Zaloguj się

WIEDZA

Ekonometryczne modelowanie gospodarki rybackiej dla celów logistyki i zarządzania. Nowe równania empiryczne

Anna Jankowska-Kłapkowska w pracy proponuje wyodrębnienie trzech następujących etapów ekologizacji systemów gospodarczych: 1.rozwój zrównoważony ekologicznie - oznaczający rozwój gospodarki w kierunku równowagi ekonomicznej przy jednoczesnej realizacji warunków pozwalających systemowi przyrodniczemu na zachowanie równowagi ekologicznej, 2.ekorozwój, czyli rozwój systemu gospodarczego, który spełniając wymóg równowagi ekologicznej nastawiony jest jednocześnie na zwiększenie efektywności gospodarowania samym środowiskiem przyrodniczym we wszystkich jego funkcjach, a więc dąży między innymi: do zwiększenia adaptacyjności środowiska przyrodniczego do zmieniających się warunków pozaprzyrodniczych, do zmieniających się w sposób naturalny warunków środowiskowych, rozszerzenia możliwości substytucji pomiędzy poszczególnymi funkcjami środowiska i jego komponentami oraz długookresowej efektywności wykorzystania poszczególnych zasobów środowiska, 3.trwały rozwój (sustainable development) jako kierunek ekologizacji systemu gospodarczego, w którym przyjmowane trajektorie przechodzenia od istniejącego do następnego poziomu równowagi ekonomicznej opierają się na synchronizacji czasowej zmian dokonujących się w środowisku przyrodniczym, czyli utrwalają w długich przedziałach czasu równowagę ekologiczną i minimalizują sprzeczności pomiędzy obciążeniami i korzyściami bieżących i przyszłych pokoleń.

Technologia utylizacji okrętowych niemetalicznych materiałów konstrukcyjnych

Wycofywanie z eksploatacji jednostek pływających, szczególnie tych, których kadłub i nadbudówkę wykonano z laminatu poliestrowo-szklanego jest trudnym procesem a jego niewłaściwy przebieg może stanowić zagrożenie dla środowiska naturalnego. Należy więc opracować technologię utylizację tego typu jednostek pływających zgodnie z obowiązującymi, europejskimi przepisami o ochronie środowiska.

Ramy organizacyjno-prawne regionalnych systemów gospodarki odpadami

Logistyka gospodarki odpadami wymaga stworzenia efektywnego systemu realizującego cele proekologiczne. Układy zagospodarowujące odpady powinny w maksymalny sposób wykorzystywać pozostałości poprodukcyjne powstałe w sektorze przemysłowym oraz odpady komunalne. Uregulowania prawne stanowią ramy postępowania z wytwarzanymi pozostałościami w obydwu sektorach. Każdy region (gmina, powiat, województwo) ma prawo do prowadzenia własnej polityki ekologicznej zgodnej z przyjętym ogólnokrajowym planem gospodarki odpadami (KPGO). Miejscowa strategia ekorozwoju nie może wywoływać skutków prawnych ani ekonomicznych na zewnątrz administracyjnego obszaru działania. Istnieje również hierarchia zatwierdzania projektów dla terytorialnych planów polityki środowiskowej.

Bydgoska Szkoła Wyższa

Ekonometryczne modelowanie struktury odłowów ryb dla potrzeb logistyki i zarządzania gospodarką rybacką jezior. Zagadnienia metodyczne i empiryczne Wprowadzenie Poza zmniejszaniem się wielkości odłowów ryb konsekwencją zanieczyszczania wody jest zmiana struktury poławianych ryb. Jest oczywiste, że różne gatunki ryb wykazują odmienną odporność na zwiększanie zawartości w wodzie rozmaitych substancji. Można więc oczekiwać, że z przyrostem stopnia zanieczyszczenia wody jeziornej zmniejszać się będzie udział gatunków wymagających wód czystych a wzrośnie populacja ryb bardziej odpornych na zanieczyszczenia.

Zasady projektowania oświetlenia dróg

Zaprezentowano podstawowe kryteria i parametry oświetlenia uwzględnianie podczas wykonywania projektów oświetlenia dróg. Zamieszczono również klasy oświetleniowe wymagane dla dróg i infrastruktury drogowej.

