Zaloguj się

WIEDZA

Rozpędzanie pojazdu dostawczego a emisja gazowych składników

W artykule zaprezentowano wyniki pomiarów toksyczności spalin samochodu dostawczego w rzeczywistych warunkach ruchu w zależności od sposobu jego rozpędzania. W oparciu o pozyskane dane pomiarowe dokonano oceny rozpędzania pojazdu uwzględniając minimalną emisję zanieczyszczeń. Badaniom w warunkach drogowych poddano samochód dostawczy napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym. Testy - rozpędzanie samochodu - wykonywano na krótkim odcinku jazdy, stosując różny styl osiągania założonej maksymalnej prędkości jazdy. Do pomiarów stężenia poszczególnych gazowych substancji szkodliwych w spalinach wykorzystano mobilną aparaturę do badań toksyczności spalin Semtech-DS firmy Sensors Inc.

Metody syntezy informacji obrazowej z wielu źródeł

W pracy zaprezentowano wnioskowania bayesowskie oraz algorytm Dempstera - Shafera do syntezy informacji. Przedstawiono podstawy i cele syntezy informacji. Omówiono syntezę danych z kilku źródeł wiedzy oraz wskazano na reguły decyzyjne niezbędne do realizacji wnioskowania. Omówiono algorytm Dempstera - Shafera, który pozwala na realizację syntezy informacji metodami statystycznymi.

Rozpoznawanie wzorców emisji spalin w pomiarach PEMS za pomocą sieci Kohonena (SOM)

Rozwój technik pomiarowych PEMS sprzyja badaniom ekologiczności pojazdów w rzeczywistych warunkach pracy. Interpretacja wyników pomiarów, na przykład emisji zanieczyszczeń, reprezentowanych bardzo licznymi zbiorami różnorodnych danych wymaga przeprowadzenia złożonych analiz numerycznych. Wyrafinowane metody statystyczne są skuteczne, lecz interpretacja wyników wymaga udziału eksperta o bardzo specjalistycznej wiedzy. Stosowanie metod data mining stwarza szerokie perspektywy i zwiększa zdecydowanie możliwości w zakresie analizy i interpretacji wyników eksperymentu. W artykule przeprowadzono badania transformacji wielolicznego zestawu uczącego uzyskanego z pomiarów do mało licznego zestawu neuronów sieci Kohonena. Dla wyuczonej sieci Kohonena przeprowadzono badania dotyczące rozpoznawania zadanych wzorców stanu pojazdu pomierzonych w trakcie eksperymentu drogowego.

Ocena efektywności kanałów dystrybucji w wybranym przedsiębiorstwie produkcyjnym - część II

Artykuł jest kontynuacją pierwszej części, w której przedstawiono charakterystykę kanałów dystrybucji wybranego przedsiębiorstwa produkcyjnego oraz przedstawiono metodykę obliczania koszów dystrybucji. W drugiej część artykułu przeprowadzono ocenę efektywności kanałów dystrybucji metodą analityczno-punktową. Na podstawie wyników badań zbudowano mapę stref efektywności dla analizowanych kanałów. Wymiarami opracowanej mapy były punkty uzyskane metodą punktowo-analityczną oraz wartości wskaźnika efektywności analizowanych kanałów dystrybucji.

Koncepcja systemu bezpieczeństwa obiektów WIG wykorzystujących efekt przypowierzchniowy

W artykule przedstawiono koncepcję systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektów WIG (Wing in Ground) wykorzystujących w czasie ruchu tak zwany efekt przypowierzchniowy. Przedstawiono definicję obiektów WIG. Podano podstawowe charakterystyki aero- i hydro-dynamiczne obiektów WIG. Opisano metodę oceny zachowania się obiektów WIG w czasie eksploatacji. Przedstawiono koncepcję systemu oceny bezpieczeństwa obiektów WIG opartą na ocenie ryzyka wypadku. Podano strukturę systemu i miary bezpieczeństwa.

