Zaloguj się

WIEDZA

Podsumowanie projektu „Cyfrowe bliźniaki procesów - wykorzystanie nauki w praktyce”

Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny zakończył realizację projektu popularyzacyjnego „Cyfrowe bliźniaki procesów – Wykorzystanie nauki w praktyce (biznesowej, naukowej, akademickiej)” dofinansowanego ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”. Nie tylko przybliżył on uczestnikom nowoczesne technologie cyfrowe, ale także umożliwił praktyczne poznanie metod modelowania procesów biznesowych oraz przeznaczonych do tego celu narzędzi. Przedstawiono także teoretyczne i praktyczne zagadnienia związane z wykorzystaniem cyfrowych bliźniaków (ang. digital twins), a w szczególności cyfrowych bliźniaków procesów, czyli rozwiązań, które wciąż zyskują na znaczeniu w dobie transformacji cyfrowej.

Dlaczego elektryczny wózek widłowy to najlepszy wybór dla nowoczesnych firm logistycznych i produkcyjnych?

Magazyny, centra dystrybucyjne i zakłady produkcyjne nie mają dziś marginesu błędu. W dobie globalizacji, presji czasowej i rosnących kosztów operacyjnych, konieczne jest korzystanie w nich z rozwiązań, które gwarantują precyzję, przewidywalność oraz minimalizację strat. W tym kontekście wózek widłowy elektryczny zyskał status niezbędnego elementu infrastruktury transportu wewnętrznego. Decyzja o jego wdrożeniu nie wynika z mody, lecz z chłodnej kalkulacji opłacalności i zgodności z przyszłymi wymogami środowiskowymi.

Nowe pomysły UE na e-commerce z Chin szansą dla logistyki kontraktowej

Parlament Europejski chce, aby każda paczka e-commerce importowana spoza Unii była obciążana opłatą manipulacyjną wynoszącą 0,5 euro, ale tylko w scenariuszu, kiedy najpierw trafi do centrum konsolidacji i stamtąd zostanie wysłana do konsumenta. W innym przypadku wysokość daniny wyniesie 2 euro. To niepowtarzalna okazja dla sektora logistyki kontraktowej, który mógłby zarządzać taką konsolidacją oraz dostawami w imieniu platform sprzedażowych pochodzących głównie z Chin. Te z pewnością potrzebują dostępu do europejskich konsumentów, choć sama Unia dąży do ograniczenia napływu zakupów internetowych z Państwa Środka, mimo że generują one wzrosty, również w logistyce dla e-commerce.

Ostatni dzwonek na wymianę tachografu

Nawet 30 tys. euro grzywny grozi przewoźnikowi, który wciąż nie wymienił tachografu w samochodzie ciężarowym na model G2V2. Dla zdecydowanej większości pojazdów termin upłynął z końcem 2024 roku, a te najnowsze, zarejestrowane między 2019 a 2023 rokiem, mają czas tylko do 18 sierpnia 2025. Finansowe kary to tylko początek problemów, które mogą spotkać przewoźników ignorujących obowiązek wymiany.

Zwroty nowym polem bitwy o klienta

Według raportu E-commerce trends 2025[1] nadmiernie restrykcyjna polityka zwrotów zniechęca  do zakupów w sieci aż 3 na 4 Polaków. Analogiczne dane przedstawiają amerykańskie badania, które dodatkowo wskazują, że szczególnie wrażliwe na ten aspekt są atrakcyjne dla e-sklepów generacje „Zetek” (76 proc.) i „Millenialsów” (74 proc.)[2]. Klientów odstraszyć może także brak spójnej polityki zwrotów w modelu omnichannel. Okazuje się bowiem, że już blisko 1/3 klientów za największy atut zakupów w tym modelu uważa możliwość zwrotu, wymiany bądź reklamacji produktów nabytych w internecie, w sklepie stacjonarnym[3]. Temat staje się szczególnie ważny dla detalistów w okresie sprzedażowych żniw, jak obecne letnie wyprzedaże czy nadchodzące „back to school”. Czy nowoczesne technologie i odpowiednia logistyka mogą wesprzeć sklepy w sprawnym obsługiwaniu zwrotów, a tym samy w zmaksymalizowaniu obrotów podczas zakupowego szaleństwa klientów?

Droga do automatyzacji operacji magazynowych

Zebra Technologies Corporation, światowy lider w cyfryzacji i automatyzacji procesów pierwszej linii, ustalił, że 82% decydentów europejskiego sektora magazynowego podziela pogląd, że większe wykorzystanie technologii i automatyzacji podnosi produktywność pracowników pierwszej linii. Jednakże niemal sześciu na dziesięciu (57%) liderów branży nie wie, od czego zacząć automatyzację w magazynie.

Efektywność energetyczna i ochrona zasobów w strategii Renault Trucks

W najnowszym raporcie zrównoważonego rozwoju, opublikowanym w czerwcu 2025 r., Renault Trucks szczegółowo opisuje strategię efektywności energetycznej i ochrony zasobów wdrożoną w swoich zakładach. Od 2019 r. emisje gazów cieplarnianych zostały zmniejszone o 26%. Celem producenta jest osiągnięcie neutralności węglowej we wszystkich swoich zakładach do 2040 roku.

Drugie życie światowej mody zaczyna się w Adamowie

Każdego roku na świecie produkowanych jest ok. 100 mld sztuk odzieży. Znaczna jej część nie trafia jednak do konsumentów, a na wysypiska, zanieczyszczając środowisko. Firma Network360 stworzyła system oparty na zasadach gospodarki obiegu zamkniętego, który umożliwia zapobieganie temu marnotrawstwu. Jego sercem jest magazyn DSV – Global Transport and Logistics w Adamowie k. Warszawy, pełniący funkcję globalnego hubu dystrybucyjnego.

Jak uniknąć kar za niewłaściwe zabezpieczenie ładunku?

Co roku na drogach Unii Europejskiej dochodzi do  incydentów i wypadków spowodowanych niewłaściwym rozmieszczeniem lub zamocowaniem ładunków. W niektórych państwach członkowskich obowiązują  szczegółowe przepisy w tym zakresie, których należy przestrzegać, by nie narazić się na dotkliwe kary. Wykrycie nieprawidłowości w tym zakresie może kosztować nawet kilka tysięcy euro i zakaz jazdy do chwili, gdy ładunek zostanie zabezpieczony właściwie. 

Subskrybuj to źródło RSS