Rynek morskiego transportu kontenrowego w okresie recesji i ożywienia gospodarczego

W artykule przedstawiono zmiany zachodzące na rynku transportu morskiego pod wpływem recesji i ożywienia gospodarczego w latach 2008-2009. W wyniku recesji bez pracy było pond 500 kontenerowców (12% stanu światowej floty) o łącznej pojemności około 1,5 mln TEU, a armatorzy zakończyli 2009 r. ze stratą 15 mld USD. W wyniku ożywienia gospodarczego w I półroczu 2010 r. wzrosła podaż kontenerów i stawki frachtowe. W efekcie wielu armatorów zakończyło I półrocze z zyskiem. W 2010 r. rynek kontenerowy należy do bardziej aktywnych rynków wtórnych. Ożywienie sprawiło, że wprowadzane są do linii nowe statki oraz podpisywane są kontrakty na budowę nowych kontenerowców z planowanymi dostawami w latach 2011-2013.

Prawdopodobne konsekwencje dyrektywy obronnej dla krajowego rynku wyrobów obronnych

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa 2 jest konsekwencją nowej orientacji Unii Europejskiej na współczesne rodzaje zagrożeń. Zgodnie z art. 72 ust. 1 Dyrektywy 81 jej zapisy powinny być inkorporowane do prawa krajowego najpóźniej do 21 sierpnia

Kształtowanie wybranych obszarów e-gospodarki przez prawo zamówień publicznych

E-gospodarka wykorzystując dynamiczny rozwój rozwiązań technologicznych pozwala na uproszczenie operacji gospodarczych a tym samym na przyspieszenie obrotu towarowego i usług oraz na obniżanie kosztów zaspakajania potrzeb gospodarczych. Autor w artykule przybliża obszary e-gospodarki, w których jednym z uczestników strony umowy jest podmiot publiczny, a stosunek zobowiązaniowy definiowany jest przez Prawo zamówień publicznych.

Analiza celowości i możliwości rewitalizacji linii kolejowych w województwie dolnośląskim

Samorządy wojewódzkie jako podmioty odpowiadające za organizację regionalnych przewozów kolejowych stają przed odpowiednim wyborem linii do rewitalizacji. Dla popularyzacji systemu wybór odpowiedniej linii ma znaczenie fundamentalne, jako tzw. dobry przykład. Hierarchizacja linii jest wynikiem zastosowania podejścia wielokryterialnego. Można tego dokonać wykorzystując informatyczne narzędzia prognostyczne i wizualizacyjne. Województwo dolnośląskie po udanym przypadku wznowienia ruchu na linii Wrocław - Trzebnica przygotowuje projekty pełnej rewitalizacji innych linii.

Inteligentna sieć a rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej w polskiej energetyce (cz. 1)

Rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej na współczesnym rynku energii wynika nie tylko ze szczególnej jej roli we wzroście wymiany towarowej i globalizacji gospodarki, lecz również z trendów przejawiających się w nowoczesnych strategiach działania przedsiębiorstw ukierunkowanych na zarządzanie całymi łańcuchami dostaw oraz nadrzędną rolę czasu we współczesnym gospodarowaniu. Konkurencyjność i innowacyjność to zjawiska szczególnie ważne w rozwoju funkcji logistyczno - dystrybucyjnej. Inteligentne sieci energetyczne stanowią unikatowy obszar, gdzie w parze z innowacyjnością i wzrostem konkurencyjności idzie ochrona środowiska. Inteligentne sieci energetyczne to kompleksowe rozwiązania energetyczne, pozwalające na łączenie, wzajemną komunikację i optymalne sterowanie rozproszonymi dotychczas elementami sieci energetycznych, służące ograniczeniu zapotrzebowania na energię. Autor szuka odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ na logistykę będzie miało uruchomienie tych sieci? Wdrażanie nowych technologii z zakresu automatyki, telekomunikacji i informatyki w przedsiębiorstwach elektroenergetycznych, gazowniczych czy ciepłowniczych to wielka szansa na rynkowy przełom.
Subskrybuj to źródło RSS