Zaloguj się

WIEDZA

Prywatne firmy wojskowe - panaceum na problem piractwa morskiego

W XXI wieku trudno jest sobie wyobrazić sprawne funkcjonowanie świata i jego gospodarki bez dobrze zorganizowanego transportu morskiego, zarówno w aspekcie przewozów pasażerskich jak również, a być może przede wszystkim, w zakresie transportu różnorodnych towarów, które nieustannie są transportowane po morzach i oceanach z wykorzystaniem licznych szlaków żeglugowych. Rozkwit żeglugi spowodował również, że rozwijały się, niemalże równolegle, inne zawody w tym także proceder piractwa, a to wiąże się z zabezpieczeniem potrzeby bezpieczeństwa żeglugi. W fachowej literaturze uważa się, że piractwo, jako zagrożenie żeglugi, istniało od początków powstania komunikacji morskiej, a pierwszy pirat wypłynął na morze zaraz za pierwszym kupcem wiozącym na swej dłubance cenne towary. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że piractwo jest jedną z najstarszych dziedzin ludzkiej aktywności, które od samego początku destabilizowało transport morski, ład międzynarodowy oraz zagrażało bezpieczeństwu ograniczając wolność żeglugi do bezpiecznych akwenów czy też akwenów patrolowanych przez odpowiednie służby powołane do takiej działalności.

Rozwój polskich terminali kontenerowych

Współczesna gospodarka światowa cechuje się coraz bardziej wzmagającym się procesem konkurencji oraz rywalizacją o rynki zbytu i nowych klientów. W sposób ciągły poszukuje się nowych sposobów przewagi nad konkurencją. Można ją uzyskać między innymi poprzez zmniejszenie czasu dostawy towaru w drodze od producenta do klienta, a także poprzez zwiększenie wydajności w procesie obrotu ładunków. 2

Problemy interoperacyjności europejskiej usługi opłaty elektronicznej

Streszczenie: W referacie przedstawiono wybrane problemy interoperacyjności europejskiej usługi opłaty elektronicznej, która jest celem długofalowym KE i opiera się na dyrektywie 2004/52/WE. Interoperacyjność oraz budowa architektury tego typu systemu, powoduje konieczność opracowania norm w zakresie rozwiązań technicznych, proceduralnych, jak również realizacji kontraktów oraz projektów unijnych. Techniczna architektura EETS została zbudowana na podstawie projektu CESARE oraz RCI, w skład jej struktury wchodzą cztery elementy: zarządzający interoperacyjnością, operator opłat, usługodawca oraz usługobiorca europejskiej opłaty elektronicznej.

W artykule przedstawiono wyniki badań emisji związków szkodliwych spalin silnika

TW2-117 będącego źródłem napędu śmigłowca Mi-17, przeprowadzonych w warunkach przedstartowej próby silników realizowanej na płycie lotniska. W artykule przedstawiono wyniki badań i ich analizę, pozwalającą na dokonanie oceny możliwości wykorzystania tego typu testów do oceny emisji związków toksycznych spalin z turbinowych silników śmigłowcowych.

Analiza porównawcza oprogramowania wspomagającego oceny ryzyka zagrożeń na stanowiskach pracy

Zaprezentowano sposoby dokonywania takich ocen. Pierwszy - tradycyjny sposób opracowania raportu oceny ryzyka na stanowiskach pracy - jest wynikiem postępowania według algorytmu składającego się z kilkunastu kroków. Drugi sposób najczęściej jest wynikiem zastosowania specjalistycznego oprogramowania komputerowego. Na polskim rynku oprogramowania do realizacji ocen ryzyka zagrożeń na stanowiskach pracy dostępnych jest kilka aplikacji. Przedstawiono listę i charakterystykę kilku z nich. Opisano metodykę oceny przydatności oprogramowania wspomagającego ocenę ryzyka zagrożeń. Wykorzystując tę metodykę, przeprowadzono analizy porównawcze. Zaprezentowano wyniki tej analizy, a na ich podstawie wskazano oprogramowanie najbardziej przydatne.

Analiza intensywności użytkowania pojazdów w firmie transportowej

Streszczenie Intensywność użytkowania pojazdu jest jednym z najważniejszych parametrów jego eksploatacji. Jej miarą jest liczba kilometrów przejechanych przez samochód podczas określonego czasu (dnia, miesiąca czy roku). Od wartości intensywności użytkowania zależą: okres użytkowania danego pojazdu, wartość kosztów oraz uzyskiwany zysk z usługi transportowej, długość czasu pracy kierowcy, a także inne parametry eksploatacji samochodu. Dlatego też analiza danych związanych z intensywnością użytkowania samochodu jest pomocna przy ocenie danego systemu transportu. W referacie przedstawiono i omówiono wyniki analiz statystycznych przeprowadzonych dla pozyskanych w trakcie badań danych związanych z intensywności użytkowania pojazdów dostawczych Poczty Polskiej w Lublinie.

Metody oceny niezawodności psychofizycznej koordynatora akcji sar pracującego w stresie

Streszczenie: Sukces akcji SAR jest determinowany przez wiele czynników, tj. warunki zewnętrzne, charakter wypadku oraz czynnik ludzki. Zasadniczym elementem systemu SAR jest koordynator akcji, którego celem działania jest zebranie odpowiednich informacji i prawidłowe zaplanowanie przebiegu akcji. Dla zrealizowania tak postawionych celów koordynator powinien podejmować decyzje oraz działania z jak największą starannością i efektywnością. W artykule przedstawiono wpływ postawy, wiedzy i doświadczenia koordynatora na jego niezawodność w procesie planowania akcji. Dodatkowym parametrem wpływającym na sprawność koordynatora jest stres, którego oddziaływanie przeanalizowano za pomocą dostępnym metod oceny niezawodności.

Modelowanie natężenia emisji związków szkodliwych z silnika zi pojazdu samochodowego w warunkach ruchu miejskiego

W pracy przedstawiono problem modelowania natężenia emisji związków szkodliwych spalin w warunkach ruchu miejskiego, charakteryzowanego wartościami chwilowej prędkości i przyspieszenia, z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych. Analizowano natężenie emisji związków szkodliwych spalin, takich jak: tlenek węgla, tlenki azotu oraz węglowodory. Do predykcji natężenia emisji zaproponowano wykorzystanie jednokierunkowych wielowarstwowych sieci neuronowych. Proces uczenia sieci przeprowadzono na podstawie danych eksperymentalnych zarejestrowanych w warunkach trakcyjnych.
Subskrybuj to źródło RSS