Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Symulacja rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń gazowych uwolnionych podczas zdarzenia drogowego awarie, modelowanie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń, Lagrangeowski model cząstek, model diagnostyczny, transport, transport drogowy,

Jednym z istotnych zagadnień związanych z transportem, jest analiza zdarzeń będących skutkiem katastrof kolejowych lub drogowych. W wyniku takich wypadków do atmosfery przedostają się zanieczyszczenia, które mogą być transportowane przez wiatr na znaczne odległości, ulegać dalszym przemianom bądź osiadać na podłożu, a przy dużych stężeniach powodować istotne zagrożenie dla ludzi, zwierząt i roślin.

Ochrona fauny w korytarzach transportowych, metody alternatywne wobec przejść dla zwierząt

Przejścia dla zwierząt w połączeniu z grodzeniem dróg są najskuteczniejszą metodą zapobiegającą wypadkom z udziałem zwierząt, jednak rozwiązanie to nie zawsze jest uzasadnione lub wręcz możliwe. Opracowuje się więc inne metody, przeważnie polegające na ostrzeganiu zwierząt przed nadjeżdżającym pojazdem albo na ostrzeganiu kierowców o ryzyku pojawienia się zwierzęcia na drodze. Urządzeniami ostrzegającymi zwierzęta przed nadjeżdżającym pojazdem są m.in. tzw. “wilcze oczy”, w Polsce opracowano też nowatorskie urządzenia przeznaczone do użytku na liniach kolejowych (UOZ). Na zachodzie testuje się systemy wykrywania dużych zwierząt i aktywnego informowania kierowców o ryzyku kolizji ze zwierzęciem. Opisane systemy mogą być skutecznym uzupełnieniem działań w zakresie ochrony zwierząt, ochrony korytarzy ekologicznych oraz poprawy bezpieczeństwa ruchu.

Znaczenie lotniczych przewoźników niskokosztowych w procesie rozwoju turystyki kontynentalnej na przykładzie Europy

Słowa kluczowe: Rynek lotniczych usług pasażerskich, liberalizacja, przewoźnicy niskokosztowi, przewoźnicy tradycyjni, turystyka lotnicza, regiony turystyczne. Streszczenie Rozważania zawarte w artykule dotyczą powstania i rozwoju działalności lotniczych przewoźników niskokosztowych oraz wpływu tego procesu na branżę turystyczną. Kształt i dynamika rozwoju obu rynków charakteryzuje się określonym stopniem wzajemnych zależności. Bez rozszerzenia sieci i dystansu lotniczych destynacji, tempo rozwoju ruchu turystycznego byłoby znacznie wolniejsze, a niektóre rejony świata pozostałyby niedostępne. Wiele ośrodków, które jeszcze niedawno stanowiły obszary peryferyjne, zwiększyło swoją dostępność dzięki działalności linii niskokosztowych.

Zarządzanie jakością usług telematycznych w transporcie

Telematyka transportu obejmuje dziedzinę zajmującą się zintegrowanymi systemami telekomunikacyjnymi, informatycznymi i informacyjnymi, w szczególności wyposażeniowo - systemowymi i programistycznymi wykorzystywanymi w transporcie. Rozwiązania telematyki transportu swoim zasięgiem mogą być realizowane zarówno dla wyodrębnionego rodzaju transportu na wybranym obszarze jak też mogą być realizowane i integrowane na poziomie krajowym lub międzynarodowym.

Systemy bezpieczeństwa, Czujki, Transport

W artykule przedstawiono zagadnienia związane z elektronicznymi systemami bezpieczeństwa. Zwrócono przy tym szczególna uwagę na Systemy Sygnalizacji Włamania i Napadu stosowane w obiektach transportowych. Dokonano podziału czujek z przyjęciem różnorodnych kryteriów. Zaprezentowano także wpływ zakłóceń na działanie wybranych czujek.

Systemy eksperckie w diagnostyce środków transportu system ekspercki, diagnostyka, układ hamulcowy

Istotnym problemem w diagnostyce środków transportu jest wiedza eksperta. Zdarza się często, że wynajęcie eksperta jest bardzo drogie. Z tego też powodu, na przykładzie układu hamulcowego, w pracy przedstawiono zastosowanie systemu eksperckiego w diagnostyce środków transportu. System ten może mieć również zastosowanie w innych, nie omawianych tutaj układach.

Problematyka naukowo-badawcza w procesie integracji systemu bezpieczeństwa transportu w Polsce bezpieczeństwo transportu, integracja systemu, badania naukowe

Potrzeby integrowania systemów bezpieczeństwa transportu wynikają ze współczesnych wymagań cywilizacyjnych i systemowych. Warunkiem realizacji tych potrzeb jest silne wsparcie procesów integracyjnych wiedzą ukierunkowaną na typowe dla systemu transportu zjawiska powstawania wypadków i awarii, techniki badań czy potrzeby komunikowania o uzyskanych wynikach tych badań. Szczególnym wymaganiem prowadzenia badań wypadków transportowych jest ich niezależność, multidyscyplinarność i innowacyjność. W Polsce, wskutek niezwykle skromnego finansowania a także rozproszenia badań nad bezpieczeństwem transportu, tworzenie naukowych podstaw integracji systemów bezpieczeństwa transportu staje się niezwykle trudnym zadaniem, zwłaszcza w zakresie integrowania funkcji i struktur organizacyjnych transportu lotniczego, wodnego i kolejowego z transportem drogowym.

Zintegrowane systemy awioniczne, systemy zobrazowania nahełmowego

W referacie przedstawiono jedną z ciekawszych i utylitarnych aplikacji nahełmowych systemów celowniczych, która może być wykorzystana do wizualizacji danych o parametrach lotu oraz obrazów pozyskiwanych z lotniczych głowic obserwacyjno-celowniczych (w wydaniu zaawansowanym na śmigłowcach wojskowych), czy też układów uproszczonych w postaci zestawu kamer umożliwiających obserwacje w zakresie telewizyjnym i podczerwieni (dla śmigłowców cywilnych). Dokonano analizy zobrazowania otrzymywanego z kamery wizyjnej głowicy obserwcyjno-celowniczej na wyświetlaczu miniaturowym (jako przykładu zobrazowania tzw. wirtualnej rzeczywistości stosowanej w systemach nahełmowej prezentacji danych). Systemy takie przeznaczone być mogą do wspomagania działania wybranych służb państwowych, takich jak straż pożarna, policja, służba graniczna, czy w końcu służba ochrony środowiska (np. patrole ekologiczne w zakresie zanieczyszczenia Zatoki Gdańskiej).
Subskrybuj to źródło RSS