Zaloguj się

WIEDZA

Asertywność jako skuteczna umiejętność zwiększająca bezpieczeństwo młodego kierowcy

Artykuł podejmuje problematykę asertywności i jej trenowania przez młodych (choć tylko) kierowców. Asertywność jest kluczową umiejętnością, kiedy trzeba się oprzeć naciskom innych osób dotyczącym np. prowadzenia samochodu po alkoholu, czy narkotykach, gwałtownego przyspieszania aby wyprzedzić innych, pożyczania samochodu, czy obciążenia go ponad miarę. nadprogramową ilością pasażerów. Bardzo często bowiem młodzi kierowcy nie potrafią zachowywać się asertywnie, albo też uważają, że nie ich zachowania będą poczytane za niewłaściwe. Trenowanie asertywności w tym wypadku może się okazać w konsekwencji tzw. decyzją „życiową” rozumianą dosłownie i w przenośni.

Problemy pokrycia mapami elektronicznymi niezbadanych rejonów morskich

Wymagania IMO i UKHO dotyczące posiadania map najdokładniejszych dla rodzaju zamierzonej podróży są jednoznaczne tylko w przypadku rejonów dobrze poznanych, zbadanych i udokumentowanych przez najbardziej wiarygodnych producentów map oficjalnych. Problem pojawia się, gdy rejon pływania nie jest pokryty mapami odpowiednimi do rodzaju żeglugi. Autor pracy proponuje kryteria oceny zabepieczenia nawigacyjnego podróży statku. Niedostatek map może być zastąpiony środkami techniczno-organizacyjnymi, odpowiednią znajomością warunków miejscowych (usługi pilotowe lub doświadczenie osobiste kapitana statku) i odpowiednio prowadzoną nawigacją powierzchniową.

Analiza możliwości poprawy komfortu podróżowania z zastosowaniem symulacji modelu wielobryłowego tramwaju

W ramach podjętych prac przeprowadzono szereg symulacyjnych analiz własności dynamicznych modelu wielobryłowego pięcioczłonowego tramwaju. Jako cel przyjęto redukcję wartości wskaźnika zdefiniowanego do oceny komfortu podróżowania. Sparametryzowany model umożliwił zmianę wybranych charakterystyk układu zawieszenia traktowanych jako zmienne decyzyjne zadania poprawy własności modelu. Wartości przyspieszeń drgań zarejestrowane podczas przejazdów z zadanymi prędkościami posłużyły do wyznaczenia wartości współczynnika komfortu. W pracy przedstawiono wyniki analizy wrażliwości wskaźnika komfortu oraz wyznaczone konfiguracje parametrów układu zawieszenia, dla których zaobserwowano redukcję przyspieszeń drgań.

W rzeczywistych warunkach ruchu miejskiego

W artykule przedstawiono rezultaty z badań emisji związków szkodliwych z silnika oraz zużycia paliwa pojazdu wyposażonego w układ Start/Stop w rzeczywistych warunkach ruchu miejskiego. Testy dla różnych typów przejazdów wykonywano na odcinkach kilkudziesięciu kilometrów w różnych warunkach drogowych. Do pomiarów stężenia związków toksycznych wykorzystano mobilny analizator do badań toksyczności SEMTECH DS firmy SENSORS. Analizator umożliwiał pomiar stężenia związków szkodliwych, mierząc jednocześnie masowe natężenie spalin. W efekcie otrzymanych wyników, określony został sens stosowania układów wyłączających silnik w warunkach ruchu miejskiego.

Prognozowanie wytrzymałości zmęczeniowej korbowodu silnika spalinowego

Praca dotyczy komputerowego modelowania i symulacji zjawiska zużycia zmęczeniowego korbowodu silnika spalinowego Honda D14A. Opracowano modele: fizyczny, matematyczny i komputerowy procesu zmęczenia. Do modelowania zastosowano przyrostowy, uaktualniony opis Lagrange’a oraz adekwatne miary przyrostów naprężeń i odkształceń. Symulacje komputerowe przeprowadzono w systemie ANSYS. Otrzymano wyniki stanu naprężeń zredukowanych, odkształceń zredukowanych, trwałości i współczynnika bezpieczeństwa. Prognozownie wytrzymałości zmęczeniowej korbowodu silnika spalinowego może się odbywać na drodze analiz otrzymanej krzywej Wöhlera.

