Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Wybrane problemy krajowego systemu elektroenergetycznego

W pracy przedstawiono aktualny stan sieci przesyłowej krajowego systemu elektroenergetycznego. Zwrócono uwagę na rosnącą dysproporcję między produkcją energii elektrycznej a rozbudową systemu przesyłowego, który jest niedoinwestowany. Podano prognozę krajowego zapotrzebowania na energię elektryczną, Na tej podstawie oceniono stan bezpieczeństwa elektroenergetycznego i jego wpływ na bezpieczeństwo energetyczne kraju. Zaproponowano kierunki rozbudowy i modernizacji krajowej sieci przesyłowej dla zapewnienia bezpieczeństwa elektroenergetycznego i rozwoju kraju.

Adekwatne narzędzia i technologie

Aktualnie rozpoczęły się prace nad opracowaniem rozwiązań prawnych, które stworzą warunki do sukcesywnego wdrażania inteligentnego opomiarowania. Równolegle toczą się prace PSE Operator, których celem jest określenie globalnych korzyści wdrożenia inteligentnego opomiarowania oraz opracowanie optymalnego modelu wdrażania takich systemów.

Ocena wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego projektów infrastruktury drogowej

Działania inżynierskie na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) podejmowane mogą być na wszystkich etapach przygotowania inwestycji drogowych. Im wcześniejszy etap, tym łatwiej jest usunąć niekorzystne dla brd czynniki zagrożenia. Współczesne podejście do zarządzania bezpieczeństwem drogowym w Polsce staje się coraz bardziej uwarunkowane wymaganiami stawianymi przez Unię Europejską. Stwarza to korzystne warunki tworzenia dla zastosowań praktycznych metod ocen wpływu planowanej inwestycji drogowej na brd w sieci drogowej znajdującej się w obszarze wpływu planowanej drogi. Bazą merytoryczną dla tych metod są opracowywane obecnie w Polsce procedury i modele ryzyka, uwzględniające ogólne cechy elementów sieci drogowej i otoczenia tych dróg oraz zmiany wielkości i rozkładów natężeń ruchu w długim, na ogół dwudziestoletnim, okresie prognozy.

Rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce

Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) jest formą długoterminowej współpracy sektora prywatnego i publicznego przy świadczeniu usług. Celem tej współpracy jest osiągnięcie obopólnych korzyści, a kluczową cechą jest jej ukierunkowanie na realizację zarówno celów komercyjnych, jak i społecznych danego przedsięwzięcia. Stosowanie tej koncepcji przyniosło wymierne korzyści w zakresie rozwoju infrastruktury zarówno w krajach europejskich, jak i na całym świecie. Jednocześnie, jedną z kluczowych barier ograniczających inwestycje zagraniczne w Polsce jest słabo rozwinięta infrastruktura. Brak inwestycji infrastrukturalnych przekłada się bezpośrednio na spowolnienie ogólnego rozwoju gospodarczego kraju. Zastosowanie koncepcji PPP na szerszą skalę w Polsce stanowi, zatem rozwiązanie umożliwiające znaczący rozwój infrastruktury w dłuższej perspektywie czasowej.

Transport morski w warunkach recesji gospodarczej

Recesja w gospodarce światowej i kryzysowa sytuacja w sektorze finansowym krajów rozwiniętych gospodarczo miała od połowy 2008 roku istotny wpływ na transport morski. Spadek głównych wskaźników makroekonomicznych odzwierciedlał spowolnienie gospodarki, co odbiło się negatywnie na konsumpcji oraz produkcji i spowodowało zmniejszenie podaży dóbr przewożonych drogą morską. Spowolnienie gospodarcze dotknęło również Chiny, które od lat 90. XX wieku ge ne ro wa ły roz wój trans por tu morskiego między głównymi kontynentami.

Ekologistyka - nakaz ustawowy, moda czy wyzwanie dla przedsiębiorstw

Wzrost produkcji przemysłowej, liczby ludności oraz brak właściwej gospodarki zasobami przyrodniczymi w ostatnim stuleciu, spowodowało silną degradację i zanieczyszczenie środowiska naturalnego. Natomiast rozwój cywilizacyjny oraz związany z nim konsumpcjonizm, spowodował silny wzrost poziomu odpadów komunalnych i przemysłowych. Wszystko to spowodowało, że w celu ograniczenia dalszej dewastacji środowiska, nastąpiła konieczność innego podchodzenia do problematyki gospodarowania odpadami. Świadomość realnej katastrofy ekologicznej wymusiła na rządzących podjęcie działań zapewniających zmiany systemowe, które wymuszają na przedsiębiorcach działania związane z gospodarowaniem i ograniczaniem ilości wytwarzanych odpadów. Powstała także potrzeba zapewnienia tym przedsiębiorcom zorganizowanej pomocy przy wywiązywaniu się z tych obowiązków. Opracowano dla tych celów odpowiednie systemy zbiórki, segregacji i transportu odpadów oraz wzrosła liczba punktów ich unieszkodliwiania. Wiele jednakże zależy od samego przedsiębiorstwa, które z własnej inicjatywy i dla swoich korzyści powinno zabiegać o prowadzenie racjonalnej gospodarki odpadami. Jest to bezwarunkowo związane z opracowaniem i wdrożeniem metod przemyślanego planowania na odpowiednim poziomie zarządzania oraz wdrażaniem proekologicznych systemów zarządzania.

Dynamika i globalne następstwa fali tsunami

Tsunami, choć w języku japońskim oznacza dokładnie falę portową, (tsu - port, przystań; nami fala), w rzeczywistości jest to fala oceaniczna, wywołana podwodnym trzęsieniem ziemi, wybuchem podwodnego wulkanu, bądź osuwiskiem ziemi na dnie oceanu lub dzieleniem się lodowców. Może też być spowodowana upadkiem meteorytu do oceanu. Fale tsunami rozchodzą się pierścieniowo od miejsca jej wzbudzenia. Na pełnym morzu przejście fali tsunami, poruszającej się z wielką prędkością (do 900 km/h), może być nawet niezauważone, ponieważ długość tych fal dochodzi do kilkuset kilometrów, ale ich wysokość nie przekracza kilkudziesięciu centymetrów.

Ośrodki szkoleniowe flot sojuszniczych w procesie przygotowania specjalistycznego oficerów dla potrzeb służb technicznych PMW w latach 1919-1989

Od momentu powołania do życia Polskiej Marynarki Wojennej, do niej przybywali oficerowie pochodzenia polskiego, którzy na skutek różnych zawirowań losowych, znaleźli się na terytorium danego zaboru, tam ukończyli stosowne szkoły i rozpoczęli służbę we flotach państw zaborczych. Powstająca PMW najbardziej potrzebowała oficerów, którzy posiadali odpowiedni staż służby na okrętach lub w sztabach, a także byli wysokiej klasy specjalistami. Niestety, jak się okazało wśród kadry oficerskiej, było więcej oficerów starszych ze znacznym doświadczeniem dowódczym i kierowniczym, na wysokich stanowiskach flot zaborczych, niż oficerów młodszych. Można humorystycznie powiedzieć, że wówczas w PMW było więcej „wodzów” niż „Indian”, co musiało negatywnie wpływać na sprawność tworzenia struktur organizacyjnych sił morskich odradzającego się państwa. Ten problem miała rozwiązać specjalna komisja weryfikacyjna dla oficerów PMW.
Subskrybuj to źródło RSS