Zaloguj się

WIEDZA

Koncepcja symulatora diagnostycznego statku powietrznego

Szkolenie personelu lotniczego jest przedsięwzięciem trudnym do realizacji i bardzo kosztownym. W celu jego ułatwienia i ograniczenia kosztów, od wielu lat stosowane są symulatory, początkowo wykorzystywane do szkolenia personelu latającego a w ostatnich latach do szkolenia personelu technicznego. Wychodząc naprzeciw potrzebom, podjęto próbę opracowania symulatora diagnostycznego, przeznaczonego do szkolenia personelu technicznego. Artykuł prezentuje koncepcję takiego symulatora, od założeń do zadań i proponowanych możliwości tego urządzenia. Ponadto w artykule zawarto analizę struktury technicznej symulatora.

Możliwości wykorzystania sieci asg-eupos do automatycznego wyznaczania parametrów manewrowych jednostki pływającej

W artykule przedstawiono wyniki analiz możliwości wykorzystania serwisów czasu rzeczywistego sieci ASG-EUPOS do automatycznego wyznaczania parametrów manewrowych jednostki pływającej. Rozważania teoretyczne uzupełniono pomiarami wykonanymi na jednostce pływającej, manewrującej na Zatoce Gdańskiej. Zaprezentowano wyniki przeprowadzonych badań oraz ich analizę w kontekście możliwości zbudowania automatycznego systemu do określania wybranych charakterystyk statku.

Algorytm dla problemu losowego przydziału personelu

Artykuł prezentuje problem losowego przydziału personelu, który występuje w rzeczywistej firmie. Sformułowano model matematyczny dla tego zagadnienia. Następnie zaproponowano algorytm priorytetowy rozwiązujący problem losowej alokacji personelu. Na koniec przedstawiono przykład ilustrujący działanie algorytmu.

Naziemny system detekcji pasów startowych i dróg kołowania - asde - a bezpieczeństwo w ruchu lotniczym

Streszczenie: W czasie nieustającego wzrostu ruchu lotniczego, bezpieczeństwo określa się jako szczególnie ważne. Ryzyko i zagrożenie nieustannie występują w systemie bezpieczeństwa lotów, a kryteria budowy urządzeń technicznych oraz działania na rzecz bezpieczeństwa zwykle zaostrzone są dopiero po wypadku czy poważnym incydencie lotniczym. Odwołując się do statystyk, uwagę należy zwrócić zwłaszcza na bezpieczeństwo na polu ruchu naziemnego. Jest to możliwe między innymi dzięki odpowiedniemu umiejscowieniu elementów radiolokacji.

Wpływ stylu jazdy kierowcy na ekologiczność pojazdu

W artykule przedstawiono rezultaty z badań emisyjnych samochodu osobowego z silnikiem ZS w warunkach drogowych - w takich warunkach można uzyskać informację o rzeczywistej jego emisji. Testy wykonywano na odcinku kilkudziesięciu kilometrów podczas jazdy na odcinkach o różnej charakterystyce. Do pomiarów stężenia związków toksycznych wykorzystano mobilny analizator do badań toksyczności SEMTECH DS firmy SENSORS. Analizator umożliwiał pomiar stężenia związków szkodliwych, mierząc jednocześnie masowe natężenie spalin. Uzyskane dane posłużyły do opracowania zależności charakteryzujących wpływ stylu jazdy kierowcy na emisję związków szkodliwych. Dynamiczne właściwości silnika uwzględniono w sposób pośredni, wykorzystując podział całego zakresu prędkości oraz zakresu obliczonego przyspieszenia w ruchu miejskim do wykonania macierzy natężenia emisji. Wykorzystane dane uśredniono w ramach poszczególnych przedziałów prędkości i przyspieszeń otrzymując charakterystykę udziału pracy pojazdu i silnika w poszczególnych przedziałach oraz charakterystyki macierzy emisji poszczególnych związków szkodliwych. Powyższe wyniki posłużyły do określenia wpływu stylu jazdy kierowcy na emisję związków toksycznych i zużycie paliwa.

Czynniki wpływające na jakość wytwarzania technologią elektrodrążenia

Obróbka elektroerozyjna to kluczowa technologia, wykorzystywana przy produkcji narzędzi, form, wykrojników, dotycząca obróbki materiałów ze stali narzędziowych. Technologia elektrodrążenia pozwala na wytwarzanie elementów z bardzo dużą dokładnością oraz gładkością powierzchni. Jednak niewłaściwie zaprojektowany proces, źle dobrane parametry mogą pogorszyć jakość powierzchni, a tym samym właściwości eksploatacyjne wyrobu. W pracy zwrócono uwagę na te elementy procesu, które mogą wpływać na jakość powierzchni obrabianego materiału.

Application of neural networks into automatic visual diagnostic of railway wooden sleepers

Abstract: The paper presents the system composing of neural network and image processing procedures being able to classify wooden sleepers on the basis of their image. Image processing procedures extract salient features of sleeper that are further used by neural network in classification process. The system performance was checked on 100 images of good sleeper and 100 images of bad sleeper. System classification rate was equal to 84% for images not taking part in learning process, and 95% for images taking part in learning process.

Technologia realizacji usługi komunikatów dla kierowników statków (NtS) w systemach RIS

Jednym z kluczowych komponentów systemów zharmonizowanych usług informacji rzecznej RIS (ang. River Information Services) jest usługa rozpowszechniania komunikatów dla kapitanów NtS (ang. Notices to Skippers). Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na niejednoznaczne tłumaczenie angielskiego zwrotu w oficjalnych polskich dokumentach urzędowych. W tzw. Dyrektywie RIS z 2005, a także w Rozporządzeniu Komisji Europejskiej nr 416/ 2007 dotyczącym specyfikacji technicznych komunikatów dla kierowników statków, NtS noszą polską nazwę komunikaty dla kierowników statków, lecz w innych przepisach wykonawczych jakimi są rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 414/ 2007 w sprawie planowania, wdrażania i wykorzystania operacyjnego usług informacji rzecznej (RIS) (…) oraz rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 415/ 2007 w sprawie specyfikacji technicznych dotyczących systemów kontroli ruchu statków (…) w RIS, NtS zwane są odpowiednio komunikaty dla kapitanów oraz komunikaty do kapitanów.
Subskrybuj to źródło RSS