Zaloguj się

WIEDZA

Innowacyjny system zabezpieczenia przejazdów szp-1

W artykule opisano innowacyjny system zabezpieczenia przejazdów kolejowych SZP-1, który został opracowany w ramach projektu ESTER. System ten jest ekonomiczną alternatywą w stosunku do obecnie stosowanych m.in. dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, w tym transmisji radiowej oraz niekonwencjonalnych źródeł energii elektrycznej. System SZP-1 przeznaczony jest do stosowania na liniach kolejowych małoobciążonych.

Zastosowanie metody współczynników wrażliwości z wykorzystaniem funkcji trefftza w badaniach wymiany ciepła w minikanale

W referacie przedstawiono sposób określenia współczynnika przejmowania ciepła przy wrzeniu w przepływie płynu chłodniczego przez minikanał prostokątny, ogrzewany asymetrycznie. Lokalne wartości współczynnika przejmowania ciepła wyznaczono dzięki rozwiązaniu dwuwymiarowego zagadnienia odwrotnego przewodnictwa ciepła. Zagadnienie to rozwiazano za pomocą metody Beck`a (metody współczynników wrażliwości) w połączeniu z metodą funkcji Trefftza.

Wybrane zagadnienia w ocenie warunków widoczności przedpola tramwaju

W artykule prezentowane są wybrane zaganiania metody oceny warunków widoczności i parametrów fotometrycznych wiązek świetlnych świateł głównych tramwaju z uwzględnieniem specyfiki ich eksploatacji w ruchu miejskim. Nowa metoda do oceny warunków dobrej widoczności oparta jest na modelu psycho-fizycznym i analizie kontrastu bazującym na transformacie falkowej. Stopień zaawansowania proponowanej metody jest wyższy w porównaniu do prostego podejścia opartego na obliczeniach lokalnego kontrastu. Metoda oparta jest na β spline transformacie falkowej, w analizie obrazów do oceny dobrej widoczności.

Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w polsce na tle wybranych krajów unii europejskiej

Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce i w pięciu większych od Polski krajach Unii Europejskiej scharakteryzowano wykorzystując wskaźniki powszechnie wykorzystywane w tego typu opracowaniach. Wartości wskaźników zostały obliczone za lata 2002-2008, tzn. za okres siedmioletni. Dzięki temu pokazują one dość stabilny kierunek zmian. Mogą być więc wykorzystane do tworzenia prognozy i wskazywania działań na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w następnych latach.

Oblodzenie samolotu

Zachowanie wysokich standardów bezpieczeństwa w czasie przygotowania i realizacji operacji powietrznych jest gwarantem ich powodzenia. Warunki pogodowe i towarzyszące im zjawiska należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych zagrożeń dla wykonywania operacji powietrznych. Liczne przykłady tragicznych zdarzeń lotniczych w ostatnich latach, będących efektem niesprzyjających warunków atmosferycznych wzbudziły zainteresowanie tą problematyką zarówno specjalistów jak i przypadkowych obserwatorów życia lotniczego. W niniejszym artykule odniesiono się do statystyk wypadków lotniczych spowodowanych niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi, ze szczególnym uwzględnieniem oblodzenia. Zdefiniowano podstawowe pojęcia oblodzenia, jego rodzajów i symptomów wskazujących na prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Przeanalizowano wrażliwość poszczególnych elementów struktury płatowca i silnika na oblodzenie.

Badania mikrostruktury napoin wykonanych ze stopów na bazie kobaltu

W artykule przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych mikrostruktury napoin wykonanych ze stopów na bazie kobaltu (stellity). Stosując laser diodowy dużej mocy typu ROFIN DL 020 oraz proszek AMI 3901 wykonano próby napawania na próbkach oraz zaworach ze stali zaworowej austenitycznej. Stosując różne parametry obróbki laserowej oraz prowadząc badania topografii powierzchni, mikrostruktury, mikrotwardości, wytypowano najlepszy wariant technologiczny.

Algorytm browna łomnickiego - propozycja oprogramowania komputerowego

W referacie przedstawiono problem szeregowania zadań i optymalizacji harmonogramów w celu zminimalizowania zbędnych przerw w pracy stosowanych maszyn i urządzeń. Metoda podziału i ograniczeń, na której opiera się opracowany w połowie dwudziestego wieku algorytm Browna Łomnickiego, może zostać zastosowana do tego celu. Autorzy prezentują próbą oprogramowania algorytmu, a także pewną koncepcję zminimalizowania niezbędnych iteracji prowadzących do otrzymania wyniku optymalnego. W referacie przedstawiono oprogramowanie, sposób jego działania oraz przykład praktyczny.

Neuronowy model wyznaczania energii szlifowania obwodowego elementów konstrukcyjnych silnika

W obecnych czasach duże naciski kładzie się na minimalizację zużycia energii, dotyczy to również obróbki materiałów. Aby minimalizować energię szlifowania, należy dysponować modelem reprezentującym zależności energii szlifowania od różnych parametrów. W artykule przedstawiono wstępne wyniki prac nad utworzeniem systemu ekspertowego w postaci sztucznej sieci neuronowej modelującej zależność energii szlifowania od głębokości szlifowania. Poszukiwanie nowych rozwiązań modelowania pozwoli osiągnąć w przyszłości nowe rozwiązania dla mikro i nanoszlifowania. Przewidywanie wyników sił składowych szlifowania pozwoli wyznaczyć pracę jaką należy wykonanć do usunięcia mikro i nanowarstwy.
Subskrybuj to źródło RSS