Zaloguj się

WIEDZA

Wewnętrznego państwa

W referacie przedstawione zostały możliwości wykorzystania żeglugi śródlądowej w aspekcie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Scharakteryzowano żeglugę śródlądową w Polsce oraz istniejący tabor pływający. Dokonano analizy przydatności jednostek pływających w poszczególnych rodzajach bezpieczeństwa wewnętrznego.

Telematyka w logistycznym zarządzaniu transportem w miastach

Funkcjonowanie miejskiego systemu transportowego musi być oparte za rozwiązaniach umożliwiających realizację potrzeb zgłaszanych przez wszystkie grupy jego użytkowników, czyli mieszkańców, podmiotów gospodarujących czy instytucji. Zgodnie z koncepcją logistyki miejskiej powyższe powinno polegać na optymalizowaniu strumieni przepływów osób, towarów oraz informacji przy jednoczesnym minimalizowaniu niekorzystnego wpływu transportu na otoczenie. Dla zrealizowania tego celu logistyczne zarządzanie transportem w miastach należy oprzeć na dwóch podstawowych założeniach. Po pierwsze, konieczna jest trafna ocena problemów funkcjonowania miejskiego systemu transportowego oraz wybór odpowiednich rozwiązań o charakterze infrastrukturalnym i organizacyjnym. Po drugie, niezbędne są właściwe narzędzia do realizacji tych zadań, umożliwiające sterowanie, monitorowanie i kontrolę wybranych aspektów przewozów w miastach. Będą one jednocześnie elementem łączącym (operacyjnie i technicznie) różne płaszczyzny działań. W logistycznym zarządzaniu transportem w miastach taką rolę należy powierzyć rozwiązaniom z zakresu telematyki transportu.

Wpływ stanu infrastruktury linii kolejowej nr 131 na niezawodność systemu transportowego województwa pomorskiego

Linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory - Tczew ma kluczowe znaczenie w systemie transportowym Polski, łącząc porty morskie z Górnym Śląskiem, zapleczem gospodarczym kraju. Jednak niedoinwestowanie infrastruktury kolejowej i wieloletnie zaniechania naprawcze doprowadziły do znacznych utrudnień w prawidłowym funkcjonowaniu tej linii. Realna groźba ograniczeń ruchowych linii nr 131 na obszarze województwa pomorskiego może doprowadzić do zachwiania stabilności, i tak już przeciążonego systemu transportu drogowego. Sytuacja wymaga wyznaczenia alternatywnych połączeń kolejowych, często przez lata pomijanych i niedocenianych.

Determinanty logistycznej obsługi ładunków i środków transportowych na morskich terminalach kontenerowych

Przewozy kontenerowe wymagają sprawnej obsługi ładunków i środków transportu w całym łańcuchu transportowym. Głównym ogniwem w multimodalnym systemie transportowym są morskie terminale kontenerowe, na których świadczone są usługi dla wielu użytkowników, a głównym celem stosowanych rozwiązań logistycznych jest minimalizacja kosztów i czasu obsługi Do głównych czynników wpływających na sprawność funkcjonowania terminalu należy m.in.

Zasady i źródła finansowanie inwestycji infrastrukturalnych w polskich portach morskich - stan

W referacie zaprezentowano stan obecny oraz kierunki dalszej ewolucji systemu finansowania inwestycji infrastrukturalnych w największych portach morskich w Polsce. Ukazano w nim aktualne tendencje w przedmiocie badań, jakie występują w Europie Zachodniej. Przedstawiono również aktualnie funkcjonujący w Polsce system finansowania infrastruktury portowej, w tym rolę bezzwrotnych środków finansowych UE w dofinansowaniu inwestycji infrastrukturalnych. Końcową część referatu poświęcono dotychczasowym doświadczeniom oraz dalszym możliwościom zaangażowania kapitału prywatnego w finansowanie inwestycji w infrastrukturę portową największych polskich portów morskich. Zaprezentowano m.in. dobre przykłady partnerstwa publiczno prywatnego przy finansowaniu projektów infrastrukturalnych na terenach portu morskiego w Gdańsku (terminal kontenerowy DTC, terminal masowy spółki Sea-Invest). W końcowej części referatu przedstawiono argumenty przemawiające za zwiększeniem zaangażowania kapitału prywatnego w finansowaniem portowych projektów infrastrukturalnych.

