Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

E-commerce na topie

2024 rok, a szczególnie IV kwartał zwieńczony Bożym Narodzeniem, był dobrym czasem dla sektora e-commerce. Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, kolejne miesiące powinny przynieść dalsze wzrosty. Aż 54% konsumentów deklaruje, że w najbliższym czasie planuje kupować więcej rzeczy w Internecie zamiast w sklepach stacjonarnych. Rosnące zainteresowanie zakupami online znacząco wpływa na funkcjonowanie łańcuchów dostaw, kluczowych dla płynnego przepływu towarów.

Regulacje i rekomendacje dla eksporterów w branży chemicznej

Nowe regulacje prawne dotyczące transportu i logistyki wprowadzone z początkiem 2025 roku wpłyną na funkcjonowanie firm z sektora chemicznego. Nowelizacja umowy ADR, rozszerzenie systemu SENT na przewoźników z UE, zmiany w monitorowaniu czasu pracy kierowców oraz dalsza cyfryzacja dokumentacji transportowej to kluczowe aspekty, które wymagają uwagi.

Jak zmieni się logistyka handlu detalicznego do 2030 r.?

Personalizacja, technologie i zrównoważony rozwój  - to w tym kierunku ma zmierzać logistyka handlu detalicznego do 2030 roku. Kluczową rolę odegra dostosowanie do preferencji konsumentów, kształtowanych przez media społecznościowe i e-commerce, oraz integracja zaawansowanych technologii w optymalizacji łańcuchów wartości. Wyzwaniem operacyjnym pozostanie zachowanie równowagi między satysfakcją klientów, wzrostem biznesu a ochroną środowiska. CEVA Logistics, globalny lider logistyki 3PL, zarządzający centrami dystrybucji dla retail i e-commerce, podsumowuje najważniejsze trendy, w oparciu o prognozy i analizy Yingli Wang, profesor Wydziału Logistyki i Zarządzania Operacyjnego na Uniwersytecie Cardiff.

Jak nie dać się zaskoczyć sezonowości w FMCG?

Wczesne nadejście upałów może być dla branży FMCG tym, czym zima dla drogowców. Wzrost popytu wywiera ogromną presję na sieci logistyczne, pojemność magazynów i efektywność operacyjną. Wąskie gardła w łańcuchu dostaw, niedobory siły roboczej i rosnące koszty oznaczają, że firmy muszą szybko reagować, aby utrzymać przepływ produktów i zapełnić półki.

Czy istnieje magazyn idealny?

Polski rynek magazynowy osiągnął w 2024 r. 34,6 mln m2 dostępnej powierzchni[1], umacniając pozycję lidera w regionie CEE.  Jak i gdzie znaleźć magazyn, który spełni określone oczekiwania i wpłynie na efektywność operacyjną firmy oraz wzrost biznesu? Na co warto zwrócić uwagę, poszukując idealnego magazynu w sytuacji, gdy firmy z sektora logistyki, e-commerce czy branży produkcyjnej mają dziś ogromny wybór? Przedstawiamy wypowiedź ekspertki, Emilii Błądek, Leasing Managera w Hines, międzynarodowym deweloperze, inwestorze i zarządcy nieruchomości.

Eko opakowania w e-commerce to dla logistyki szansa, wyzwanie i dylemat

W Europie prawidłowa ochrona produktu zamówionego w internecie jest ważniejsza niż to, czy opakowanie jest przyjazne dla środowiska. Z kolei w Polsce ekologiczne opakowanie ma większe znaczenie niż dostawa elektrykiem. Pomimo nierzadko sprzecznych ze sobą deklaracji e-konsumentów, zrównoważony kierunek obrany przez operatorów logistycznych jest konsekwentnie realizowany, choć nie jest łatwo pogodzić oczekiwania, koszty, oddziaływanie środowiskowe i presję regulacyjną. Szczególnie ten ostatni element stanowi poważne wyzwanie.

Jak poradzić sobie z wyzwaniem znalezienia kierowców?

Trudności z obsadzeniem stanowisk kierowców miało w minionym roku 70 proc. europejskich firm transportowych.[1] Połowa działających na rynku przedsiębiorstw spodziewa się pogorszenia tej sytuacji w 2025 r.  Zgodnie z prognozami w ciągu najbliższych 5 lat na emeryturę może odejść około pół miliona kierowców w Europie[2]. Według IRU, brakuje ich obecnie ponad 230 tys. Największe deficyty truckerów zanotowano w Niemczech, Hiszpanii oraz w Polsce.  Z danych GITD za ubiegły rok wynika, że polski rynek transportowy boryka się także z odpływem kierowców z krajów trzecich, gdzie ich liczba w 2024 roku zmniejszyła się o blisko 12 000.[3] Jeśli branża transportowa nie pozyska nowych pracowników, może zmierzyć się z poważnym problemem kadrowym. Jak przewoźnicy mogą zachęcić kierowców do pracy?

Cross-border i subskrypcje w e-commerce

W dobie dynamicznych zmian w branży e-commerce rosnącej konkurencji oraz stale zmieniających się oczekiwań konsumentów – e-sprzedawcy szukają rozwiązań, które pozwolą na dalszy rozwój i budowanie stabilności e-biznesu. Na znaczeniu zyskuje cross-border, dzięki któremu polskie sklepy internetowe coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki, a ich oferta budzi duże zainteresowanie w Europie.

Subskrybuj to źródło RSS