Zaloguj się

WIEDZA

Bezpieczeństwo manewrów wyprzedzania statków na akwenach ograniczonych

Streszczenie: Bezpieczeństwo manewrów wyprzedzania statków jest istotnym elementem podczas realizacji nawigacji na akwenach ograniczonych. Trudność wykonania prawidłowego manewru jest uwarunkowana licznymi czynnikami redukującymi dostępny akwen manewrowy oraz rodzajem podjętego manewru. W artykule przedstawiono przyczyny kolizji statków podczas wyprzedzania na akwenach ograniczonych. Przedstawiono prawdopodobieństwo wyprzedzenia innego statku w zależności od szerokości toru wodnego i rodzaju podjętego manewru.

System of preventing marine environment pollution from damaged tankers

Abstract: Tanker casualties that happen from time to time in the world cause serious environment with disastrous effects. Baltic Sea being closed sea is particularly vulnerable to such casualties, and if it happens the whole life in the sea could be destroyed. Risk of tanker casualty in the Baltic Sea is rather high. It is essential to be prepared for such a casualty and a system of salvage operation should be developed that may be used in case of emergency. The paper describes proposal of the lay-out of such system and summarizes important problems that are relevant for development of particular tasks related to the system. Currently the system is under consideration by the Foundation and actually one of its important elements, methodology of prediction of the path of damaged tanker has been already developed. This is described in more detail.

Badania odporności tribologicznej układów metali na zużywanie tribologiczne na maszynie tt-03

W pracy przedstawiono stanowisko badawcze typu trzpień-tarcza do badań maksymalnej odporności na zużywanie tribologiczne. Stanowisko wykorzystuje nowoopracowany tester typu TT-03 wyprodukowany w Instytucie Budowy Maszyn Politechniki Radomskiej. Opisano konstrukcję testera oraz podano zakres wykonywanych badań tribologicznych. Podano także przykładowe wyniku pomiarów.

Zwiększanie trwałości eksploatacyjnej elementów skojarzenia trzonek zaworu - prowadnica silnika spalinowego z wykorzystaniem technologii laserowych

Przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych zmodyfikowanej laserowo warstwy wierzchniej otworu żeliwnej prowadnicy zaworowej silnika spalinowego, współpracującej z trzonkiem zaworu. W celu poprawy jej makro- i mikrogeometrii zastosowano ablacyjną mikroobróbkę laserową. Stosując różne parametry obróbki wytworzono charakterystyczne mikrozasobniki olejowe w górnej i dolnej strefie otworu prowadnicy. Obróbkę przeprowadzono laserem Nd: YAG (1064 nm) ze specjalnym systemem ogniskowania. Porównano topografię powierzchni ukształtowanej na drodze tradycyjnej obróbki mechanicznej; rozwiercania i honowania, oraz zmodyfikowanej w wyniku ablacyjnej mikroobróbki laserowej. W celu doboru optymalnych parametrów mikroobróbki laserowej przeprowadzono badania topografii powierzchni, analizę mikrostruktury i składu chemicznego w mikroobszarach oraz pomiary mikrotwardości.

Projekt diagnoskopu silnikowego opartego na karcie pomiarowej analogowo-cyfrowej

Przedstawiono projekt diagnoskopu wielokanałowego z automatycznym dopasowaniem zakresu pomiarowego. Przełączanie kanałów oraz zmiana zakresu odbywa się na drodze programowej przy wykorzystaniu karty pomiarowej z kilkukanałowym wejściem analogowym i wyjściami logicznymi. Diagnoskop umożliwia porównanie przebiegów z bazą a automatyczny blok kondycjonujący przebiegi uwalnia operatora od potrzeby znajomości zagadnień elektroniki. Finalne urządzenie wzbogacone o zewnętrzną bazę danych będzie rozwiązaniem tańszym i bardziej elastycznym od urządzeń dostępnych na rynku.

Eksperymentalne i numeryczne badania rozpylenia benzyny z wykorzystaniem dwóch wtryskiwaczy wysokociśnieniowych

Praca zawiera omówienie wyników badań dotyczących rozpylenia paliwa z wykorzystaniem wysokociśnieniowego wtrysku benzyny realizowanego przez dwa wtryskiwacze umieszczone w komorze o stałej objętości stałociśnieniowej. Analizie poddano główne wskaźniki strugi paliwa: zasięg, obserwowaną powierzchnię strugi paliwa oraz jej prędkość, zarówno w odniesieniu do pojedynczej strugi paliwa, jak i dwóch strug w układzie przeciwsobnym i kątowym. Dokonano oceny równomierności zasięgu oraz zajmowanej powierzchniobszaru objętego przez obie strugi paliwa. Wykazano wzrost objętości strugi paliwa i skrócenie czasu jej rozprzestrzeniania podczas wtrysku przeciwsobnego przy założeniu jednakowych wielkości podawanych dawek paliwa (jednakowego sumarycznego czasu wtrysku dawkila pojedynczej oraz dwóch przeciwsobnych dawek paliwa).

Zastosowanie pomiarów termowizjnych w elektroenegetyce

Termowizyjne metody diagnozowania urządzeń elektrycznych są coraz częściej stosowane do wykrywania uszkodzeń w poszczególnych punktach systemu elektroenergetycznego. W artykule przedstawiono metody i zasady pomiarów termowizyjnych oraz zaprezentowano przykłady pomiarów wykonywanych w wybranych elementach systemu elektroenergetycznego.
Subskrybuj to źródło RSS