Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Węgiel kamienny jako produkt logistyczny

Celem niniejszego artykułu jest scharakteryzowanie węgla kamiennego jako produktu logistycznego oraz przedstawienie przepływu węgla kamiennego w kanale dystrybucji. 1. WPROWADZENIE Produkt logistyczny, to towar będący przedmiotem przepływu w kanale dystrybucji z fizycznego i ekonomicznego punktu wiedzenia. Produktem logistycznym można nazwać również zbiór życzeń i oczekiwań odbiorców co do towarów i usług, które mogą być wyprodukowane lub wykonane przez określony system logistyczny. W związku z tym, towar lub usługa jako produkty logistyczne są z jednej strony produktami przepływu w kanale logistycznym, a z drugiej - ekonomiczna forma tego produktu umożliwia osiągnięcie zysków przez wszystkich uczestników kanału.

Zarządzanie procesami w łańcuchu dostaw

W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku poszczególni autorzy podejmowali próbę wyrażenia istoty zarządzania łańcuchem dostaw (ang. Supply Chain Management) w jednej definicji. Jej składnikami są: przedmiot filozofii zarządzania, grupa docelowa, cele oraz liczne sposoby do osiągania tych celów.

Zasady organizacji przepływów materiałowych w obszarach funkcjonalnych magazynów

Do najważniejszych parametrów charakteryzujących magazyn zalicza się:
- liczbę operacji wejścia/wyjścia możliwą do wykonania jednostce czasu,
- pojemność wyrażoną w liczbie jednostek, którą można przechowywać,
- stopień wykorzystania miejsc w strefach składowania czy komisjonowania.

Weryfikacja i walidacja dynamicznych modeli symulacyjnych procesów logistycznych

Modele symulacyjne stosowane są zazwyczaj wtedy, gdy nie można lub bardzo trudno jest uzyskać rozwiązanie analityczne badanego problemu. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku analizy dynamicznego zachowania systemów i procesów logistycznych. Odpowiedni dobór strategii i sprawne posługiwanie się narzędziami logistycznymi, w tym metodami symulacji komputerowej, umożliwia i ułatwia rozwiązywanie problemów logistycznych występujących w działalności przedsiębiorstw na rynku, zwłaszcza w przypadku konieczności kooperacji między różnymi podmiotami.

Zaopatrzenie w działalności przedsiębiorstw

Podstawowe cele sfery zaopatrzenia wynikają z celów ogólnych przedsiębiorstwa tj. uzyskanie zdolności konkurencyjnej na rynku i określonego poziomu rentowności. W ramach działalności przedsiębiorstwo musi być zaopatrywane z zewnątrz w materiały i surowce a ich jakość i wpływ ekonomiczny może przesądzać o jakości wyrobu finalnego oraz o wynikach finansowych przedsiębiorstwa.

Nowoczesne powierzchnie magazynowe w kształtowaniu funkcji logistycznych aglomeracji trójmiasta

Walka konkurencyjna, a w szczególności stała dążność do ograniczania całkowitego poziomu kosztów, spowodowały iż w ostatnich czasach zrodziła się nowoczesna formuła prowadzania gospodarki magazynowej. Opiera się ona na outsourcingu potrzeb magazynowych, zlecaniu realizacji procesów magazynowych przedsiębiorstwom zewnętrznym. Podstawą świadczenia tego typu usług jest nowoczesna, uniwersalna infrastruktura magazynowa, określana jako nowoczesne powierzchnie magazynowe. Infrastruktura tego typu jest jednym z przyczynków przyspieszenia tempa wzrostu potencjału logistyczno-transportowego i w dalszej kolejności konkurencyjności.

Paczkomaty - innowacyjne rozwiązanie na rynku usług logistycznych

Artykuł ma na celu prezentację rozwiązania, które w ciągu ostatnich dwóch lat zyskało na rynku usług logistycznych miano „rewolucyjnego”. Mowa o paczkomatach - uniwersalnym systemie całodobowych skrzynek do obsługi przesyłek wprowadzonym w 2009 r. przez firmę InPost. W pracy przedstawiono specyfikę sektora TSL (w tym branży KEP) i wskazano na czynniki determinujące zdobycie przewagi konkurencyjnej na tym dynamicznie zmieniającym się rynku, podkreślając iż innowacyjność jest jednym z najistotniejszych. Nowatorski charakter paczko matów skłania do podjęcia próby ich charakterystyki oraz wskazania korzyści osiąganych przez uczestników tego niekonwencjonalnego systemu. Jednocześnie podkreśla się, iż obiektywna ocena paczkomatów pozostaje sprawą otwartą, z uwagi na konieczność przeprowadzenia badań w zakresie ich wpływu na efektywność przedsiębiorstwa oraz poziom satysfakcji klientów.
Subskrybuj to źródło RSS