Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Polityka regulacyjna wobec sektora transportu lotniczego: cele, narzędzia, efekty

Pojęcie regulacji, choć często pojawiające się w ekonomii, nie doczekało się jednoznacznej definicji, delimitującej jego zakres. Regulacja w szerokim rozumieniu jest często utożsamiana z interwencjonizmem państwowym, który obejmuje nie tylko regulację ekonomiczną, ale także społeczną, politykę ochrony konkurencji oraz politykę podatkową i celną.

Znaczenie przepisów dotyczących bezpieczeństwa w transporcie towarowym dla funkcjonowania transportu międzynarodowego

Transport towarów odgrywa we współczesnej gospodarce kluczową rolę. Dzięki postępowi technicznemu i technologicznemu przepływ ładunków stał się szybszy i bardziej efektywny, co umożliwiło wzrost światowego handlu oraz rozwój nowoczesnych systemów produkcji. Wiele przedsiębiorstw, korzystając z nowych możliwości oraz chcąc obniżyć koszty, przeniosło produkcję swoich wyrobów w odległe rejony świata. Nasiliła się również tendencja do wdrażania systemów zaopatrzenia Just-In-Time, wymagających dużej niezawodności i punktualności dostaw. Coraz ważniejszy stał się zatem niezawodny, terminowy i bezpieczny transport ładunków. Przed 2001 rokiem zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie towarowym sprowadzało się przede wszystkim do egzekwowania zakazu przemytu nielegalnych ładunków i kontroli na granicach.

Finansowanie regionalnego transportu pasażerskiego

W gospodarce rynkowej państwo nie decyduje bezpośrednio ani w sferze produkcji, ani w sferze konsumpcji. Transformacja polskiej gospodarki w latach dziewięćdziesiątych XX wieku zakładała liberalizację i deregulację różnych dziedzin życia, w tym także transportu. Na tym tle powstają kontrowersje w odniesieniu do określonych rozwiązań szczegółowych, głównie z zakresu regulacji dostępu do rynku usług transportowych czy wspierania przez państwo lub samorządy terytorialne niektórych segmentów działalności przewozowej.

Poprawa integracji gałęzi transportu oraz elementów sieci transportowych działaniem na rzecz realizacji celów europejskiej polityki transportowej

Integracja międzygałęziowa transportu była dotychczas problemem postrzeganym jako istotny w przewozach ładunków. Pojęcia transportu multimodalnego czy intermodalnego oraz rozwój logistyki sprawiły, że w ciągu ostatnich lat udało się wypracować zarówno teoretyczne koncepcje, jak i wdrożyć praktyczne rozwiązania, które w sposób znaczący zintegrowały, a tym samym usprawniły towarowe przewozy długiego i krótkiego zasięgu różnymi gałęziami transportu. Integracja w przewozach pasażerskich kształtowana była dotychczas głównie na poziomie lokalnym i regionalnym, a inicjowana była przede wszystkim w wysoko rozwiniętych gospodarczo aglomeracjach światowych oraz przez największych operatorów czy „graczy” na rynku transportowym, w tym szczególnie przewoźników lotniczych, kolejowych czy wielkie porty lotnicze. Coraz częściej poprawa powiązań w przewozach pasażerskich stanowi istotny element zwiększający efektywność transportu oraz czynnik stymulujący realizację celów polityki transportowej.

Problematyka funkcjonowania i rozwoju systemu przewozów wagonowych transportem kolejowym w Polsce

Problematyka funkcjonowania przewozów wagonowych począwszy od lat 90. XX wieku, a zwłaszcza od momentu liberalizacji rynku kolejowych operatorów przewozów towarowych w Polsce jest przedmiotem dyskusji zwłaszcza w aspekcie celowości utrzymania tej formy przewozów. Szczególnie obrazuje to brak zainteresowania tymi przewozami ze strony towarowych przewoźników prywatnych i jednocześnie narzekania przedstawicieli PKP CARGO SA na znaczące koszty związane z realizacją tej formy przewozów. Celem artykułu jest więc próba nakreślenia sytuacji w zakresie tych przewozów oraz próba wskazania na konieczność wsparcia dla tej formy przewozów, w tym przedstawienie konkretnych propozycji rozwiązań w zakresie uatrakcyjnienia tej oferty.

Wpływ kryzysu finansowego „2007+” na aktywność sektora transportu lądowego w Unii Europejskiej

Nie jest łatwo oceniać w drugiej połowie 2011 roku skutki globalnego kryzysu finansowego, umownie nazwanego w literaturze przedmiotu kryzysem „2007+”. Jesteśmy bowiem świadkami kolejnej jego odsłony, której następstwa mogą być jeszcze bardziej dotkliwe dla gospodarki światowej niż dotychczas obserwowano. Kryzys finansowy rozszerza się na inne sfery gospodarki i życia społecznego, wywołując w efekcie zjawiska charakterystyczne dla recesji gospodarczej.

Publiczne finansowanie miejskiego transportu zbiorowego - porównanie największych miast w Polsce

 

 

 

Charakterystyczną cechą rynków miejskiego transportu zbiorowego jest znaczące finansowanie działalności ze środków publicznych. W największych miastach zarówno w Polsce jak i na świecie, często kwoty dopłat ze środków publicznych są znacznie wyższe, niż uzyskiwane dochody ze sprzedaży usług.

Rozważania o polityce transportowej Unii Europejskiej w kontekście rozwoju transportu intermodalnego w Polsce

Polityka jako sztuka rządzenia państwem jest zajęciem bardzo trudnym i skomplikowanym. Tym bardziej polityka gospodarcza częścią której jest polityka transportowa w obecnej rzeczywistości gospodarczej Polski. Przed współczesną polityka transportową stoją ogromne wyzwania związane z wizją transportu XXI wieku, zarysowane notabene w Białej Księdze z marca 2011 roku. W tym kontekście należałoby stwierdzić, iż polityka transportowa jest procesem dokonywania społecznego wyboru przedsięwzięć z zakresu rozwoju i funkcjonowania transportu z punktu widzenia różnych kryteriów ( na przykład ekologia, czy mobilność), ale i procesów oddziaływania grup interesariuszy zainteresowanych określonymi rozwiązaniami. Jest to zatem gra, w której uczestniczy wielu graczy, i których interesy mogą być wzajemnie sprzeczne. Nie sposób zatem polemizować z tezą, iż o wiele trudniej o taką spójną politykę w zakresie transportu intermodalnego, istotą którego jest wielość ogniw łańcucha transportowego uczestniczących w procesie przewozowym oraz różnorodność interesów przy potrzebie zapewnienia użyteczności tychże ogniw i partnerstwa całego łańcucha w kontekście zaspokojenia wymagań klienta. Dlatego też należy wspierać te inicjatywy, które służą budowaniu wspólnej wizji dla transportu obejmującej integrację rozwiązań transportowych, rozwiązania innowacyjne i umieć w nich znaleźć impulsy dla rozwoju własnych inicjatyw korzystnych z punktu widzenia rozwiązań docelowych.
Subskrybuj to źródło RSS