Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Analiza polskiego rynku e-commerce w branży mody

W ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej branży wzrosła o 27 proc. w 2022 roku, podczas gdy globalnie wzrost ten wyniósł tylko 6 proc. Warto zauważyć, że nie tylko lokalnie, ale również na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), polskie e-sklepy odnoszą sukcesy. Zawdzięczają to wysokiej jakości oferowanych produktów oraz skutecznym strategiom marketingowym. Coraz większe budżety przeznaczane na ekspansję zagraniczną pokazują, że rodzime firmy są gotowe rywalizować się na globalnym rynku.

Czym się kierować przy wyborze dostawcy usług logistycznych?

Wybór odpowiedniego dostawcy usług logistycznych to kluczowy krok dla firm z wielu branż, które pragną skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw i poprawić obsługę klienta. Proces wymaga dokładnej analizy potrzeb biznesowych oraz oceny potencjalnych dostawców pod kątem ich kompetencji, doświadczenia i oferowanych rozwiązań. Na co zwrócić uwagę przy wyborze operatora logistycznego?

Rozwiązania mobilne w zarządzaniu łańcuchem chłodniczym

Warto wyobrazić sobie przenoszenie szklanki z lodem przez pustynię bez jego roztopienia. Oto wyzwanie stawiane przed ludźmi zarządzającymi łańcuchem chłodniczym. Proces ten to wyjątkowa operacja łańcucha dostaw, która wymaga specjalistycznego sprzętu w celu zapewnienia jakości i bezpieczeństwa w całym cyklu życia produktu. Polega on przede wszystkim na zarządzaniu dostawami o kontrolowanej temperaturze, ale może również obejmować monitorowanie poziomów jakości powietrza, takich jak dwutlenek węgla, wilgotność i tlen. Skuteczny łańcuch chłodniczy wymaga ciągłego, stałego dostarczania warunków i produktów o kontrolowanej temperaturze, począwszy od produkcji, poprzez pakowanie, transport, przechowywanie i dystrybucję.

Logistyka e-commerce rośnie trzy razy szybciej niż rynek kontraktowy

Prognozy na 2024 r. i kilka kolejnych lat mówią o rosnącej wartości rynku usług logistycznych realizowanych na rzecz e‑handlu. Obecnie trwa walka o światowe podium, ale odbywa się to kosztem Europy, mimo że regionalny sektor e-zakupów rośnie. Globalne szacunki dla e-commerce są wciąż optymistyczne, jednak widać wyraźnie, że dynamika wzrostowa słabnie. Za to w Polsce obserwujemy ekspansję azjatyckich platform, które doganiają krajowych graczy.  

Sztuczna inteligencja odnajduje się w przestrzeniach magazynowych

Sztuczna inteligencja znajduje zastosowanie w kolejnych dziedzinach. Ten trend nie omija także sektora logistyki. Przejęcie szwajcarskiego startupu Sevensense przez globalnego giganta ABB jest znakiem czasów i sygnalizuje rewolucyjne zmiany, jakie zachodzą w przestrzeniach magazynowych na świecie. Polska logistyka podąża tą samą, coraz bardziej zautomatyzowaną ścieżką.

Zielona logistyka łańcucha dostaw

McKinsey wskazuje, że w 2021 r. inicjatywy biznesowe w celu przeniesienia produkcji bliżej klienta końcowego podejmowało jedynie około 17% największych firm, ale już w 2022 roku odsetek ten wynosił 42%. W ubiegłym roku opisywany trend był podtrzymany między innymi ze względu na inflację oraz niestabilną sytuację geopolityczną. Tylko na terenie Unii Europejskiej w swoich strategiach zaopatrzenia 47% nabywców zwiększyło nearshoring, 22% reshoring – przenoszenie produkcji do kraju macierzystego – a 31% udział obu podejść. Biorąc pod uwagę, że sytuacja makroekonomiczna nadal jest niepewna, można przypuszczać, że w najbliższym czasie firmy utrzymają obecną politykę związaną z łańcuchem dostaw.

Subskrybuj to źródło RSS