Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Analiza uwarunkowań powstania miejskiego centrum konsolidacyjnego w Gdańsku logistyka miejska, miejskie centrum konsolidacyjne, analiza wielokryterialna, analityczny proces sieciowy

W artykule dokonano teoretycznej oceny możliwości realizacji miejskiego centrum konsolidacji ładunków. Wykorzystano w tym celu metodę analitycznego procesu sieciowego (ANP). Umożliwiło to uwzględnienie szerokiego zakresu zróżnicowanych kryteriów decyzyjnych, powiązań między nimi oraz ocenę wpływu na ostateczną decyzję w oparciu o ujednoliconą skalę porównań. Jako potencjalny obszar funkcjonowania miejskiego centrum konsolidacyjnego przyjęto centrum Gdańska. Umożliwiło to przyjęcie odpowiednich założeń podczas konstruowania modelu, związanych z oceną istniejącej sytuacji oraz możliwością adaptacji rozwiązań zagranicznych z perspektywy wyróżnionych krytycznych czynników sukcesu dla takich przedsięwzięć. Analiza koncentruje się na uwarunkowaniach rynkowych i funkcjonalnych, uwzględnia również wpływ działalności transportowej na przestrzeń miasta. Ze względu na postawione pytanie i zastosowaną metodę nie ma ona charakteru analizy ekonomicznej lub technicznej. Celem jest odpowiedź na pytanie, czy w najbliższej perspektywie uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne będą sprzyjać wdrożeniu daleko idących zmian w systemie transportu ładunków w oparciu o koncepcję miejskiego centrum konsolidacyjnego.

Komunikacja zbiorowa , usługa transportowa , postulaty przewozowe, badania ankietowe usług transportowych

Przedmiotem rozważań podjętych w artykule jest analiza i ocena wybranych usług komunikacji zbiorowej na przykładzie gminy Miasta Radomia, przedstawiona na tle istotnych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju miejskiego transportu pasażerskiego. Pierwsza część referatu, mająca charakter rozważań teoretycznych, dotyczy uwarunkowań kształtujących popyt na przewozy zbiorowe, ze szczególnym uwzględnieniem istoty i znaczenia postulatów przewozowych.

Wielokryterialna ocena lokalizacji strefy kibica w Poznaniu na Mistrzostwa EURO 2012™ problem oceny lokalizacji, strefa kibica, Electre III

W artykule podjęto problematykę oceny lokalizacji strefy kibica na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™. Zagadnienia te mieszczą się w problematyce zarządzania wydarzeniami i turystyką o charakterze sportowym, a także w problematyce lokalizacji obiektów w obrębie miast, która wchodzi w skład zagadnień logistyki miejskiej.

Trakcje w Kolejach Dużych Prędkości

Linia dla Kolei Dużych Prędkości to technologiczny skok w wielu obszarach techniki w szczególności w obszarze energetyki i napędu. Pociągi dużych prędkości wymagają zainstalowania odpowiednio dużych mocy. Dlatego tak istotnym jest system zasilania, który ma służyć przekazywaniu energii z krajowego sytemu elektroenergetycznego do pojazdu dużych prędkości. W Polsce wiąże się to z wdrożeniem całkiem nowych rozwiązań i technologii. W Europie funkcjonują dwa podstawowe systemy zasilania pojazdów trakcyjnych. Jest to system prądu stałego i system prądu przemiennego.

Jakość działania, system transportowy, logika rozmyta

Zagadnienia rozpatrywane w niniejszym opracowaniu dotyczą oceny jakości działania złożonych systemów transportowych z zastosowaniem elementów logiki rozmytej. Przedstawiono metodę oceny oraz ogólny model oceny jakości działania systemów. Na tej podstawie opracowano rozmyty model oceny, w którym zakres zmienności analizowanych cech systemu pokryty jest liczbami rozmytymi, natomiast ich ostre wartości stanowią dane wejściowe do modelu. Następnie przedstawiono rozmytą reprezentację: wartości cech opisujących system oraz wyznaczonych na ich podstawie wektorów jakości działania systemu.

Zaangażowanie Polski we wdrażanie systemu ERTMS na tle wybranych krajów europejskich

Bardzo ważną kwestią dla zarządów kolejowych państw europejskich jest ujednolicenie systemów transportu kolejowego, a w szczególności unifikacja systemów sygnalizacyjnych i sterowania ruchem kolejowym. Dobrym rozwiązaniem wydaje się jak najszybsze wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), który łączy w sobie system bezpiecznego prowadzenia pociągów ETCS i system cyfrowej łączności komórkowej GSM-R przeznaczonej dla kolejnictwa. Analiza porównawcza stanu wdrażania ERTMS w krajach Europy środkowowschodniej jest szczególnie istotna z punktu widzenia interoperacyjności transportu kolejowego, w tym również Polski. W większości krajów tego regionu wprowadzanie wspólnego standardu (system ERTMS) jest na różnym etapie zaawansowania.

Silnik dwupaliwowy, gaz ziemny sprężony, sprawność ogólna, podział dawki, wydzielanie ciepła, spalanie, toksyczność

W pracy przedstawiono wyniki badań dwupaliwowego silnika zasilanego gazem ziemnym sprężonym i olejem napędowym jako dawką inicjującą. Podstawowym celem badań było określenie możliwości poprawy parametrów pracy silnika przez podział dawki inicjującej. Dawka pierwsza wtryskiwana z kątem wyprzedzenia zapłonu jak przy zasilaniu samym olejem napędowym miała za zadanie zainicjowanie procesu spalania. Druga dawka wtryskiwana ze zmiennym opóźnieniem, w założeniu już w czasie trwania procesu spalania, miała za zadanie podtrzymanie spalania mieszaniny gazowej. Sterowanie procesem spalania osiągano przez zmiany kąta opóźnienia wtrysku dawki dodatkowej. Podział dawki inicjującej powoduje istotne zmniejszenie maksymalnej szybkości wydzielania ciepła w czasie spalania przy równoczesnym zwiększeniu średniej szybkości spalania mieszaniny gaz-powietrze. W efekcie zaobserwowano wzrost sprawności ogólnej silnika, zmniejszenie stężenia NOx w spalinach i ciśnień maksymalnych spalania. Równocześnie nieznacznemu pogorszeniu uległa emisja CO i TCH.

Sterowanie ruchem kolejowym, Linie regionalne

W pracy przedstawiono zagadnienia związane ze sterowaniem ruchem kolejowym na liniach regionalnych. Są to linie o małym natężeniu ruchu, sterowane z lokalnego centrum i wymagające specyficznych rozwiązań w zakresie systemów stacyjnych, liniowych i przejazdowych. Przedstawiono dwa rozwiązania systemów dla takich linii - jeden będący modyfikacją typowego systemu stacyjnego i drugi, przyszłościowy oparty na otwartej transmisji bezprzewodowej.
Subskrybuj to źródło RSS