Izomorfizm półgrupy charakterystycznej sumy prostej i iloczynu prostego automatów asynchronicznych silnie spójnych i ustalonych analogów ich rozszerzeń

W artykule przedstawiono, że półgrupa charakterystyczna sumy prostej i iloczynu prostego automatów asynchronicznych silnie spójnych i ustalone analogi ich rozszerzeń są izomorficzne. Wziąwszy pod uwagę iż półgrupa charakterystyczna określa zdolność do przetwarzania informacji, to sumę prostą i iloczyn można uważać za realizację - odpowiednio sekwencyjnych i równoległych obliczeń. Uzyskane rezultaty oznaczają iż owa zdolność nie zależy od realizacji sekwencyjnej lub równoległej (taka sama liczba klas abstrakcji odpowiednich półgrup charakterystycznych).

The metod of damaged warship’s main engine room compartment permeability determining

The paper presents research on damage stability and unsinkability. In the paper, the method of calculation a volume of damaged compartments is presented. On the basic of the built computer program, a simulation model of the damaged main engine room ship’s type 888 was shown. To calculate a real quantity of the water, the permeability of flooding compartment µ is used. Permeability of the main engine room was estimated on the basis of preliminary research presented in the paper. Its value depends on the height of the water inside the compartment. The results of the experiments can be a base to define general rules to make proper decisions during the process of damage control.

Economical aspects of using diamonds and cobalt in production of diamond impregnated tools

In the paper the analysis of dynamics of mining, production and market prices of cobalt was performed in the years 1900-2010. Cobalt is used as the basic material for matrices of diamond impregnated tools for cutting natural stones and building materials. Cobalt is characterized by an exceptionally good retention of diamond particles. Because of that there is high demand for cobalt and hence there remains a high price of that material. The possibility of substitution of cobalt with other cheaper alloys was considered, which as a matrix material would give similar functional properties with the lower costs of production.

Przegląd rodzajów integracji i standardów transmisji danych stosowanych w nahełmowych systemach celowniczych

W referacie przedstawiono wyniki przeprowadzonych w ITWL badań w zakresie etapów rozwoju zintegrowanych systemów awionicznych oraz standardów komunikacyjnych wykorzystywanych do ich integracji. W części ogólnej zaprezentowano charakterystykę i podział zintegrowanych systemów awionicznych. Podziału dokonano ze względu na: rodzaj integracji oraz standardy przesyłu informacji pomiędzy blokami systemu awionicznego. Ze względu na rodzaj integracji omówiono m.in. systemy z analogowym przesyłaniem sygnałów, z cyfrowym przesyłaniem sygnałów, zintegrowane cyfrowo oraz zintegrowane modułowo. W części szczegółowej zaprezentowano następujące protokoły przesyłu danych: ARINC 429, MIL-STD-1553B, STANAG-3910, Hi-Per 1553, AFDX, Ethernet. Realizacja tego tematu została przyjęta do finansowania przez MNiSzW w ramach projektu badawczego rozwojowego.

Proposals of unconventional thrusters applications for multi-mode ship propulsion abstract

Unconventional thrusters have enhanced possibilities of direction oriented thrust generating, owing to the fact they are finding application as a propulsion of chosen ships. Unconventional thrusters allow possibilities of other applications like auxiliary propulsion (or emergency), bow or aft thrusters, antiheeling equipment. It is quested possibilities for other applications. In a practice, ships equipped with this propulsion system, give a crew an enhanced comfort of work during manoeuvring and even from that reason they are pleasant seen by ship crew. Forecasted development and rise of diesel-electric propulsion systems quantity would cause increased interest of unconventional thrusters. Ultimately they may revolutionize ship propulsion systems, especially multi-mode ships.
Subskrybuj to źródło RSS