Zaloguj się
Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Optymalna wielkość zamówienia-problem z kosztami.

Optymalna wielkość zamówienia-problem z kosztami. 14 lata 10 miesiąc temu #1372

Witam,
obecnie odbywam praktykę w firmie produkcyjnej i aby się wykazać, polecono mi obliczenie optymalnej wielkości zamówienia na różne materiały. Na studiach zadania te były łatwe, gdyż wielkość kosztów prawie podawano wprost;-) W firmie zaś jest dużo więcej elementów do uwzględnienia. W literaturze widzę pewne rozbieżności i uproszczenia dotyczące kosztów tworzenia zapasu. Stąd moja prośba: czy mógłby ktoś z doświadczeniem napisać - jakie koszty powinnam w to ująć (np. telefony, fax, transport, koszty przelewów bankowych dla dostawców, materiałów biurowych, czy także wynagrodzenie działu zaopatrzenia a nawet koszty związane z pomieszczeniem działu)??? Poproszę również o podobną pomoc w kosztach utrzymywania zapasu. Serdecznie dziękuję za wszystkie porady. Pozdrawiam
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp:Optymalna wielkość zamówienia-problem z kosztami. 14 lata 10 miesiąc temu #1376

  • Lukasz
  • Lukasz Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • Posty: 3688
  • Otrzymane podziękowania: 200
  • Oklaski: 159
Witam,

ze względu na rodzaj kosztów rozróżniamy koszty materialne i koszty niematerialne.

Koszty materialne to:
- amortyzacja środków trwałych
- zużycie surowców, materiałów, środków zamiennych
- zużycie energii
- usługi materialne obce (np. transportowe, magazynowania)

Koszty niematerialne to:
- koszty osobowe (wynagrodzenia i inne świadczenia osobowe - ubezpieczenia społeczne, świadczenia socjalne i BHP)
- koszty podróży służbowych
- usługi niematerialne

Ze względu na zmienność kosztów rozróżniamy koszty stałe i koszty zmienne.
Koszty stałe - nie zależą od przyjętego miernika działań (np. liczba dostarczonych produktów, wielkość zapasu)
Koszty zmienne - istnieje zależność pomiędzy kosztem a wartością miernika (np. koszt materiału użytego do produkcji wyrobu).

Koszty zapasów - czyli koszty związane z zarządzaniem zapasami.
- koszty uzupełniania zapasu
- koszty utrzymania zapasu
- koszty wynikające z braku w zapasie
- koszty nadmiaru zapasu.

Rozróżniamy tu:
- koszty stałe - niezależnie od tego jak często uzupełniamy zapas, jak długo go przechowujemy, ile nam go zabrakło lub o ile jest go za dużo w stosunku do możliwości składowania,
- koszty zmienne - rozpatrywane w przyjętym okresie czasu - zależą od wielkości ściśle związanych z każdą z analizowanych grup zapasów.

Zagadnienia te zostały w bardzo przystępny sposób omówione w książce Stanisława Krzyżaniaka i Piotra Cyplika "Zapasy i magazynowanie", t. I - Zapasy, wyd. II, ILiM, Poznań 2008.
Warto też sięgnąć do książki Stanisława Krzyżaniaka "Podstawy zarządzania zapasami w przykładach", wyd. IV, ILiM, Poznań 2008.

Obie książki wydano w ramach serii Biblioteka Logistyka.

Pozdrawiam
ŁP
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Czas generowania strony: 0.096 s.