Zaloguj się

WIEDZA

Problemy oceny efektywności zawieszeń bezzałogowych platform lądowych

Mobilność terenowa Bezzałogowych Platform Lądowych (BPL) w istotny sposób wpływa na ich możliwości robocze. Zaprojektowanie efektywnie działającego układu zawieszenia, zwiększającego zdolność pokonywania przez BPL przeszkód terenowych spowoduje zwiększenie ich możliwości roboczych. Obecnie stosowane metody służące do oceny skuteczności działania zawieszeń terenowych pojazdów i maszyn załogowych nie mogą być w efektywny sposób wykorzystane w przypadku BPL. W referacie opisano ograniczenia wynikające z wykorzystania istniejących sposobów oceny układów zawieszeń oraz wskazano kierunki badań, umożliwiających opracowanie nowych, skuteczniejszych w przypadku BPL metod.

Jednopaliwowy układ zasilania gazem ziemnym silnika o zapłonie iskrowym

W artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące wykonanej w IEPiM w Politechnice Radomskiej adaptacji silnika Mercedesa OM 407 z zapłonem samoczynnym do jednopaliwowego zasilania gazem ziemnym. Tak wykonywane adaptacje są realizowane przez czołowych producentów autobusów (Volvo, Scania, Man, Solaris) wykorzystywanych w komunikacji miejskiej. W ramach prowadzonych prac wykonano dwa niezależne układy zasilania gazem ziemnym, gdzie gaz jest wprowadzany do układu zasilania za pomocą miksera lub indywidualnych wtryskiwaczy umieszczonych nad zaworami ssącymi.

Dywestycje w portach morskich

Wprowadzanie zmian jest jednym z warunków funkcjonowania i rozwoju organizacji funkcjonujących w obecnych warunkach, w tym portów morskich. W przeszłości porty były zarządzane tradycyjnie według ogólnych zasad administracji publicznej a generowanie zysku nie było kwestią priorytetową. Konkurencja między portami albo nie istniała, albo występowała na małą skalę i porty cieszyły się quasimonopolistyczną pozycją. Popyt na usługi portowe był określony raczej decyzjami administracyjnymi niż przez wolny rynek. Obecnie podstawową cechą portów morskich jest komercyjny charakter ich działalności. Odkąd międzynarodowy system transportowy i handel światowy stały się częścią wysoce konkurencyjnego rynku porty poddane są międzynarodowej konkurencji. Jedynym sposobem funkcjonowania i rozwoju portów morskich w obecnych warunkach jest rozwinięcie umiejętności dostosowywania się do zmian zachodzących, a także antycypowanych zmian. Istotnym elementem mechanizmu adaptacyjnego jest umiejętność ograniczania dotychczasowego zakresu działania, rezygnacji z realizowania określonych funkcji, pozbywania się swoich nadmiernych (w stosunku do potrzeb) zasobów czy też likwidacji poszczególnych, nieefektywnych części, obszarów, funkcji czy infrastruktury, a także wycofywania się z zaplanowanych przedsięwzięć. Chodzi zatem o umiejętność odpowiedniego rozgrywania tzw. end-game strategy.

Konieczność i obowiązek wdrożenia polityki bezpieczeństwa informacji w systemach its

Streszczenie: Artykuł informuje o Systemach Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, mających zastosowanie w Inteligentnych Systemach Transportowych. Praca porusza temat prawnych wymagań dotyczących wdrożenia SZBI i konsekwencji z tym związanych. W tekście opisano normy z serii ISO/IEC 27000, dotyczące wdrażania SZBI w systemach ITS, które zostały oparte na podejściu procesowym PDCA. Istotnymi poruszonymi kwestiami są także analiza ryzyka i audytowanie systemów ITS, które może przynieść zamawiającym znaczne korzyści.

