Zaloguj się

WIEDZA

Trakcje w Kolejach Dużych Prędkości

Linia dla Kolei Dużych Prędkości to technologiczny skok w wielu obszarach techniki w szczególności w obszarze energetyki i napędu. Pociągi dużych prędkości wymagają zainstalowania odpowiednio dużych mocy. Dlatego tak istotnym jest system zasilania, który ma służyć przekazywaniu energii z krajowego sytemu elektroenergetycznego do pojazdu dużych prędkości. W Polsce wiąże się to z wdrożeniem całkiem nowych rozwiązań i technologii. W Europie funkcjonują dwa podstawowe systemy zasilania pojazdów trakcyjnych. Jest to system prądu stałego i system prądu przemiennego.

Jakość działania, system transportowy, logika rozmyta

Zagadnienia rozpatrywane w niniejszym opracowaniu dotyczą oceny jakości działania złożonych systemów transportowych z zastosowaniem elementów logiki rozmytej. Przedstawiono metodę oceny oraz ogólny model oceny jakości działania systemów. Na tej podstawie opracowano rozmyty model oceny, w którym zakres zmienności analizowanych cech systemu pokryty jest liczbami rozmytymi, natomiast ich ostre wartości stanowią dane wejściowe do modelu. Następnie przedstawiono rozmytą reprezentację: wartości cech opisujących system oraz wyznaczonych na ich podstawie wektorów jakości działania systemu.

Zaangażowanie Polski we wdrażanie systemu ERTMS na tle wybranych krajów europejskich

Bardzo ważną kwestią dla zarządów kolejowych państw europejskich jest ujednolicenie systemów transportu kolejowego, a w szczególności unifikacja systemów sygnalizacyjnych i sterowania ruchem kolejowym. Dobrym rozwiązaniem wydaje się jak najszybsze wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), który łączy w sobie system bezpiecznego prowadzenia pociągów ETCS i system cyfrowej łączności komórkowej GSM-R przeznaczonej dla kolejnictwa. Analiza porównawcza stanu wdrażania ERTMS w krajach Europy środkowowschodniej jest szczególnie istotna z punktu widzenia interoperacyjności transportu kolejowego, w tym również Polski. W większości krajów tego regionu wprowadzanie wspólnego standardu (system ERTMS) jest na różnym etapie zaawansowania.

Silnik dwupaliwowy, gaz ziemny sprężony, sprawność ogólna, podział dawki, wydzielanie ciepła, spalanie, toksyczność

W pracy przedstawiono wyniki badań dwupaliwowego silnika zasilanego gazem ziemnym sprężonym i olejem napędowym jako dawką inicjującą. Podstawowym celem badań było określenie możliwości poprawy parametrów pracy silnika przez podział dawki inicjującej. Dawka pierwsza wtryskiwana z kątem wyprzedzenia zapłonu jak przy zasilaniu samym olejem napędowym miała za zadanie zainicjowanie procesu spalania. Druga dawka wtryskiwana ze zmiennym opóźnieniem, w założeniu już w czasie trwania procesu spalania, miała za zadanie podtrzymanie spalania mieszaniny gazowej. Sterowanie procesem spalania osiągano przez zmiany kąta opóźnienia wtrysku dawki dodatkowej. Podział dawki inicjującej powoduje istotne zmniejszenie maksymalnej szybkości wydzielania ciepła w czasie spalania przy równoczesnym zwiększeniu średniej szybkości spalania mieszaniny gaz-powietrze. W efekcie zaobserwowano wzrost sprawności ogólnej silnika, zmniejszenie stężenia NOx w spalinach i ciśnień maksymalnych spalania. Równocześnie nieznacznemu pogorszeniu uległa emisja CO i TCH.

Sterowanie ruchem kolejowym, Linie regionalne

W pracy przedstawiono zagadnienia związane ze sterowaniem ruchem kolejowym na liniach regionalnych. Są to linie o małym natężeniu ruchu, sterowane z lokalnego centrum i wymagające specyficznych rozwiązań w zakresie systemów stacyjnych, liniowych i przejazdowych. Przedstawiono dwa rozwiązania systemów dla takich linii - jeden będący modyfikacją typowego systemu stacyjnego i drugi, przyszłościowy oparty na otwartej transmisji bezprzewodowej.

Wybrane postawy stanowiące zagrożenie na drodze rola psychologii transportu w systemie działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego

Na bezpieczeństwo ruchu drogowego składa się wiele elementów, z których najważniejszymi są: człowiek, pojazd, droga i warunki drogowe. Spośród tych elementów pierwszeństwo ma człowiek, który stanowi jedyny świadomy element sytuacji drogowej i to zazwyczaj podejmowane przez niego działania wpływają na powstawanie wypadków drogowych.
Postawy i zachowania, jakie kierowcy prezentują w trakcie jazdy, można świadomie kształtować i wybierać.

Key words: logistics management, logistics center, intermodal transport, freight transport, logistics trends, standardisation

Transport jest tylko jedna część złożonych międzynarodowych supplychains. Jednak dzisiaj, z wyzwań rozwijających się w naszym europejskim systemie transportowym, musimy unikać że transport staje się najsłabszym ogniwem w łańcuchu, a zagraża efektywności projektowania, produkcji i dystrybucji naszych products.This jest powód, dlaczego osoby odpowiedzialne za logistykę i łańcuchy dostaw mają żywe zainteresowanie w zrozumieniu współczesnych wyzwań transportowych. Jako użytkownika końcowego transportu towarowego, chcą uczestniczyć w debacie i nowych pomysłów na temat przyszłości europejskiego systemu transportowego.

Działania marketingowo - edukacyjne, zmiana zachowań komunikacyjnych, zarządzania mobilnością

Tematem artykułu są działania marketingowo - edukacyjne promujące alternatywne, w stosunku do samochodów osobowych, środki transportu (transport publiczny, komunikację pieszą i rowerową, podróżowanie w tzw. systemach carpooling i carsharing ). Działania te związane są z wdrażaniem tzw. koncepcji zarządzania mobilnością, mającej na celu wpływanie na postawy i zachowania komunikacyjne podróżnych m.in. poprzez uświadamianie o istnieniu proekologicznych środków transportu i wskazywanie ich potencjału w zaspakajaniu potrzeb transportowych.

Cykl jezdny, pojazdy komunikacji miejskiej, badania drogowe

Globalna polityka zrównoważonego wykorzystywania konwencjonalnych źródeł energii powoduje ciągły wzrost cen podstawowych surowców energetycznych takich jak ropa naftowa, węgiel kamienny czy gaz ziemny. Ze względu na powyższy fakt operatorzy komunikacyjni największych aglomeracji miejskich oczekują od producentów pojazdów produktów, które cechować ma małe przebiegowe zużycie paliwa i mała emisja spalin. Spełnienie tych kryteriów w wielu przypadkach wymaga optymalnego dopasowania charakterystyki pracy spalinowych jednostek napędowych do warunków eksploatacji. W tym celu za zasadne uznaje się wyznaczenie reprezentatywnych cykli jezdnych danej aglomeracji, które posłużą do oceny właściwości eksploatacyjnych autobusów. W artykule przedstawiono główne cykle jezdne pojazdów komunikacji miejskiej wykorzystywane w wielu pracach naukowo-badawczych, m.in. testy SORT czy Braunschweig Cycle. Następnie na podstawie przeprowadzonych badań autobusów w rzeczywistych warunkach ruchu wyznaczono przykładowe cykle jezdne dla aglomeracji poznańskiej w odniesieniu do warunków otoczenia i bezpośrednio do pojazdu.
Subskrybuj to źródło RSS