Zaloguj się

WIEDZA

Koncepcja systemu bezpieczeństwa obiektów WIG wykorzystujących efekt przypowierzchniowy

W artykule przedstawiono koncepcję systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektów WIG (Wing in Ground) wykorzystujących w czasie ruchu tak zwany efekt przypowierzchniowy. Przedstawiono definicję obiektów WIG. Podano podstawowe charakterystyki aero- i hydro-dynamiczne obiektów WIG. Opisano metodę oceny zachowania się obiektów WIG w czasie eksploatacji. Przedstawiono koncepcję systemu oceny bezpieczeństwa obiektów WIG opartą na ocenie ryzyka wypadku. Podano strukturę systemu i miary bezpieczeństwa.

Zastosowanie teorii kolejek do analizy i oceny procesu transportowego w centrum logistycznym

W artykule przedstawiono zastosowanie teorii kolejek (masowej obsługi) do analizy przepływu ładunków w centrum logistycznym. Zidentyfikowano podstawowe pojęcia dotyczące teorii kolejek. Przedstawiono model procesu przemieszczania jednostki ładunkowej w centrum logistycznym w notacji teorii kolejek. Dla zilustrowania zagadnienia przeanalizowano przykład dwuwejściowej, pięciostopniowej sieci kolejkowej.

Własności transportowe pojazdu szynowego w badaniach modelowych

Artykuł zawiera wyniki badań modelu pojazdu szynowego. Celem badań jest zwiększenie efektywności transportowej pojazdu szynowego na etapie jego projektowania. Użyto komercyjnego oprogramowania komputerowego VI-Rail dedykowanego do badań symulacyjnych modeli pojazdów szynowych. Spośród wielu kluczowych parametrów modelu pojazd szynowy - tor decydujących o własnościach eksploatacyjnych przyszłego pojazdu, tutaj skupiono się na określeniu wpływu zmian szerokości toru na własności dynamiczne układu. Przy stałym rozstawie kół zestawów kołowych zbadano własności modelu dla czterech szerokości toru. Dla każdego przypadku określano prędkość krytyczną oraz własności układu w zakresie pod i nad krytycznych wartości prędkości ruchu. Badania obejmowały zarówno ruch po torze prostym jak i złożonym obejmującym odcinek prosty krzywą przejściową i łuk kołowy. Wyniki przedstawione są w postaci par wykresów przemieszczeń poprzecznych pierwszego zestawu kołowego w funkcji prędkości ruchu oraz wartości międzyszczytowych tych przemieszczeń również w funkcji prędkości.

Wpływ czasów trwania sygnałów pomocniczych w sygnalizacji świetlnej na hamowanie pojazdów ciężkich

Artykuł dotyczy zagadnień związanych z projektowaniem sygnalizacji świetlnej. Opisano w nim wpływ długości sygnałów pomocniczych (sygnał żółty) na hamowanie pojazdów ciężkich przed sygnalizatorem, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów transportu publicznego. Scharakteryzowano problem, przedstawiono wyniki obliczeń obrazujących możliwe scenariusze zachowania kierujących przy różnych wskazaniach sygnalizatorów. Przedstawiono aktualny stan prawny w dziedzinie projektowania długości sygnałów pomocniczych w sygnalizacji wraz z rysem historycznym. Przeanalizowano możliwości poprawy bezpieczeństwa ruchu, w tym rozwiązania stosowane w innych krajach i możliwość ich zastosowania na terenie Polski.

Rozwiązywanie problemów dostaw w systemach dystrybucji

W artykule rozważana jest optymalizacja problemów dostaw VRP w odniesieniu do systemów dystrybucji. Są to zagadnienia należące do klasy NP-trudnych problemów. Przeanalizowano aktualne rozwiązania różnych problemów dostaw (VRP, TSP, MTSP, VRPTW, RDPTW). Przedstawiono dwa przykłady. W zadaniu transportowo - produkcyjnym wykorzystano algorytm wyrównywania kosztów krańcowych WKK. Natomiast w problemie z wieloma centrami dystrybucyjnymi MDVRP zastosowano algorytm ewolucyjny.

