Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Niektóre aspekty zasilania paliwami alkoholowymi silników o zapłonie iskrowym

W artykule przedstawiono analizę produkcji alkoholi na świecie i w Polsce oraz ich zastosowanie jako paliw do silników spalinowych. Zaprezentowano również wyniki badań dwupaliwowego silnika o zapłonie iskrowym Fiat 1100MPI z wielopunktowym wtryskiem alkoholu i benzyny w okolice zaworu dolotowego. Zasilanie silnika realizowano przez prototypowy układ dolotowy posiadający podwójne wtryskiwacze sterowane elektronicznie. W artykule przedstawiono porównawcze wyniki badań wybranych parametrów silnika. Badania pokazały korzystny wpływ dodatku alkoholu na sprawność silnika i toksyczność spalin, szczególnie dla większych udziałów alkoholu i obciążeń silnika. Przedstawiono również niektóre ograniczenia w stosowaniu zasilania dwupaliwowego.

Ocena stanu gospodarowania odpadami w marynarce wojennej

Scharakteryzowano odpady, ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju, ilości i zagospodarowania ich przez Agencję Mienia Wojskowego. Zwrócono uwagę również na funkcjonowanie tego podsystemu w podstawowych jednostkach wojskowych MW. WSTĘP Cechą charakterystyczną, nierozerwalnie związana z obecnym rozwojem cywilizacyjnym jest stan powodujący, że działalność wytwórcza podyktowana uwarunkowaniami ekonomicznymi, sprowadzona do masowej skali produkcji, wywiera istotny wpływ na środowisko naturalne człowieka.

w przeszłości były najważniejszym źródłem

osadnictwa i w następstwie, rozwoju terenów do nich przyległych. Zawsze były i do dziś pozostają ważnym źródłem wody dla ludności i gospodarki, a od XIX stulecia wykorzystywane są (w zmiennym zakresie) jako drogi wodne między południem i północą kraju. Odra pełni również funkcje międzynarodowe, przepływając przez terytorium Czech i Niemiec. Bezpośrednie otoczenie rzek jest więc obszarem silnie zagospodarowanym, wysoko zurbanizowanym.

Innowacyjność jako jeden z atrybutów gospodarczych polskich portów morskich

Innowacyjność stanowi jeden z najważniejszych atrybutów gospodarczych portów morskich. Dodatkowo oddziałuje na inne atrybuty, np. konkurencyjność. Celem artykułu jest przedstawienie zarówno dotychczasowego dorobku teoretycznego z zakresu innowacji, ich roli w funkcjonowaniu współczesnych portów morskich, jak i doświadczeń największych polskich portów morskich w zakresie stosowania rozwiązań innowacyjnych.

Problematyka odpadów z uwzględnieniem logistycznego systemu gospodarki odpadami

Problematyka zawarta w artykule dotyczy zagadnień związanych z gospodarką odpadami. Zostały w nim przedstawione miejsca powstawania odpadów, ich rodzaje i sposoby postępowania, zawarte w stosownych aktach prawnych określających wymagania w zakresie gospodarki odpadami. Artykuł przedstawia także cele i zakres logistyki zwrotnej, w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań ekologicznych, organizacyjnych i kosztowych.

Dywersyfikacja źródeł pozyskiwania energii jako element bezpieczeństwa państwa

Bezpieczeństwo państwa zależy od jego zdolności do przeciwstawiania się potencjalnym i faktycznym zagrożeniom, których charakter oraz forma ewoluują wraz ze zmieniającym się otoczeniem i często wykraczają poza tradycyjne ich pojmowanie. Ponieważ najogólniej bezpieczeństwo narodowe można opisać jako „rzeczywisty stan stabilności wewnętrznej i suwerenności państwa (w sensie zaspakajania podstawowych potrzeb egzystencjonalnych i behawioralnych społeczeństwa) oraz traktowania państwa jako suwerennego podmiotu w stosunkach międzynarodowych”5, dziś już nie dziwi fakt, że od dłuższego czasu w licznych dokumentach poświęconych bezpieczeństwu pojawiały się takie sformułowania jak: nieprzerwany dostęp do energii elektrycznej, bezpieczeństwo energetyczne czy potrzeba dywersyfikacji źródeł pozyskiwania energii.

Zadania dla logistyki w realizacji celów nowoczesnych systemów gospodarki odpadami komunalnymi

Problematyka zagospodarowania stałych odpadów komunalnych nie traci na aktualności. Tworzenie systemów gospodarowania tego typu odpadami jest niezwykle trudne, gdyż stawia się im szereg wymagań. Muszą one spełniać kryteria techniczne, przyrodnicze, ekonomiczne i społeczne. Bardzo często spełnienie wszystkich tych kryteriów jednocześnie jest w obecnych warunkach niemożliwe. W szczególności trudna bywa jednoczesna realizacja celu ekonomicznego i ekologicznego. W wielu wypadkach niemożliwe jest funkcjonowanie systemu jednocześnie korzystnego dla środowiska i opłacalnego, w związku z czym konieczne jest wdrażanie rozwiązań prawnych. W artykule zaprezentowano mechanizm powstawania sprzeczności pomiędzy tymi dwoma głównymi celami, jakie powinien spełniać każdy system gospodarki stałymi odpadami komunalnymi oraz możliwości ich pogodzenia, jakie daje logistyka.

I przybrzeżnych jednostek rybackich śródlądowych

Dobrobyt mieszkańców wielu gmin województwa zachodniopomorskiego zależy od rybołówstwa. Wcześniejsze działania restrukturyzacyjne nie spowodowały zwiększenia szans na tworzenie nowych miejsc pracy ani w gospodarce rybackiej ani w przetwórstwie rybnym. W związku z powyższym, aktualna staje się próba opracowania sposobu na elastyczną zmianę przeznaczenia funkcjonalnego statków rybackich, w celu zlecenia rybakom wykonania nowych zadań dotyczących, np. zarybienia wód, monitoringu bezpieczeństwa zasobów rybnych dla określenia ich przydatności do obrotu, świadczenia usług rekreacyjnych i turystycznych, itp. nie tylko na obszarach Morza Bałtyckiego, ale także śródlądowych akwenach wodnych. Aktualność takiego podejścia jest uwarunkowana wynikami analizy stanu rybołówstwa w województwie zachodniopomorskim oraz wysokim stopniem bezrobocia w wielu gminach. W zakres rybactwa śródlądowego wchodzi rybactwo stawowe, rzeczne i jeziorowe. Jest to jedna z gałęzi gospodarki żywnościowej na świecie, która odznacza się prężnym rozwojem. Wartość odżywcza rybiego mięsa jest znacznie większa od zwierząt stałocieplnych. Na świecie obserwuje się rosnącą produkcję ryb i organizmów wodnych.
Subskrybuj to źródło RSS