Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Determinanty załadunku i wyładunku jednostek pływających żeglugi śródlądowej poza portami rzecznymi w sytuacjach kryzysowych

W artykule przedstawione zostaną możliwości i ograniczenia w zakresie załadunku lub wyładunku jednostek pływających żeglugi śródlądowej z poza portami rzecznymi i morskimi. Dokonana zostanie analiza i ocena czynników, które determinują możliwości za- i wyładunku poza portami. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na elementy struktury brzegowej oraz konstrukcji inżynieryjnych ograniczających oraz wspomagających ten proces. Wypracowane zostaną postulaty w tym zakresie, obejmujące przedsięwzięcia organizacyjne oraz konstrukcyjne dotyczące brzegów śródlądowych dróg wodnych. Rozważania prowadzone będą w aspekcie przedsięwzięć związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym, a przede wszystkim okresem likwidacji skutków katastrof żywiołowych i ekologicznych.

Koncepcja pływających solarnych instalacji odsalających jako przesłanka modyfikacji wybranych elementów systemów transportowych

Zaopatrzenie miast w wodę jest jednym z istotnych problemów logistyki miejskiej, szczególnie trudnym na obszarach niedostatku wody, np. u wybrzeży Kaliforni, w Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, czy Katarze. W artykule - stanowiącym wstępne studium innowacji - przedstawiono przesłanki modyfikacji wybranych elementów systemów transportowych w rejonach miast klimatu ciepłego, wynikające z możliwości zastosowania pływających solarnych instalacji odsalających. Omówiono koncepcję pływającej instalacji odsalającej oraz wstępnie nakreślono zakres jej oddziaływania na wybrane aspekty funkcjonalne systemów transportowych i otoczenia miast nadbrzeżnych.

Zasady i źródła finansowanie inwestycji infrastrukturalnych w polskich portach morskich - stan

W referacie zaprezentowano stan obecny oraz kierunki dalszej ewolucji systemu finansowania inwestycji infrastrukturalnych w największych portach morskich w Polsce. Ukazano w nim aktualne tendencje w przedmiocie badań, jakie występują w Europie Zachodniej. Przedstawiono również aktualnie funkcjonujący w Polsce system finansowania infrastruktury portowej, w tym rolę bezzwrotnych środków finansowych UE w dofinansowaniu inwestycji infrastrukturalnych. Końcową część referatu poświęcono dotychczasowym doświadczeniom oraz dalszym możliwościom zaangażowania kapitału prywatnego w finansowanie inwestycji w infrastrukturę portową największych polskich portów morskich. Zaprezentowano m.in. dobre przykłady partnerstwa publiczno prywatnego przy finansowaniu projektów infrastrukturalnych na terenach portu morskiego w Gdańsku (terminal kontenerowy DTC, terminal masowy spółki Sea-Invest). W końcowej części referatu przedstawiono argumenty przemawiające za zwiększeniem zaangażowania kapitału prywatnego w finansowaniem portowych projektów infrastrukturalnych.

Determinanty logistycznej obsługi ładunków i środków transportowych na morskich terminalach kontenerowych

Przewozy kontenerowe wymagają sprawnej obsługi ładunków i środków transportu w całym łańcuchu transportowym. Głównym ogniwem w multimodalnym systemie transportowym są morskie terminale kontenerowe, na których świadczone są usługi dla wielu użytkowników, a głównym celem stosowanych rozwiązań logistycznych jest minimalizacja kosztów i czasu obsługi Do głównych czynników wpływających na sprawność funkcjonowania terminalu należy m.in.

Wpływ stanu infrastruktury linii kolejowej nr 131 na niezawodność systemu transportowego województwa pomorskiego

Linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory - Tczew ma kluczowe znaczenie w systemie transportowym Polski, łącząc porty morskie z Górnym Śląskiem, zapleczem gospodarczym kraju. Jednak niedoinwestowanie infrastruktury kolejowej i wieloletnie zaniechania naprawcze doprowadziły do znacznych utrudnień w prawidłowym funkcjonowaniu tej linii. Realna groźba ograniczeń ruchowych linii nr 131 na obszarze województwa pomorskiego może doprowadzić do zachwiania stabilności, i tak już przeciążonego systemu transportu drogowego. Sytuacja wymaga wyznaczenia alternatywnych połączeń kolejowych, często przez lata pomijanych i niedocenianych.

Telematyka w logistycznym zarządzaniu transportem w miastach

Funkcjonowanie miejskiego systemu transportowego musi być oparte za rozwiązaniach umożliwiających realizację potrzeb zgłaszanych przez wszystkie grupy jego użytkowników, czyli mieszkańców, podmiotów gospodarujących czy instytucji. Zgodnie z koncepcją logistyki miejskiej powyższe powinno polegać na optymalizowaniu strumieni przepływów osób, towarów oraz informacji przy jednoczesnym minimalizowaniu niekorzystnego wpływu transportu na otoczenie. Dla zrealizowania tego celu logistyczne zarządzanie transportem w miastach należy oprzeć na dwóch podstawowych założeniach. Po pierwsze, konieczna jest trafna ocena problemów funkcjonowania miejskiego systemu transportowego oraz wybór odpowiednich rozwiązań o charakterze infrastrukturalnym i organizacyjnym. Po drugie, niezbędne są właściwe narzędzia do realizacji tych zadań, umożliwiające sterowanie, monitorowanie i kontrolę wybranych aspektów przewozów w miastach. Będą one jednocześnie elementem łączącym (operacyjnie i technicznie) różne płaszczyzny działań. W logistycznym zarządzaniu transportem w miastach taką rolę należy powierzyć rozwiązaniom z zakresu telematyki transportu.

Wewnętrznego państwa

W referacie przedstawione zostały możliwości wykorzystania żeglugi śródlądowej w aspekcie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Scharakteryzowano żeglugę śródlądową w Polsce oraz istniejący tabor pływający. Dokonano analizy przydatności jednostek pływających w poszczególnych rodzajach bezpieczeństwa wewnętrznego.

Autor w swoim referacie przybliża zjawisko usług kabotażowych w transporcie.

Przedstawia to w kontekście transportu drogowego oraz kolejowego. Kabotaż w transporcie kolejowym odnosi do wejścia w życie dyrektywy 2007/58/WE dotyczącej otwarcia rynku dla międzynarodowych przewozów pasażerskich. Przedstawia w sposób syntetyczny proces dostępu i ograniczenia w świadczeniu usług kabotażowych w usłudze międzynarodowego przewozu osób.
Subskrybuj to źródło RSS