Potrafimy słuchać potrzeb rynku - rozmowa z dr Piotrem Trzepaczem
Rozmowa z dr Piotrem Trzepaczem, zastępcą dyrektora Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rozmowa z dr Piotrem Trzepaczem, zastępcą dyrektora Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Polski Instytut Transportu Drogowego opublikował raport o zarobkach kierowców zawodowych w Polsce. W tym roku publikacja została również poszerzona o nowoczesne technologie wykorzystywane w transporcie drogowym. Z najnowszych badań wynika, że tylko 28,1% badanych kierowców zarabia poniżej 5000 zł netto.
Jako ludzie preferujemy, by roboty, z którymi pracujemy były „osobowościowo” podobne do nas. A generalnie, odbiorcy wolą roboty prezentujące „osobowość” ekstrawertyczną, wtedy postrzegają je jako bardziej atrakcyjne społecznie i bardziej inteligentne. Wiem, takie stwierdzenia w wielu osobach zbudzi sprzeciw: o jakiej osobowości robotów my mówimy. To przecież maszyny. I jaki poziom ekstrawertyzmu może prezentować robotyczne ramię?
Część polskich firm już boryka się z problemami wynikającymi z zerwanych łańcuchów dostaw, oraz braku pracowników. Najbardziej niepewne sytuacji gospodarczej są firmy budowlane (84 proc.), transportowe (74 proc.) i usługowe (73 proc.). O zagrożeniach dla gospodarki, spowodowanych działaniami wojennymi w Ukrainie, rozmawiamy z Katarzyną Dębkowską, kierownikiem zespołu foresightu gospodarczego Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Dystrybucja wielopoziomowa to jeden z niestandardowych kanałów dystrybucji oraz z najszybciej rozwijających się modeli biznesowych. MLM (ang. multi level marketing) wywodzi się ze sprzedaży bezpośredniej – najstarszego kanału dystrybucji w historii handlu. Zatem zasadnym wydaje się zbadanie przyczyn oraz zrozumienie podstaw powodzenia modelu biznesowego dystrybucji wielopoziomowej. Biznes ten jest dostępny praktycznie niemal dla każdego człowieka, spełniającego stosunkowo niskie wymagania.
Zarządzanie kryzysowe odnosi się do ryzyka, które przez konkretne zagrożenia może oddziaływać zakłócająco na funkcjonowanie określonej społeczności, np. gminy, miasta, regionu czy kraju. Rozważyć wobec tego warto stopień analogii pomiędzy zarządzaniem kryzysowym a zarządzaniem operacyjnym w przedsiębiorstwie, które po pierwsze też może być postrzegane jako specyficzna społeczność, a po drugie może być administratorem jednego z systemów infrastruktury krytycznej państwa i odpowiadać za jego zawodność w ujęciu Ustawy o zarządzaniu kryzysowym.
Niemiecki system dualny w edukacji jest niezwykle popularnym i sprawdzonym od wielu lat modelem skutecznego przygotowania zawodowego kadr dla gospodarki naszego zachodniego sąsiada. Swoją karierę zawdzięcza przede wszystkim synergii efektów kształcenia i konfrontacji umiejętności uczniów z rzeczywistością zawodową już na etapie podjęcia nauki. W ten sposób przyszli „zawodowcy” mają już na starcie bezpośredni kontakt z realiami określonego zawodu oraz specyfiką pracy w przedsiębiorstwach na stanowiskach typowo operacyjnych.
Środki i infrastruktura transportu
W okresie największego rozkwitu, imperium rzymskie obejmowało terytorium o powierzchni 3,5 mln km kw., zamieszkane przez około 100 mln ludności. Na drogach bitych, obejmujących całe państwo, używano środki transportu różniące się konstrukcją i przeznaczeniem (tabela 1).