Efekty funkcjonowania funduszu żeglugi śródlądowej

Akcesja Polski do Unii Europejskiej wpłynęła na „ożywienie” żeglugi śródlądowej w koncepcjach polityki transportowej, nie zahamowała natomiast słabnącej pozycji tej gałęzi transportu w systemie transportowym Polski. Bardzo obiecujący był okres przedakcesyjny, który charakteryzował się przyśpieszonymi działaniami, ukierunkowanymi na przybliżenie polskiej gospodarki do systemu obowiązującego w UE 15, także w zakresie pomocy publicznej. W polskich przepisach prawnych sektor transportu był podmiotem pomocy publicznej, uzyskiwanej na podstawie ponad 20 podstawowych aktów prawnych, wydawanych od 1992r do 2004 r. Niektóre z tych przepisów dotyczyły żeglugi śródlądowej na zasadzie równego traktowania wszystkich podmiotów gospodarczych, jak np. ordynacja podatkowa, wspieranie procesu prywatyzacji, lecz przepisy te nie miały znaczenia rozwojowego dla żeglugi śródlądowej. Wydano więc akt prawny, wyraźnie ukierunkowany na żeglugę śródlądową.

Possibility of using the digital tachograph system to control of raod transport

The paper presents main legal rules introducing the digital tachograh system main requirments which must be fulfilled by producers of digital tachographs in order to get the type approval, possibility of future requirements of digital tachograph, main functions of digital tachograph, characteristics of participant of digital tachograpfs system and their tools of the identification, acting and setting of authorize workshops in Poland and Europe Union, accessible methods of check and calibration of digital tachographs and their description, based on Commission

Systemu produkcji przy pomocy sieci kolejkowych

W pracy zaprezentowano opracowany na bazie kolejek sieciowy model systemu produkcji jednej z małopolskich firm wytwarzających wanny z masażem, a także jego walidację oraz szereg badań symulacyjnych w oparciu o ten model dotyczących zwiększenia wielkości produkcji i wydajności systemu, optymalizacji parametrycznej modelu, dostosowania struktury systemu produkcji do wymaganej wielkości produkcji oraz wpływu usterek i absencji pracowników na wielkość produkcji.

Ekonomiczne aspekty zastosowania wybranych technologii montażu w budownictwie transportowym

W artykule przedstawiono ideę zastosowania zintegrowanych konstrukcji budowlanych w świetle współczesnych rozwiązań technologii wznoszenia obiektów budowlanych. Ze względu na ciągły postęp technologii robót w wielu przypadkach odchodzi się od idei konstrukcji zintegrowanych, w innych natomiast powraca się do rozwiązań konstrukcyjnych sprzed wielu lat. Zmiany, jakie zaszły w tym obszarze, są obiektem zainteresowań autora szczególnie w kontekście technologiczno - ekonomicznym i z możliwością szybkiego tempa prac np. podczas odbudowy infrastruktury transportowej.

Analiza struktury systemu logistycznego polski w aspekcie komodalności

Streszczenie: W referacie przedstawiono założenia do budowy modelu Systemu Logistycznego Polski (LSP). Wyróżniono elementy punktowe oraz liniowe modelu. Zastosowano formalizację matematyczną do opisu jego struktury. Przedstawiono założenia do budowy modelu LSP oraz założenia ogólne odwzorowania struktury LSP. Następnie zaprezentowano odwzorowanie elementów LSP i powiązań transportowych między nimi w formie analitycznej i graficznej.

Nowa generacja floty w systemie transportu łamanego na odrzańskiej drodze wodnej

W niniejszym artykule przedstawiono koncepcję nowej generacji floty dostosowanej do obecnych i przewidywanych w przyszłości warunków nawigacyjnych na ODW. Podane zostały wymiary główne barek pchanych, motorowych i pchacza trasowego. W przypadku pchacza określono podstawowe parametry układu napędowego. Nowa flota może współistnieć z obecnie eksploatowaną. Podane zostały koszty transportu z wykorzystaniem nowej floty. Koszty te porównano z kosztami floty obecnie eksploatowanej. Analiza została przeprowadzona dla relacji porty Gliwice/Kędzierzyn Koźle - elektrownia Opole i elektrociepłownia Wrocław.

Subskrybuj to źródło RSS