Zaloguj się

WIEDZA

Badania doświadczalne wibroizolacyjnych elementów elastomerowych

Zapobieganie procesowi rozprzestrzeniania się oddziaływań dynamicznych do środowiska lub drgań materiałowych polega głównie na zastosowaniu elementów elastycznych, (podkładek gumowych , elastomerowych, wibroizolatorów sprężynowych i gumowych), pomiędzy źródłem drgań a otoczeniem. Użycie tych środków zwykle przynosi pozytywne efekty w zakresie tłumienia i izolacji drgań oraz przepływu dźwięków materiałowych pod warunkiem ich prawidłowego doboru. W pracy przedstawiono wyniki badań fizyko-mechanicznych wybranych materiałów, które pojawiły się na rynku, pod kątem zastosowania jako materiały wibroizolacyjne.

Komunikacja w kooperacyjnych systemach wspomagania kierowcy na przykładzie systemu ecogem

Pojazdy elektryczne mimo, że od niedawna poruszają się po drogach publicznych budzą coraz większe zainteresowanie. Oferują one szereg zalet, które szczególnie w centrach dużych miast mogą wpłynąć na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń motoryzacyjnych, ale są również obarczone wadami takimi jak krótki zasięg i związane z tym faktem ograniczenie autonomii. W ograniczeniu tych niedogodności może pomóc inteligentny system planowania podróży w czasie rzeczywistym, w który wykorzystywane są informacje o aktualnej sytuacji drogowej. Taki właśnie system będzie opracowany w ramach, opisanego w artykule, systemu EcoGem. W artykule przedstawiono ogólną wizję projektu, szczególnie w kontekście wymagań w zakresie komunikacji i kooperatywnego przetwarzania danych.

Wydatki na transport jednostek samorządu terytorialnego w polsce w latach 2003 - 2008

Artykuł w sposób syntetyczny prezentuje kształtowanie się wydatków na transport wszystkich szczebli jednostek samorządu terytorialnego w Polsce w okresie 2003 - 2008. Wydatki na transport stanowią jedną z najważniejszych kategorii wydatków polskich jednostek samorządu terytorialnego. Wynika to z zakresu ich kompetencji, które w tym zakresie wzrosły, szczególnie w odniesieniu do samorządu województwa. Wydatki na transport wszystkich jednostek samorządu terytorialnego w roku 2008 wyniosły blisko 23,3 mld PLN, w tym wydatki majątkowe 11,7 mld PLN, co stanowi ok. 37% ogółu wydatków majątkowych i ponad 50% wydatków samorządów na transport.

Znaczenie systemu ratownictwa chemiczno-ekologicznego w transporcie w pasie nadmorskim

Obszar nadmorski Polski z dwoma dużymi zespołami portów morskich Gdańsk-Gdynia i Szczecin-Świnoujście funkcjonuje w układzie podstawowej sieci transportowej o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Kanwą tego układu są dwa wykształcone ciągi transportowe drogowokolejowe północ - południe prowadzące z obu zespołów portowych oraz łączący oba zespoły portowe ciąg kolejowo-drogowy przebiegający przez obszar całego regionu nadmorskiego. Jest to zarazem układ, który będzie stopniowo podlegał integracji z europejską siecią transportową, także w ramach środkowoeuropejskiego systemu transportowego TINA.

Wybrane mierniki oceny zdolności przepustowej portu

Pozycja konkurencyjna portów morskich uwarunkowana jest wieloma czynnikami. Jednym z nich jest zdolność przepustowa portu morskiego w zakresie obsługi poszczególnych grup ładunkowych. Wiele badań zdolności przepustowej portu morskiego oparta jest na wydajności urządzeń przeładunkowych do obsługi środków transportu morskiego. Nie uwzględnia się natomiast aspektów związanych z wydajnością obsługi środków transportu zaplecza czy zdolnością składową portu. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie metod oceny wybranych czynników mających wpływ na wydajność portu, a często pomijanych w obliczaniach całkowitej zdolności przepustowej portu morskiego.

