Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Dostępność transportowa jako paradygmat kształtujący wielkość przewozów w publicznym transporcie pasażerskim

Dane statystyczne wskazują na spadek liczby przewożonych pasażerów transportem publicznym w Polsce. Wpływ na tę tendencję ma przede wszystkim spadek przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym oraz samochodowym. Choć wzrost wielkości przewozów pasażerskich transportem lotniczym w ruchu krajowym ma tendencję rosnącą to nie równoważy ogólnej tendencji spadkowej.

Cykle koniunkturalne i ich wpływ na rynki transportowe i sektor transportu

Działalność gospodarcza realizowana w transporcie, a właściwie w sektorze TSL, jest odzwierciedleniem mechanizmu funkcjonowania rynków właściwych dla tego sektora. Nie ma ona cech statycznych. Charakteryzuje się zawsze określoną dynamiką, a więc wahaniami w czasie wyrażającymi się w postaci z niekiedy znacznych zmian podaży efektywnej usług - zarówno jej skali, jak też i struktury.

Pasażerskich w UE w wybranych gałęziach transportu

Transport stanowi dział produkcji materialnej o bardzo dużym znaczeniu dla gospodarki każdego państwa. Obsługuje produkcję materialną, działalność nieprodukcyjną oraz zaspokaja określone potrzeby ludności. Transport umożliwia kooperację i specjalizację produkcji materialnej, a wiec - inaczej mówiąc społeczny podział pracy. Jest niezbędnym warunkiem każdej produkcji na skalę masową oraz istnienia rynku towarowego i gospodarki rynkowej.

Polityka transportowa i morska Unii Europejskiej jako czynnik konkurencyjności i rozwoju polskich portów morskich

 

Istota i znaczenie portów morskich
Według definicji przyjętej przez Unię Europejską, za port uważane jest miejsce wyposażone w infrastrukturę umożliwiającą statkom handlowym cumowanie, załadunek i rozładunek, a pasażerom wejście na/lub zejście z pokładu statku.

Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację ekonomiczną w transporcie drogowym ładunków

Sytuację w transporcie drogowym w Polsce po okresie transformacji ustrojowej cechowała permanentna niestabilność krajowej legislacji, w tym wprowadzanie i liczne nowelizacje kluczowych aktów prawnych, naturalne i wymuszone bariery infrastrukturalne, wynikające z niskiego poziomu stanu wyjściowego oraz niskiego tempa rozwoju liniowej i punktowej infrastruktury transportowej, zmiany struktury własnościowej firm transportu drogowego, będące rezultatem upadku lub restrukturyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz okresy lawinowego powstania przedsiębiorstw prywatnych, objętych koncesjonowaniem pojazdów, a następnie licencjonowaniem przedsiębiorstw. Na te uwarunkowania nałożyły się z jednej strony procesy powstania i rozwoju instrumentów finansowania inwestycji w środki transportu oraz rozwój rynku ubezpieczeń OCP w Polsce, a z drugiej strony rosnący fiskalizm wobec transportu drogowego.

Formalizacja przeszłości a strategia zrównoważonego rozwoju

Pomimo postępów poczynionych w ostatnich latach, polski transport lądowy nadal stoi wobec licznych wyzwań, które mogą stać się przeszkodą w osiągnięciu trwałego i zrównoważonego wzrostu oraz dalszej konwergencji z Unią Europejską. Osiągnięcie szybszego, trwałego i zrównoważonego rozwoju w sektorze transportu wymaga obecnie pilnych zmian w planowaniu wydatków oraz systemu zachęt dla podstawowych gałęzi transportu.

Minimalizacja kosztów związanych z opóźnieniami pociągów w obszarach sieci kolejowej

Koszty opóźnień pociągów, które są ponoszone przez klientów kolei były w niewielkim stopniu zauważane i uwzględniane przez samą kolej. Dotyczy to zarówno opóźnień pociągów pasażerskich jak i towarowych. Sytuacja ta zmieniła się, ze względu na wejście w życie przepisów rozporządzenia nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku w sprawie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, którego kolejne przepisy zaczęły obowiązywać od 1 lipca 2011 roku.

Subskrybuj to źródło RSS