Zaloguj się

WIEDZA

Elastyczna automatyzacja: przewaga konkurencyjna w każdej sytuacji

Niezależnie od tego, czy firmy mierzą się z niespodziewanymi zakłóceniami, czy rozszerzają działalność na globalną skalę, nie mogą czekać miesiącami lub latami na wdrożenie automatyzacji. Aby sprostać presji czasu, szybkość i elastyczność są kluczowe. Widać to również na rynku krajowym, gdy logistyką wstrząsają nagłe zdarzenia, ale też przy ekspansji i powiększaniu powierzchni magazynowej przedsiębiorstw.

Inwestycje logistyczne, które zmieniają świat na lepsze

Jako największy operator logistyczny świata DSV – Global Transport and Logistics, przywiązuje dużą wagę do zapewniania zrównoważonych i odpowiedzialnych praktyk biznesowych wszędzie tam, gdzie prowadzi działalność. Firma podsumowuje najważniejsze inwestycje w obszarze modernizacji obiektów magazynowych w Polsce, które przybliżają ją do osiągnięcia celu, jakim jest dekarbonizacja łańcucha wartości i realizacja celów zrównoważonego rozwoju.

Cyfrowa transformacja w logistyce - konieczność czy wybór?

Branża logistyczna stoi dziś przed wyjątkowo trudnymi wyzwaniami. Rosnące oczekiwania klientów, globalne zakłócenia w łańcuchach dostaw, presja na skracanie czasu dostaw oraz optymalizację kosztów sprawiają, że dotychczasowe modele działania stają się niewystarczające. Firmy transportowe, spedycyjne i magazynowe muszą dodatkowo sprostać wymogom związanym z cyberbezpieczeństwem, regulacjami prawnymi czy redukcją emisji CO₂ w ramach realizowanych przez firmy strategii ESG. W tym kontekście cyfrowa transformacja przestaje być opcją, a staje się warunkiem utrzymania konkurencyjności.

Personalizacja w logistyce e-commerce – case study FM Logistic i Lindt

Personalizacja produktów coraz częściej wykracza poza branżę odzieżową, jubilerską czy kosmetyczną. Trend dynamicznie rozwija się również w sektorze spożywczym, w którym konsumenci oczekują możliwości tworzenia produktów dopasowanych do indywidualnych preferencji. To wymagające wyzwanie dla producentów, ale też ogromna szansa na budowanie lojalności i wyróżnianie się na rynku. Współpraca FM Logistic z marką Lindt pokazuje, jak precyzyjnie zaprojektowane procesy logistyczne mogą wspierać producenta w realizacji rosnących oczekiwań konsumentów.

Sektor logistyczny wpadł w objęcia geopolityki

Defragmentacja, rekonfiguracja i relokacja to tylko niektóre z haseł trwającej już rewolucji w globalnych łańcuchach dostaw, która bezpośrednio dotyka logistyki, także w Polsce. Świat zmierza w kierunku bliższej współpracy handlowej wewnątrz bloków geopolitycznych, a gospodarki zachodnie chcą uniezależniać się od Chin, przynajmniej w sferze deklaratywnej. Jeszcze nie do końca się to udaje, ale może to i dobrze, ponieważ analizy OECD wskazują, że masowy reshoring kosztowałby świat 18% spadku w handlu i 5% ubytku w PKB.

Przedsiębiorcy w błędnym kole zaległości

Co druga firma spodziewa się wzrostu ryzyka opóźnień w płatnościach, a płynność finansowa kontrahentów wpływa bezpośrednio na aktualną kondycję i przyszły rozwój przedsiębiorstwa. Opóźnienia w zapłacie za wykonaną usługę lub sprzedany towar mogą wstrzymać planowane inwestycje, a nawet utrudnić uregulowanie własnych zobowiązań. Jak wskazują badania Intrum, w związku ze spowolnieniem gospodarczym terminowa zapłata dostawcom stanowi spore wyzwanie dla połowy przedsiębiorców[1]. Choć ryzyko opóźnień ze strony kontrahentów jest wkalkulowane w działalność gospodarczą, właściciele firm mogą je znacząco ograniczyć przy pomocy dostępnych danych i narzędzi.

Jak polski przedsiębiorca z powodzeniem może założyć firmę transportową w Niemczech?

Niemcy, jako największa gospodarka w Europie, a także ze względu na bliskość geograficzną, są interesującą lokalizacją biznesową dla polskich firm transportowych i logistycznych w celu otwarcia nowych rynków zbytu. Jednocześnie Polska od lat znajduje się w pierwszej piątce partnerów handlowych z perspektywy Niemiec. W 2024 roku obrót handlu między oboma krajami wyniósł około 172 miliardów euro.

Jak zmienia się logistyka w erze e-commerce?

Z danych zawartych w raporcie Gemius - „E-commerce w Polsce” - wynika, że aż 79% internautów deklaruje robienie zakupów online. Ten fakt nie tylko obrazuje skalę cyfrowej transformacji w handlu, ale także kładzie fundament pod tezę, że dziś klienci oczekują czegoś więcej niż samej wygody - chcą elastyczności dostosowanej do ich rytmu życia.

Zarządzanie wynagrodzeniami w logistyce: jak uniknąć pułapek i nie przepłacać?

Branża logistyczna stoi dziś przed ogromnymi wyzwaniami kadrowymi. Odpowiednie zarządzanie budżetem płacowym staje się kluczowe nie tylko w kontekście zatrzymywania pracowników, ale także optymalizacji kosztów w warunkach rosnącej presji płacowej. Tymczasem wiele firm nadal popełnia podstawowe błędy w analizie i planowaniu wynagrodzeń - bazując na zbyt ogólnych danych i błędnych założeniach. Jak tego uniknąć?

Subskrybuj to źródło RSS