Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Zmiany na globalnym rynku finansowania inwestycji infrastrukturalnych

Dużym problemem w obecnych uwarunkowaniach gospodarczych, społecznych i politycznych jest niwelowanie luki infrastrukturalnej występującej na skutek rosnących i zmieniających się pod względem technicznym i technologicznym potrzeb infrastrukturalnych. Z jednej strony dotyczy to nowych, nowoczesnych, dopasowanych do obecnych wymagań sieci i obiektów infrastrukturalnych, z drugiej zaś strony - konieczności remontowania, a głównie modernizacji już istniejących aktywów infrastrukturalnych. Według szacunków OECD potrzeby inwestycyjne w zakresie infrastruktury na świecie oscylują na poziomie 70 bln USD. Prognozy OECD zakładają, że do 2030 roku nakłady na projekty infrastruktury gospodarczej (transport, telekomunikacja, gospodarka wodno-ściekowa, gospodarka odpadami, przesyłanie energii) będą stanowić 2,5% PKB w skali globalnej.

Efekty ekonomiczne budowy i eksploatacji autostrady A na odcinku Nowy Tomyśl - Konin

Dzięki odpowiednim parametrom techniczno - eksploatacyjnym drogi szybkiego ruchu odgrywają ważną rolę w kreowaniu rozwoju gospodarczego. Dając szybką możliwość przemieszczania się i transportowania ładunków, przyczyniają się do podnoszenia efektywności ekonomicznej działania przedsiębiorstw. To nie jedyny argument „za” ich rozwijaniem. Budowa i eksploatacja drogi szybkiego ruchu powoduje powstawanie korzyści w wielu różnych obszarach. Tematyka związana z efektami oddziaływania inwestycji infrastrukturalnych na otoczenie podejmowania jest coraz częściej. Dotychczas autostrady i drogi ekspresowe oceniane były głównie z perspektywy obciążenia dla środowiska naturalnego czy generowania hałasu. W literaturze zagranicznej temat jest znany i poruszany. Także i u nas budzi coraz większe zainteresowanie.

Wpływ koniunktury gospodarczej na kondycję ekonomiczną branży transportowej w Polsce

Współcześnie coraz częściej otoczenie firmy, a nie jej wewnętrzny potencjał wytwórczy, jest postrzegane jako podstawowy czynnik determinujący trwałe podstawy rozwoju przedsiębiorstwa. Otoczenie jest czynnikiem wpływającym na kondycję ekonomiczną przedsiębiorstwa poprzez generowanie korzystnych warunków (szans, okazji) dla jego rozwoju i funkcjonowania, ale równocześnie może stwarzać warunki, które stanowić mogą dla nich określone zagrożenia. Istotność wpływu otoczenia na wyniki przedsiębiorstw uzasadnia zatem celowość stałego monitoringu zachodzących w otoczeniu zmian i analizy ich oddziaływań na wyniki przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstw sektora TSL.

Wpływ kryzysu gospodarczego na wyniki finansowe europejskich i amerykańskich linii lotniczych

Skutki ostatniego kryzysu gospodarczego odczuły wszystkie sektory gospodarki światowej, w tym także sektor lotniczy. Uważa się, że kryzys ten był wydarzeniem bezprecedensowym i wpłynął na wszystkie elementy łańcucha wartości w transporcie lotniczym 1. Jeszcze raz okazało się, że jest to sektor szczególnie wrażliwy na zmiany koniunkturalne w gospodarce i sytuacje kryzysowe, reagujący gwałtownymi spadkami ruchu pasażerskiego i towarowego, a co zatem idzie i spadkiem przychodów oraz efektywności, co obrazują wyniki finansowe operatorów rynku lotniczego. Ścisła zależność pomiędzy światowym PKB a liczbą pasażerów linii lotniczych, jest pochodną elastyczności popytu w stosunku do PKB per capita.

Wpływ koniunktury gospodarczej na rynek przewozów morskich

Jednymi z najistotniejszych cech, które opisują rynek żeglugowy są jego międzynarodowy charakter oraz cykliczna natura. Obie przełożyły się na wyniki finansowe armatorów w czasie kryzysu finansowego. Wrażliwość na koniunkturę gospodarczą obserwowaną zwłaszcza w państwach aktywnie uczestniczących w wymianie międzynarodowej zmusza do ciągłej analizy sytuacji makroekonomicznej w tych krajach.

Wpływ portów morskich na gospodarkę regionu - aspekty metodologiczne oceny

Analiza wpływu ekonomicznego portu morskiego (ang. Port Economic Impact Study) służy przede wszystkim dla określania relacji gospodarczych, jakie zachodzą między osiągniętym przez port morski poziomem rozwoju a jego otoczeniem, lokalnym, regionalnym, krajowym, a nawet międzynarodowym 1. Znajduje również, jako ważne uzupełnienie rachunku efektywności ekonomicznej działań rozwojowych, zastosowanie dla ustalenia znaczenia inwestycji dla rozwoju portów, regionu i kraju. Pomimo, że posługiwanie się analizą typu Port Impact Study w drugim z wymienionych zakresów jest dyskusyjne, wykorzystuje się ją w badaniach stosowanych zgodnie z dewizą F. Knighta: „Kiedy nie można czegoś zmierzyć […] nasza wiedza o tym staje się uboga i niezadowalająca, a więc jeżeli nie można czegoś zmierzyć, należy zmierzyć to tak, jak się da”3.

Dylematy finansowania infrastruktury transportowej w formule PPP

W ostatnich dekadach ekonomiści zajmujący się problematyką infrastruktury transportowej prezentują pogląd, iż infrastruktura ta nie jest już postrzegana jako towar publiczny, a zatem nie powinna być dostarczana tylko przez państwo. Głównym politycznym celem zaangażowania sektora prywatnego w inwestycje transportowe jest przyciągnięcie dodatkowych funduszy od inwestorów prywatnych, a tym samym odciążenie budżetów publicznych.
Subskrybuj to źródło RSS