Bezpieczeństwo morskich linii komunikacyjnych w rejonach objętych działaniami militarnymi innymi niż wojna

Za powszechnością stosowania min morskich i wyposażania w nie arsenałów flot wojennych przemawia ich podstawowa zaleta jaką jest niski koszt produkcji oraz prostota zastosowania. W związku z tym, w pierwszej kolejności, kraje ekonomicznie słabsze (nie posiadające dużych flot wojennych) chętnie wchodziły i wchodzą w ich posiadanie. 2 Obecnie ponad 50 państw posiada miny na swoim uzbrojeniu (32 państwa są producentami min z czego 24 zajmują się ich eksportem). 3

Wykorzystanie sieci bayesowskiej do doboru optymalnej jednostki w transporcie morskim

Sieć bayesowska, niecykliczny graf skierowany, stanowi efektywną obliczeniowo i przestrzennie metodę reprezentacji łącznego rozkładu prawdopodobieństwa. Wykorzystywana jest w diagnostyce medycznej i technicznej, wyszukiwaniu informacji, wykrywaniu oszustw, sterowaniu itp. Artykuł zawiera propozycję wykorzystania tego narzędzia w dziedzinie transportu morskiego.

Kształtowanie sieci intermodalnej w oparciu o koncepcję systemów wieloagentowych

W artykule przedstawiono innowacyjne podejście do kształtowania sieci intermodalnej w Polsce. Głównym założeniem prac było opracowanie rozwiązania, które będzie eliminować bariery rozwoju przewozów intermodalnych, a także uwzględniało silne relacje pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w realizację procesów transportowych (usługobiorców i usługodawców) a systemem transportowym kraju. Opracowana metoda kształtowania sieci intermodalnej w Polsce nawiązuje w swoich założeniach do systemów wieloagentowych. Systemy te zakładają skoordynowanie działań na rzecz rozwiązania konkretnego problemu za pomocą współpracujących agentów (holonów), czyli w prezentowanym przypadku podmiotów związanych z przewozami intermodalnymi w Polsce.

Założenia modelu zarządzania kryzysowego bezpieczeństwem w portach morskich

Problemy bezpieczeństwa portu morskiego należy rozpatrywać nie tylko w aspekcie ochrony samych obszarów portowych, ale także z punktu widzenia bezpieczeństwa infrastruktury technicznej wiążących porty z ich otoczeniem gospodarczym oraz rolą portu w łańcuchu dostaw, jak również wpływu aktywności portów na bezpieczeństwo i efektywność przewozów zaopatrzeniowych oraz na kształtowanie się bezpiecznego poziomu zapasów, w tym zwłaszcza strategicznych dla państwa.

Zastosowanie kontrolowanej atmosfery podczas transportowania owoców i warzyw drogą morską

Transport owoców i warzyw drogą morską jest bardzo ekonomiczny jednak stosunkowo wolny. Owoce i warzywa stanowią tkankę żywą, w której przebiegają procesy życiowe i czas trwania transportu ma duże znaczenie dla jakości tych produktów w momencie dostarczenia ich do odbiorcy. Dotyczy to zwłaszcza owoców i warzyw transportowych droga morską z innych kontynentów, który to transport trwa w zależności od odległości często nawet do kilku tygodni. Wiele gatunków owoców i warzyw nie jest odpornych na tak długotrwały czas przechowywania i mimo obniżenia temperatury, która spowalnia przebieg reakcji ostatecznie dochodzi do znacznego pogorszenia cech sensorycznych oraz zepsucia produktów. Oprócz kontroli takich parametrów jak wilgotność czy temperatura podczas transportu istnieje możliwość regulacji stężenia gazów wewnątrz kontenera takich jak azot, tlen, dwutlenek węgla. Procesy życiowe zachodzące w warzywach i owocach zmieniają skład atmosfery a nowo powstały jej skład może przyspieszać ich psucie. Zachowanie optymalnego stężenia gazów wewnątrz kontenera znacznie wydłuża czas transportu spowalniając procesy życiowe.
Subskrybuj to źródło RSS