Zaloguj się

WIEDZA

Spółka Statkowa jako jedna z możliwości zabezpieczenia transportu strategicznego

Prowadzenie przez siły Sojuszu Północnoatlantyckiego operacji pokojowych poza traktatowym obszarem sojuszu oraz przygotowanie do przekazania Unii Europejskiej operacyjnej odpowiedzialności za wszystkie prowadzone przez nią od 2001 roku misje wpłynęła na zmianę charakteru realizowanych współcześnie zadań. Współczesne działania mające na celu wsparcie oraz wymuszanie pokoju prowadzone są na obszarach znacznie oddalonych od granic państw delegujących swoje siły do takich operacji. Powoduje konieczność przerzutu, w stosunkowo krótkim czasie znacznej liczby żołnierzy i sprzętu wojskowego w rejony świata oddalone od własnych terytoriów nawet o 5000 - 7000 km w linii prostej. Transport wojskowy jest nieodłącznym elementem każdej operacji prowadzonej przez siły zbrojne, a zapewnienie zdolności transportowych stanowi element decydujący o powodzeniu danej misji. Znaczenie i rolę transportu we współczesnych siłach zbrojnych podkreśla się zwłaszcza w kontekście sił delegowanych na potrzeby NATO i UE, czyli sił o charakterze ekspedycyjnym, stanowiących odpowiedź na pojawiające się różnorodne zagrożenia. Świadomość tej konieczności prowadzi do przemian w armiach wielu państw, które tworzą w ramach struktur swoich sił zbrojnych komponenty lekkie, przeznaczone do przerzutu w rejon działań drogą powietrzną i morską. Polska będąc aktywnym członkiem UE i NATO jest zobowiązana do uczestnictwa w procesie zapewnienia bezpieczeństwa międzynarodowego, w tym uczestnictwa w operacjach reagowania kryzysowego.

Nowe możliwości w realizacji zadań logistyki miejskiej - koncepcja zautomatyzowanych autostrad podziemnych

Współczesna logistyka, stale rosnący zakres jej zadań, nowe wyzwania w obszarze dystrybucji, zwłaszcza w obszarach miejskich, jak i pojawiające się ograniczenia wymagają nowych innowacyjnych rozwiązań. Rewolucja technologiczna stworzyła nowe możliwości, ograniczyła też w znacznym stopniu koszty związane z realizacją nawet najbardziej futurystycznych rozwiązań. Te nowe, innowacyjne rozwiązania przynoszą wiele korzyści zarówno firmom jak i indywidualnym użytkownikom, a ich zastosowanie powoli staje się koniecznością.

Bezpieczeństwo transportu drogowego ładunków niebezpiecznych

Transport drogowy jest najczęściej wykorzystywanym środkiem transportu a połowa przewożonych towarów należy do kategorii niebezpiecznych. Przewozy ładunków niebezpiecznych tym transportem w Europie regulują przepisy ADR, umowy co dwa lata nowelizowanej. Najważniejsze zmiany przepisów ADR w 2009 roku dotyczyły Instrukcji bezpieczeństwa dla kierowców oraz nowych oznakowań dla przesyłek i pojazdów.

Wykorzystanie systemu racelogic video vbox w badaniach nowego zestawu pojazdów

W ramach projektu badawczego rozwojowego N R 10-0006-04/2008 prowadzono badania nowego zestawu pojazdów PIMR. W badaniach na lotnisku Bednary, k. Poznania sprawdzano bezpieczeństwo jazdy i precyzję prowadzenia zestawu drogowego złożonego z samochodu Mitsubishi L200 i naczepy GN2000 typu gęsia szyja, kategorii O, którą wyposażono w nowy układ hamulcowy PIMR-EBS oraz nowy typ sprzęgu kulowego.

Uwarunkowania ekonomiczne drogowych przewozów nienormatywnych w polsce

Artykuł przedstawia uwarunkowania ekonomiczne przewozów nienormatywnych w Polsce w świetle nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym regulującej przewóz ładunków. Zbadano stan istniejący przepisów dotyczących wydawania zezwoleń i ich kosztów oraz planowane zmiany legislacyjne w tym zakresie (podmioty wydające zezwolenia, kategorie, koszty). Przeprowadzono symulację kosztów zezwoleń na podstawie wyznaczonych tras przejazdu oraz różnych przekroczeń dopuszczalnego nacisku na osie a także przekroczeń dotyczących wymiarów pojazdów. Dodatkowo przeanalizowano pozostałe koszty związane z usługami przewozu ładunków nienormatywnych w Polsce. Autorzy sformułowali szereg wniosków mających na celu zwiększenie efektywności drogowych przewozów nienormatywnych w Polsce.

Zasada "głębokiej obrony" a zarządzanie bezpieczeństwem transportu

W referacie przedstawiono koncepcję wykorzystania „filozofii głębokiej obrony” (Defence-in-Depth-Philosophy, DDP) w zarządzaniu bezpieczeństwem transportu. Chodzi o zaprojektowanie takich wielokrotnych barier (zapór) bezpieczeństwa, że naruszenie którejkolwiek z nich jest wykrywane na lokalnym poziomie zabezpieczenia systemu - a więc wcześnie, co ma kluczowe znaczenie dla redukcji ryzyka wypadków transportowych i redukcji potencjalnych strat.

Minimalizacja wpływu zakłóceń elektromagnetycznych oddziaływujących na system sterowania personal rapid transit

System Personal Rapid Transit eksploatowany jest w różnych warunkach otaczającego go środowiska elektromagnetycznego. Występujące na rozległym obszarze „kolejowym” zaburzenia elektromagnetyczne zamierzone lub niezamierzone /stacjonarne lub ruchome/ mogą być przyczyną zakłócenia systemu sterowania PRT. System sterowania odpowiada za bezpieczeństwo transportu PRT - proces przemieszczania ludzi i/ lub ładunków. Zakłócenie podstawowych funkcji systemu sterowania może być przyczyną wystąpienia zagrożeń życia i zdrowia ludzi. Niniejszy referat przedstawia sposoby minimalizacji wpływu zakłóceń elektromagnetycznych na system sterowania PRT.

Koszty i stawki przewozowe

W referacie przedstawiono sposób wyznaczania kosztów funkcjonowania systemu przewozowego przypadających średnio na jednostkę czasu oraz na jeden środek transportowy. Koszty te zostały wyliczone z punktu widzenia właściciela systemu przewozowego z uwzględnieniem procesu eksploatacji środków transportowych. Zaproponowano dwa sposoby przybliżania tych kosztów jako funkcji intensywności użytkowania środków transportowych. Przedstawiono oszacowania dolne opłacalnych stawek przewozowych dla klientów zewnętrznych w zależności od przyjętego sposobu ustalania taryfy przewozowej. Całość rozważań przeprowadzono przy założeniu stacjonarności oraz deterministycznego charakteru procesów przewozowych.
Subskrybuj to źródło RSS