Zaloguj się

WIEDZA

Założenia algorytmu fuzji danych w radarowym systemie kontroli ruchu morskiego

Streszczenie: Rozwój na początku obecnego wieku nowych technologii w radiolokacji morskiej, w szczególności radarów pracujących na fali ciągłej z modulacją częstotliwościową (FMCW), możliwości prezentacji i powiększenia wybranych części radarowego sygnału wizyjnego na elektronicznej mapie nawigacyjnej (ENC) spełniającej standard systemu obrazowania elektronicznych map i informacji nawigacyjnych (ECDIS) oraz w zakresie techniki termowizyjnej, a także wdrożenie nowego systemu automatycznej wymiany informacji w relacji statek - stacja brzegowa, stwarzają nowe możliwości kontroli ruchu morskiego. Referat prezentuje założenia algorytmu fuzji danych w brzegowym systemie kontroli ruchu morskiego prezentującym dane na monitorze ECDIS i wyposażonym w: urządzenia radarowe pracujące impulsowo i na fali ciągłej, stację brzegową systemu automatycznej identyfikacji (AIS) i kamerę termowizyjną.

Logistyczny model morskiego portu handlowego

W pracy zaprezentowano próbę modelowania morskiego portu handlowego za pomocą metod analitycznych z wykorzystaniem metodologii analizy systemowej. Prezentowany model dotyczy dużego przedsiębiorstwa portowego, traktowanego jako wielki system społeczno-ekonomiczno-gospodarczy. Zgodnie z zasadami analizy systemowej badany system został zdekomponowany na dwa rozłączne podsystemy, dla których kolejno zbudowano jakościowy model identyfikacyjny i ilościowy model decyzyjny. Przy tworzeniu obu modeli posłużono się elementarnym aparatem logiki, topologii i algebry matematycznej. Docelowy model decyzyjny może być podstawą optymalizacji sterowania (zarządzania) przedsiębiorstwem portowym zarówno na szczeblu strategicznym, jak też na poziomie operacyjnym.

Poprawa efektywności transportu nienormatywnego obsługującego farmy wiatrowe w polsce

Na tym tle pokazano uwarunkowania techniczne i organizacyjne transportu nienormatywnego turbin wiatrowych. Autorzy przeanalizowali istniejące przewozy i wskazano możliwości usprawnienia tych przewozów. W szczególności, pokazano metodologię wyznaczania nienormatywnych intermodalnych korytarzy transportowych do i z farm wiatrowych. Artykuł kończą autorskie wnioski określające strategiczne wskazówki rozwoju przewozów nienormatywnych w Polsce.

Komputerowe narzędzie wspomagające analizę lokalizacji stacji obserwacyjnych rejonów morskich

Kluczowym elementem każdej analizy sytuacji na podstawie różnych źródeł informacji pochodzących z różnych źródeł są dane. Wszędzie tam, gdzie uzyskiwane dane nie są ani dokładne, ani stuprocentowo pewne, metody oparte na teorii zbiorów rozmytych, które to do swojej budowy takich danych nie potrzebują, mogą znaleźć praktyczne zastosowanie. Rozmieszczenie stacji obserwacyjnych w taki sposób, aby prawdopodobieństwo wykrycia dowolnego obiektu w dowolnym miejscu było większe od zadanej wartości progowej, jest zadaniem optymalizacyjnym. Sformułowanie, metoda rozwiązania powyższego zadania oraz prototyp środowiska komputerowego zostały przedstawione w prezentowanym artykule.

Ocena mobilności lekkich bezzałogowych pojazdów lądowych

W referacie omówione zostały problemy związane z oceną mobilności lekkich bezzałogowych pojazdów lądowych. Istniejące metody oceny mobilności opracowane na podstawie badań ciężkich pojazdów nie znajdują zastosowania w przypadku małych pojazdów. Ponadto, niestandardowa konstrukcja i ograniczone wymiary lekkich pojazdów bezzałogowych sprawiają, że zapewnienie wysokiego poziomu stateczności jest utrudnione. W referacie przedstawione zostały bliżej wymienione problemy i podjęta została próba stworzenia narzędzia do oceny mobilności i przydatności do wykonywania różnego rodzaju misji przez lekkie bezzałogowe pojazdy lądowe.

Stan i perspektywy rozwoju

Celem referatu jest przedstawienie znaczenia, stanu, perspektyw i uwarunkowań rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu, jako elementów systemu transportowego i logistycznego Polski, posiadających status portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. W referacie dokonano szczegółowej analizy statystycznej działalności usługowej portów oraz przedstawiono prognozy przeładunków i strategię inwestycyjną zespołu portowego.

Risk in technology and transport - models and indicators

The risk associated with any form of human activity has become currently one of the most important research categories. There is no explicit mapping studies of risk to a particular field of knowledge. Kind of risk is defined by associating with the kind of consequences (loss). In the study of risk appear methodological discrepancies already from the very beginning, i.e. at the level of interpretation, models and indicators. Need a reminder of this topic was the first motivation to write this paper.
Subskrybuj to źródło RSS