Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Swobody jednolitego rynku a nowe przepisy UE dotyczące przewoźnika drogowego

Wspólnota Europejska jako organizacja ponadnarodowa opiera się na ściśle określonych zasadach, które leżą u podstaw jej założenia. Jednymi z fundamentalnych wyżej wymienionych celów organizacji są harmonijny, zrównoważony rozwój działań gospodarczych, trwały i nieinflacyjny wzrost, wysoki stopień konkurencyjności oraz podnoszenie poziomu i jakości życia społeczeństw krajów zrzeszonych. Powyższe cele nie stanowią tylko ogólnikowych zapisów, lecz są podstawą do tworzenia nowych przepisów prawnych i ich interpretacji. Nowe przepisy Unii dotyczące zawodu przewoźnika drogowego i dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych również podlegają wspomnianemu reżimowi. Treść nowych uregulowań rodzi jednak pewne wątpliwości wśród znacznej części przewoźników, które sprowadzają się do krytyki niektórych zapisów jako niezgodnych z zapisami traktatów założycielskich Unii. Niniejszy artykuł stanowi analizę wspomnianej problematyki przeprowadzonej w oparciu o dostępną literaturę przedmiotu.

Standardy wymiany informacji w przewozach intermodalnych na przykładzie projektu freightwise

Obsługa ładunków transportem intermodalnym należy do jednej z najbardziej ekologicznych form przewozów, gdzie przy spełnieniu pewnych standardów może stać sie czynnikiem konkurencyjności. Bardzo ważnym elementem jest zatem wspieranie zmiany środków transportu w ramach przepływów towarowych, z transportu drogowego na transport morski, wodny śródlądowy oraz transport kolejowy. Cel ten osiągnięty może zostać poprzez sprawne zarządzanie, bardzo łatwy dostęp do informacji, a także poprzez wymianę tych informacji pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesach przewozowych.

Cloud computing - new web approach building transport services

The paper presents a new approach to build in the Web environment programmed services for businesses and transportation. It is referred to so called Cloud Computing technology based on the using, mainly, the system software and system infrastructure by mean of the Web outsourcing service providers. Considered in the paper the problems are focused on the principles of Cloud Computing and examples of transport applications. These later are related to the logistics software autonomous agents implemented to control the chain of logistic operations by the use of Web.

Zastosowanie map kognitywnych w inteligentnych systemach wspomagania podejmowania decyzji

Artykuł poświęcony jest zastosowaniu map kognitywnych w inteligentnych systemach wspomagania podejmowania decyzji. Opracowano i przedstawiono aplikację umożliwiającą implementację map kognitywnych ostrych, realizację procesu uczenia z wykorzystaniem metody gradientowej oraz obserwację dynamicznych zmian systemu. Pokazano działanie programu na przykładzie systemu wspomagania podejmowania decyzji w transporcie drogowym oraz systemu wspomagania integracji polityki transportowej z ekologią.

Bezpieczeństwo w pojazdach komunikacji miejskiej

W artykule przedstawiono wybrane zagadnienia związane z bezpieczeństwem pojazdów komunikacji miejskiej. Opisano kluczowe elementy bezpieczeństwa związane z układem podwozia i nadwozia autobusu. Zagadnienia te, jako jedne z kluczowych odnoszą się do wyboru środka transportu w miastach zarówno przez jego mieszkańców jak i osób odwiedzających. Innym czynnikiem z tym związanym może być powód dotarcia do miejsc o ograniczonym ruchu samochodów, gdzie jednymi środkiem transportu są pojazdu komunikacji publicznej. Wynikiem końcowym artykułu są wnioski odnoszące się do poziomu bezpieczeństwa pojazdów komunikacji miejskiej.

Globalny system monitoringu transportu kontenerowego

Streszczenie: Opisano globalny bezprzewodowy system monitoringu ładunków kontenerowych, jako rozwiązanie podnoszące bezpieczeństwo i efektywność takiego transportu. Scharakteryzowano budowę i działanie Inteligentnego Modułu Kontenerowego (IMK) w samoorganizującej się sieci monitorującej stan wnętrza kontenera.

Transport pasażerski w chinach i japonii

Artykuł poświęcony jest rozwojowi przewozów pasażerskich w Chinach i Japonii w ostatnim 30-leciu. Istotny wpływ na zmiany dystansu przewozów środkami transportowymi różnych gałęzi miał postęp techniczny, konkurencyjność między nimi oraz postępujące procesy urbanizacyjne. W Chinach w latach 1980-2010 (poza transportem wodnym śródlądowym) przewozy wykonywane środkami transportu podstawowych gałęzi dynamicznie wzrosły. Co może wskazywać na zwiększenie mobilności chińskiego społeczeństwa. W Japonii w latach 1980-2009 mimo wzrostu przewozów realizowanych samochodami i pociągami, ogólna wielkość przewozów pasażerskich była regularna. W podsumowaniu artykułu wskazano generalne wnioski dotyczące rozwoju transportu pasażerskiego w zależności od rozwoju: gospodarczego, wzrostu urbanizacji oraz myśli technicznej.

Robot wiszący na linach - alternatywne urządzenie do precyzyjnego przenoszenia obiektów w przestrzeniach zamkniętych

Politechniki Łódzkiej, robot wiszący na sześciu linach. Opisany robot wyposażony jest w napędy elektryczne, ma zamknięty łańcuch kinematyczny i liczbę stopni swobody pozwalającą na łatwe omijanie przeszkód znajdujących się w jego przestrzeni roboczej. Idea konstrukcji opisywanego urządzenia oparta jest na tzw. odwróconej platformie Stewarta, ale została wzbogacona przez dodanie ruchomych punktów zaczepienia sześciu lin podtrzymujących platformę roboczą. Robot może stanowić atrakcyjną alternatywę dla często stosowanych suwnic bramowych oraz dźwigów z ruchomą szyną jezdną mocowaną do stropu znajdującego się ponad przestrzenią roboczą urządzenia.
Subskrybuj to źródło RSS