Racjonalizacja potencjału magazynowego w systemach logistycznych - procedury analityczne i projektowe z przykładem

W artykule przedstawiono możliwości i procedury racjonalizacji potencjału magazynowego PM, stanowiącego dominujący udział w punktowych ogniwach potencjału transportowo-magazynowego systemów logistycznych. Określono PM oraz potencjał logistyczny PL w sensie infrastrukturalno-wyposażeniowym. Możliwości i procedury racjonalizacji przedstawiono na przykładzie projektowym zrealizowanego dużego magazynu u operatora logistycznego o zasięgu globalnym. Obliczone w przykładzie efekty racjonalizacji uogólniono szacunkowo na potencjał magazynowy w skali kraju. Problematyka artykułu leży na pograniczu projektowania i analizy obiektów logistycznych. Może być interesująca zarówno dla projektantów jak i inwestorów oraz użytkowników tego typu obiektów.

Wizyjno-optyczna metoda wykrywania przechyłu obiektu

Wizyjno-optyczna metoda detekcji przechyłu obiektu opiera się wykrywaniu zmian położenia plamki światła lasera w na ekranie i lokalizację jej komputerową analizą obrazu. Metoda ta nie tylko umożliwia wykrywanie zmian poziomowania ale i pomiar kąta pochylenia. Metoda ta została użyta do poziomowania w prototypowym urządzeniu do analizy świateł samochodu.

Analiza zależności między przyjętym algorytmem sterowania na pojedynczym skrzyżowaniu a efektami sterowania obszarowego

W artykule przedstawione zostaną rozważania wzajemnej zależności między algorytmami sterowania na pojedynczym skrzyżowaniu a algorytmami sterowania obszarowego, oraz ich wpływ na efektywność sterowania w systemie obejmującym ciąg bądź sieć skrzyżowań ulic. Problem podziału funkcji decyzyjnych między poziomami lokalnym i centralnym w systemach sterowania ruchem drogowym (srd), towarzyszy tym systemom od momentu ich powstawania. Analizując historię rozwoju systemów srd, w tym również tych uznanych współcześnie za zaawansowane, widać wręcz niechętne podejście do struktur zcentralizowanych, natomiast podkreślane są zalety pewnego rozproszenia i podziału funkcjonalnego kilkuwarstwowych, często hierarchicznych, lecz wyraźnie już zdecentralizowanych, systemów (np.: UTOPIA, ASTRUD). Na przykładzie synchronizacji liniowej (koordynacji) na ciągu skrzyżowań, zaprezentowane zostaną dylematy związane z pogodzeniem lokalnej adaptacji sygnalizacji świetlnej dla poszczególnych skrzyżowań, z wymaganiami, ograniczeniami i zaleceniami dotyczącymi efektywności sterowania na koordynowanym ciągu.

Modelowanie zachowań podróżnych w warunkach zamknięć ulic w gęstych sieciach miejskich

W gęstych sieciach miejskich charakteryzujących się wysokim stopniem obciążenia ruchem zmiany w strukturze sieci mogą w pewnych warunkach powodować wzrost czasu podróży użytkowników, co w konsekwencji prowadzi do spadku jakości funkcjonowania całego systemu. W artykule przedstawiono model zachowania podróżnych w sytuacji zamknięcia ulicy w przypadku możliwości przeniesienia ruchu na drogi alternatywne. W modelu uwzględniono oszacowanie poziomu wiedzy użytkowników o aktualnych zakłóceniach występujących w sieci miejskiej.

Zagadnienie zapewnienia ciągłości zasilania w logistycznych systemach teleinformatycznych

W artykule zaprezentowano zagadnienia związane z logistycznymi systemami teleinformatycznymi. Ich zastosowanie w przedsiębiorstwie zwiększa efektywność funkcjonowania i optymalizuje operacje logistyczne. Zastosowane urządzenia teleinformatyczne wymagają odpowiedniego zasilania. Dlatego tak istotne jest zapewnienie ciągłości ich działania poprzez zastosowanie odpowiednich typów zasilania.
Subskrybuj to źródło RSS