Wizyjno-optyczna metoda wykrywania przechyłu obiektu

Wizyjno-optyczna metoda detekcji przechyłu obiektu opiera się wykrywaniu zmian położenia plamki światła lasera w na ekranie i lokalizację jej komputerową analizą obrazu. Metoda ta nie tylko umożliwia wykrywanie zmian poziomowania ale i pomiar kąta pochylenia. Metoda ta została użyta do poziomowania w prototypowym urządzeniu do analizy świateł samochodu.

Analiza zależności między przyjętym algorytmem sterowania na pojedynczym skrzyżowaniu a efektami sterowania obszarowego

W artykule przedstawione zostaną rozważania wzajemnej zależności między algorytmami sterowania na pojedynczym skrzyżowaniu a algorytmami sterowania obszarowego, oraz ich wpływ na efektywność sterowania w systemie obejmującym ciąg bądź sieć skrzyżowań ulic. Problem podziału funkcji decyzyjnych między poziomami lokalnym i centralnym w systemach sterowania ruchem drogowym (srd), towarzyszy tym systemom od momentu ich powstawania. Analizując historię rozwoju systemów srd, w tym również tych uznanych współcześnie za zaawansowane, widać wręcz niechętne podejście do struktur zcentralizowanych, natomiast podkreślane są zalety pewnego rozproszenia i podziału funkcjonalnego kilkuwarstwowych, często hierarchicznych, lecz wyraźnie już zdecentralizowanych, systemów (np.: UTOPIA, ASTRUD). Na przykładzie synchronizacji liniowej (koordynacji) na ciągu skrzyżowań, zaprezentowane zostaną dylematy związane z pogodzeniem lokalnej adaptacji sygnalizacji świetlnej dla poszczególnych skrzyżowań, z wymaganiami, ograniczeniami i zaleceniami dotyczącymi efektywności sterowania na koordynowanym ciągu.

Modelowanie zachowań podróżnych w warunkach zamknięć ulic w gęstych sieciach miejskich

W gęstych sieciach miejskich charakteryzujących się wysokim stopniem obciążenia ruchem zmiany w strukturze sieci mogą w pewnych warunkach powodować wzrost czasu podróży użytkowników, co w konsekwencji prowadzi do spadku jakości funkcjonowania całego systemu. W artykule przedstawiono model zachowania podróżnych w sytuacji zamknięcia ulicy w przypadku możliwości przeniesienia ruchu na drogi alternatywne. W modelu uwzględniono oszacowanie poziomu wiedzy użytkowników o aktualnych zakłóceniach występujących w sieci miejskiej.

Koncepcja wykorzystania inteligentnych kamer IP do wspomagania nadzoru wizyjnego ITS

W artykule zwrócono uwagę na możliwości wykorzystania inteligentnych kamer IP dla potrzeb nadzoru wizyjnego stosowanego w ITS. W kolejnych częściach przedstawiono zakres korzyści wynikających z odejścia od dotychczas promowanej techniki analogowego przekazu obrazów z kamer w systemach CCTV, możliwości funkcjonalne współczesnych kamer IP, wymieniono i scharakteryzowano cyfrowe filtry obrazu bazujące na detekcji ruchu (motion detection) oraz przedstawiono możliwości ich wykorzystania na potrzeby ITS w miastach. W ostatniej części artykułu dokonano krótkiego podsumowania omówionych treści.

Ocena efektywności kanałów dystrybucji w wybranym przedsiębiorstwie produkcyjnym - część I

W artykule przedstawiono metodę oceny kanałów dystrybucji wybranego przedsiębiorstwa produkcyjnego, pod kątem ich użyteczności, która pojmowana jest w kategorii jakości usług dystrybucyjnych oraz efektywności związanej z wielkością efektów i kosztów w zmiennych i trudnych do przewidzenia warunkach rynkowego otoczenia przedsiębiorstwa. Z uwagi na rozpiętość zagadnienia artykuł podzielono na dwie części. W pierwszej części przedstawiono charakterystykę 28 kanałów dystrybucji badanego przedsiębiorstwa oraz przedstawiono metodykę ustalenia kosztów dystrybucji niezbędnych do przeprowadzenia oceny efektywności badanych kanałów.
Subskrybuj to źródło RSS