Zaloguj się

WIEDZA

Modelowanie czasów wykonania robót budowlanych z wykorzystaniem wnioskowania rozmytego

Podczas realizacji budowy, na czasy wykonania poszczególnych robót wpływają różne czynniki. Dlatego, czasy wykonania robót oszacowane w etapie planowania budowy mają charakter niepewny. W referacie założono, że ta niepewność nie jest spowodowana brakiem wiedzy, lecz przedstawia pewien rozrzut możliwych czasów wykonania danej roboty. Opisano metodę rozmytego modelowania czasów wykonania robót budowlanych na podstawie niepewnych danych charakteryzujących warunki realizacji budowy. W opisanej metodzie wykorzystano wnioskowanie rozmyte oraz powiązanie pomiędzy rozkładem prawdopodobieństwa i rozkładem możliwości. Podano również przykład wykorzystania opisanej metody dla oszacowania rozmytego czasu wykonania roboty budowlanej.

Teksturowanie laserowe wałka rozrządu silnika spalinowego

W artykule przedstawiono metodykę i wyniki badań teksturowania laserowego warstwy wierzchniej wałka rozrządu tłokowego silnika spalinowego, wykonanego ze stali stopowej 41Cr. Obróbkę laserową przeprowadzono za pomocą lasera Nd: YAG o długości fali promieniowania laserowego λ=1064 nm. Zastosowanie ablacyjnej mikroobróbki laserowej w newralgicznych strefach wałka rozrządu miało na celu wytworzenie odpowiedniej tekstury powierzchni z mikrozasobnikami olejowymi w kształcie półczasz kulistych.

Badanie różnych strategii sterowania osprzętem manipulacyjnym w systemie teleoperacji

Jednymi z największych zagrożeń, na jakie narażeni są żołnierze biorący udział w misjach poza granicami kraju, są różnego typu miny-pułapki i niewybuchy. Ich bezpieczne wykrycie i unieszkodliwienie wymaga dysponowania bezzałogowymi platformami wyposażonymi w wyspecjalizowane osprzęty. Podstawowym problemem jaki występuje w tego typu konstrukcjach jest opracowanie efektywnego systemu zdalnego sterowania.

Druga generacja kryteriów oceny stateczności statków w stanie nieuszkodzonym według imo

Artykuł przedstawia wnioski z prac Podkomitetu SLF nad rozwojem kryteriów stateczności drugiej generacji. Zaprezentowano aktualnie stosowane podejście do zapewnienia bezpieczeństwa statecznościowego statkom wraz z krytyczną jego oceną. Przedstawiono działania podejmowane przez IMO w celu poprawy bezpieczeństwa statecznościowego statków w stanie nieuszkodzonym. Zaprezentowano również koncepcję kryteriów podatności, na podstawie której opracowywane są kryteria drugiej generacji.

Scharakteryzowano podstawowy układ regulacji paliwa silnika oraz zmodernizowany.

Przedstawiono sposób zabezpieczenia silnika przed uszkodzeniami (przecieki, niestateczna praca) oraz ustalenia resursowe i trwałościowe silnika. Omówiono także wybrane problemy i usterki występujące podczas użytkowania silnika. ENGINES PZL-10W - ASPECTS OF MAINTENANACE The article discussed some aspects of maintenance PZL-10W engines. Characterized the primary engine fuel control system and modernized. Presented how to protect the engine from damage (leaks, unstable work) and the findings of the resources and the durability of the engine. Also discussed some problems and faults that occur during using the engine.

Wyznaczanie bazy wiedzy ekspertowej wspomagającej obsługiwanie silnika benzynowego

W artykule zawarto analityczne podstawy wyznaczania informacji obsługowej (obsługowej wiedzy ekspertowej) organizującej system obsługiwania technicznego obiektu. Przedstawiono podstawy analityczne procesu odnawiania własności użytkowych obiektu obsługi. Przyjęty w pracy model obsługiwania obiektu jest transformacją informacji opisującej przestrzeń cech użytkowania (diagnostycznej) obiektu do postaci nominalnej przestrzeni cech użytkowania obiektu. Artykuł zawiera podstawy teoretyczne dotyczące przekształcania informacji diagnostycznej i wiedzy specjalistycznej eksperta do postaci zbioru informacji obsługowej.

Markov model of the ship’s navigational safety on the open water area

Abstract: In the paper the navigational safety model for ship on the open area Has been proposed. The Markov process has been used to describe the safety model. Futhermore, the characteristics of this model have been determined. 1. INTRODUCTION The navigational safety is based primarily on analysis of current situation and depends on the interaction between the man, technology and environment . The literature mentions that the errors at any of components have the greatest impact on the occurrence of hazardous situations. Therefore, the methods and criterions to settle the hazard situation and to evaluate of quality control and assessment in terms of traffic safety is very important. It could help to develop the best control or the best manoeuvres for given hazard situation . Thus, the ability to anticipate the navigation of a hazardous situation is possible.
Subskrybuj to źródło RSS