Koncepcja pływających solarnych instalacji odsalających jako przesłanka modyfikacji wybranych elementów systemów transportowych

Zaopatrzenie miast w wodę jest jednym z istotnych problemów logistyki miejskiej, szczególnie trudnym na obszarach niedostatku wody, np. u wybrzeży Kaliforni, w Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, czy Katarze. W artykule - stanowiącym wstępne studium innowacji - przedstawiono przesłanki modyfikacji wybranych elementów systemów transportowych w rejonach miast klimatu ciepłego, wynikające z możliwości zastosowania pływających solarnych instalacji odsalających. Omówiono koncepcję pływającej instalacji odsalającej oraz wstępnie nakreślono zakres jej oddziaływania na wybrane aspekty funkcjonalne systemów transportowych i otoczenia miast nadbrzeżnych.

Determinanty załadunku i wyładunku jednostek pływających żeglugi śródlądowej poza portami rzecznymi w sytuacjach kryzysowych

W artykule przedstawione zostaną możliwości i ograniczenia w zakresie załadunku lub wyładunku jednostek pływających żeglugi śródlądowej z poza portami rzecznymi i morskimi. Dokonana zostanie analiza i ocena czynników, które determinują możliwości za- i wyładunku poza portami. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na elementy struktury brzegowej oraz konstrukcji inżynieryjnych ograniczających oraz wspomagających ten proces. Wypracowane zostaną postulaty w tym zakresie, obejmujące przedsięwzięcia organizacyjne oraz konstrukcyjne dotyczące brzegów śródlądowych dróg wodnych. Rozważania prowadzone będą w aspekcie przedsięwzięć związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym, a przede wszystkim okresem likwidacji skutków katastrof żywiołowych i ekologicznych.

Diagnozowanie czynników bezpieczeństwa obsługi materiałów niebezpiecznych w obrocie portowo-morskim

W opracowaniu zaprezentowano specyfikę obsługi materiałów niebezpiecznych w obszarze portowo-morskim. Są to przeważnie ładunki przewożone w kontenerach, podlegające odpowiednim przepisom bezpieczeństwa i zachowaniom w czasie transportu oraz manipulacji przy załadunkach i wyładunkach. Ze względu na swoje właściwości wybuchu, niszczenia, rażenia są niebezpieczne dla życia ludzi i otoczenia. Poznanie czynników zagrożeń umożliwia identyfikację czynników przeciwdziałania jako czynników bezpieczeństwa. Włączenie czynników bezpieczeństwa w system prewencji umożliwia ich diagnozowanie. W referacie przedstawiono również narzędzie diagnozowania tych czynników jako audit bezpieczeństwa - element systemu zarządzania bezpieczeństwem materiałów niebezpiecznych.

Uwarunkowania transportu kontenerów na odrze

Streszczenie: Omówiono znaczenie transportu śródlądowego w transporcie kontenerów w państwach Europy zachodniej. Udział tego transportu jest znaczący szczególnie w korytarzu transportowym Renu. Jest to wynikiem znaczącego udziału transportu kontenerowego w całości pracy transportowej. Na tym tle transport kontenerowy w Polsce odbiega znacząco od sytuacji w krajach starej UE. W Polsce transport śródlądowy nie uczestniczy w transporcie kontenerów. Wykazano jednak, że może być konkurencyjny w stosunku do transportu kolejowego w korytarzu transportowym Odry, mimo istniejących ograniczeń na tej drodze wodnej.

Subskrybuj to źródło RSS