Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Logistyka portów morskich w aspekcie zagrożeń naturalnych

Położenie portów morskich, bezpośrednie oddziaływanie morza i zjawisk hydrologicznych Przymorza oraz rozwój transportu multi- i intermodalnego implikuje rodzaj zagrożeń. Artykuł omawia hydrologiczno-meteorologiczne uwarunkowania funkcjonowania współczesnego portu morskiego w kontekście zagrożeń naturalnych. Podejmuje dyskusję dotyczącą konieczności określenia ośrodka decyzyjnego odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i monitorowanie zagrożeń naturalnych oraz opisuje koncepcję systemu wymiany informacji o zagrożeniach.

Zastosowanie menedżerskich gier symulacyjnych

W niniejszej pracy poruszona została problematyka zastosowania menedżerskich gier symulacyjnych (metody symulacyjnej) w kształceniu z zakresu transportu, spedycji i logistyki na różnych poziomach kształcenia. W artykule dokonano przeglądu literaturowego oraz dostępnych na rynku 34 niekomputerowych gier pod kątem możliwości ich zastosowania w kształceniu z zakresu TSL. Dokonany przegląd wskazał na możliwość zastosowania tego rodzaju metody w kształceniu z zakresu TSL oraz pozwolił na rozpoznanie jej trendów rozwojowych.

Przyczyny incydentów i wypadków lotniczych w latach 2003-2009

Jednym z czynników określających stan bezpieczeństwa lotów cywilnych w Polsce jest liczba i przyczyny zdarzeń lotniczych. Ryzyko w transporcie (szczególnie lotniczym i kolejowym) jest tradycyjnie utożsamiane z wypadkami, które przynoszą dużą liczbę ofiar śmiertelnych i wielkie straty finansowe. W publikacji opisano analizę stanu bezpieczeństwa wykonaną na podstawie sprawozdań ze zdarzeń w lotnictwie cywilnym Polski w latach 2003-2009. Polskie prawo lotnicze ze względów praktycznych zawęziło liczbę kategorii zdarzeń do trzech: wypadek, incydent lotniczy i poważny incydent lotniczy.

Główne przyczyny wypadków w transporcie towarów niebezpiecznych w latach 2007 - 2008

Streszczenie: Towary niebezpieczne to takie materiały i przedmioty, których przewóz jest zabroniony, zgodny z Europejską Umową do międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych - ADR, zwolniony z ADR. Codziennie po polskich drogach przewożone są substancje niebezpieczne, groźne dla zdrowia i życia człowieka oraz otoczenia. Ze względu na znaczny ich udział w przewozach towarów, istnieje duże prawdopodobieństwo wypadku z udziałem tego typu substancji. W referacie omówiono ogólny schemat powstawania wypadków drogowych oraz główne przyczyny wypadków z udziałem towarów niebezpiecznych. Analizę przyczyn wypadków przedstawiono w oparciu o statystyki z Komendy Głównej Policji.

Intermodalność w łańcuchach dostaw - jak przezwyciężyć bariery rynku

Podatność transportowa ładunków ma decydujący wpływ na wybór gałęzi transportu, którą dany ładunek zostanie przewieziony. Każdą z gałęzi transportu można scharakteryzować pewnymi cechami, które wpływają na różnorodność grup ładunków możliwych do przewozu oraz mogą decydować o preferowaniu pewnych ich rodzajów. Kolej, a głównie przewozy intermodalne realizowane z wykorzystaniem kolei, umożliwia przewóz największej gamy ładunków, choć z przyczyn obiektywnych i subiektywnych nie wszystkie z nich przewozi. Jednocześnie promocja transportu intermodalnego ma ogromne znaczenie dla zwiększenia poziomu realizacji przewozów bardziej przyjaznych dla środowiska.
Subskrybuj to źródło RSS