Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Sektor logistyczny wpadł w objęcia geopolityki

Defragmentacja, rekonfiguracja i relokacja to tylko niektóre z haseł trwającej już rewolucji w globalnych łańcuchach dostaw, która bezpośrednio dotyka logistyki, także w Polsce. Świat zmierza w kierunku bliższej współpracy handlowej wewnątrz bloków geopolitycznych, a gospodarki zachodnie chcą uniezależniać się od Chin, przynajmniej w sferze deklaratywnej. Jeszcze nie do końca się to udaje, ale może to i dobrze, ponieważ analizy OECD wskazują, że masowy reshoring kosztowałby świat 18% spadku w handlu i 5% ubytku w PKB.

Przedsiębiorcy w błędnym kole zaległości

Co druga firma spodziewa się wzrostu ryzyka opóźnień w płatnościach, a płynność finansowa kontrahentów wpływa bezpośrednio na aktualną kondycję i przyszły rozwój przedsiębiorstwa. Opóźnienia w zapłacie za wykonaną usługę lub sprzedany towar mogą wstrzymać planowane inwestycje, a nawet utrudnić uregulowanie własnych zobowiązań. Jak wskazują badania Intrum, w związku ze spowolnieniem gospodarczym terminowa zapłata dostawcom stanowi spore wyzwanie dla połowy przedsiębiorców[1]. Choć ryzyko opóźnień ze strony kontrahentów jest wkalkulowane w działalność gospodarczą, właściciele firm mogą je znacząco ograniczyć przy pomocy dostępnych danych i narzędzi.

Cyfrowa transformacja w logistyce - konieczność czy wybór?

Branża logistyczna stoi dziś przed wyjątkowo trudnymi wyzwaniami. Rosnące oczekiwania klientów, globalne zakłócenia w łańcuchach dostaw, presja na skracanie czasu dostaw oraz optymalizację kosztów sprawiają, że dotychczasowe modele działania stają się niewystarczające. Firmy transportowe, spedycyjne i magazynowe muszą dodatkowo sprostać wymogom związanym z cyberbezpieczeństwem, regulacjami prawnymi czy redukcją emisji CO₂ w ramach realizowanych przez firmy strategii ESG. W tym kontekście cyfrowa transformacja przestaje być opcją, a staje się warunkiem utrzymania konkurencyjności.

Jak zmienia się logistyka w erze e-commerce?

Z danych zawartych w raporcie Gemius - „E-commerce w Polsce” - wynika, że aż 79% internautów deklaruje robienie zakupów online. Ten fakt nie tylko obrazuje skalę cyfrowej transformacji w handlu, ale także kładzie fundament pod tezę, że dziś klienci oczekują czegoś więcej niż samej wygody - chcą elastyczności dostosowanej do ich rytmu życia.

Transformacja branży logistyki chemicznej według Dachser

Globalna branża chemiczna odpowiada za blisko 6% światowych emisji CO₂ i generuje jedne z najbardziej złożonych łańcuchów dostaw w gospodarce. Transport chemikaliów, w tym substancji niebezpiecznych, stanowi kluczowy element tego ekosystemu, a jego znaczenie rośnie wraz z intensyfikacją wymiany handlowej oraz zaostrzaniem regulacji środowiskowych. Zrównoważona logistyka w sektorze chemicznym nie jest już kwestią wizerunkową – staje się strategicznym imperatywem, obejmującym zarówno redukcję śladu węglowego, jak i zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa operacyjnego.

Logistyka przyszłości - człowiek i maszyna

Sektor logistyki w Polsce wciąż szuka rąk do pracy – co miesiąc pojawia się około 28 000 ofert[1]. Jednak w erze automatyzacji i cyfryzacji nie wystarczą już tylko podstawowe umiejętności operacyjne. Firmy coraz częściej potrzebują ludzi, którzy łączą znajomość technologii z kompetencjami miękkimi i umiejętnością budowania relacji.

Subskrybuj to źródło RSS