Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Zarządzanie ryzykiem w systemach logistycznych

Systemy logistyczne zapewniają użyteczność miejsca i czasu przemieszczanego strumienia rzeczowego oraz towarzyszących informacji. W praktyce oznacza to, że materiały, wyroby oraz usługi są dostarczane tam, gdzie jest na nie popyt, zgodnie z zasadą 4W (odpowiednia ilość, czas, miejsce, jakość) i popularną koncepcją zarządzania JiT (Just in Time). Tym działaniom zawsze towarzyszy niepewność, która może mieć wpływ korzystny lub niekorzystny na realizowane procesy biznesowe. Ta niepewność, to nic innego jak ryzyko wewnętrzne (ściśle związane bezpośrednio z procesami logistycznymi realizowanymi w systemach logistycznych) oraz zewnętrzne (wynikające z otoczenia mającego wpływ na wynik procesów logistycznych).

Możliwości usprawnień procesu produkcji akcesoriów do elektronarzędzi - case study

Celem badań była identyfikacja najważniejszych uwarunkowań efektywności i rozwoju procesu produkcyjnego na przykładzie przedsiębiorstwa wytwarzającego akcesoria do elektronarzędzi.
Na zakres celów szczegółowych składają się:
- identyfikacja zasobów niezbędnych w zakresie realizacji procesu produkcji,
- charakterystyka przebiegu procesu produkcji, w tym identyfikacja działań generujących wartość dodaną,
- identyfikacja miejsc problemowych,
- propozycja usprawnień.

Optymalizacja systemów transportu i magazynowania poprzez wprowadzanie szeroko pojętej automatyzacji w kontekście konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku europejskim

Nowocześni liderzy na europejskim rynku posiadają rozbudowaną sieć logistyczną dystrybucji swoich produktów, zaawansowaną pod względem technologicznym i informacyjnym. Zapewnia im to stałą i ugruntowaną pozycję oraz przewagę konkurencyjną. Jest to istotne z punktu widzenia dystrybutorów produktów na całą Europę. Na międzynarodowym rynku funkcjonuje prężnie działająca infrastruktura logistyczna, będąca fundamentem niezbędnym dla odpowiedniego działania przedsiębiorstwa. Firma musi sprostać wymaganiom, obecnie bardzo zmiennego i wymagającego rynku europejskiego. Przedsiębiorstwa konkurują w zakresie bezbłędnego dostarczenia produktów z magazynu do odbiorcy finalnego w jak najkrótszym czasie. Jest to możliwe poprzez skrócenie czasu poszczególnych operacji oraz wyeliminowanie potencjalnych błędów ludzkich. W tym celu w logistyczną sieć dystrybucji wprowadzana jest na dużą skalę automatyzacja zarówno transportu wewnętrznego, jak i procesów magazynowania.

Wariantowy projekt podsystemu konfekcjonowania w magazynie dystrybucyjnym

Duże zróżnicowanie zamówień klientów prowadzi do konieczności uelastyczniania profilu działalności magazynów, w tym magazynów dystrybucyjnych. Magazyn dystrybucyjny jest to inaczej magazyn handlowy, czyli według [1] "zapewniający rozdział oraz ciągłość zaopatrzenia materiałowego i konsumpcji, w którym spełniane są głównie funkcje rozdziału, komisjonowania, transportu wewnętrznego i pakowania".

Optymalizacja potencjału podsystemu obsługi transportowo-magazynowej przedsiębiorstwa

Coraz większa złożoność procesów logistycznych oraz powiązana z ich realizacją niepewność zmuszają do stosowania zaawansowanych metod obliczeniowych wspieranych technikami informatycznymi w zakresie akwizycji danych w czasie rzeczywistym, jak również ich późniejszej obróbki statystycznej. W metodach tych należy z oczywistych względów zachować kompromis między ich złożonością obliczeniową a jakością uzyskiwanych rozwiązań. Niezbędne jest również uwzględnianie zjawiska niepewności w realizacji procesów logistycznych.

Klient e-sklepu chce mieć wpływ na logistykę ostatniej mili

Rozmowa z dr hab. Arkadiuszem Kawą, Dyrektorem Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ - Instytutu Logistyki i Magazynowania

Michał Koralewski: Panie Dyrektorze, ile jest wart e-handel w Polsce?
Arkadiusz Kawa: W ubiegłym roku było to około 50 mld złotych. Szacuje się, że w całym roku 2019 dla segmentu B2C będzie to około 60 miliardów złotych. Jeśli weźmiemy pod uwagę B2B, to jest to nawet dziesięć razy więcej.

M.K.: Gwałtowny rozwój e-handlu sprawił, że ostatnia mila stała się niezwykle ważnym elementem łańcucha dostaw. Ma nie tylko wpływ na jakość całego procesu dostawy, ale także na wizerunek sklepu. Konsumenci oczekują krótkiego czasu dostawy, odpowiedniego zabezpieczenia i kompletności przesyłki, estetycznego sposobu jej opakowania i możliwości wpływu na termin wizyty kuriera. Jak spełnić te oczekiwania?
A.K.: To bardzo trudne zadanie, ponieważ klient kupujący przez internet różni się od klienta w handlu tradycyjnym. Jest dużo bardziej wymagający. W handlu tradycyjnym klient bierze ze sklepu produkt, który akurat jest dostępny na półce, płaci za niego i wychodzi ze sklepu, trzymając towar w ręce. Natomiast w e-handlu klient tak naprawdę kupuje obietnicę realizacji zamówienia. Kupuje deklarację, że otrzyma właściwy produkt we właściwej liczbie i stanie, że otrzyma go w założonym czasie i w miejscu, które wybrał. Ale czy tak będzie? Tego do samego końca nie wie ani klient, ani sprzedawca.

Zarządzanie logistyczne odpadami medycznymi

Opieka zdrowotna, jak i samo zdrowie poruszane w tematyce ekonomicznej, można rozpatrywać jako jeden z istniejących problemów ekonomicznych. Zdrowie zalicza się do tej grupy ze względu na dostępność do dóbr i usług zdrowotnych, konsumpcji, procesów produkcji i wymiany, natomiast sama opieka zdrowotna dotyka systemu funkcjonowania oraz finansowania świadczeń zdrowotnych. System zdrowia w układzie ekonomicznym ma za zadanie zagwarantowanie bezpieczeństwa zdrowotnego, zabezpieczenie odpowiedniego stanu zdrowia publicznego, rozsądne gospodarowanie zasobami, jak również dbanie o zrównoważony rozwój w aspekcie środowiskowym, społecznym i ekonomicznym.

Analiza zintegrowanych systemów transportowych w aspekcie dostaw synchromodalnych

Głównym zadaniem łańcucha dostaw jest zapewnienie ciągłości przepływu towarów, informacji oraz płatności, które to przepływy wchodzą w skład całego systemu, określanego jako zbiór elementów logistycznych, powiązanych ze sobą poprzez procesy transformacji. Strategia zintegrowanego zarządzania obejmuje wszystkie strefy przedsiębiorstwa, tj.: zaopatrzenie, dystrybucję oraz obsługę klienta. Jej celem jest kooperacja, integracja i skracanie cykli przepływów oraz orientacja na klienta. Nie byłoby to możliwe bez sprawnie funkcjonującego transportu, skoordynowanego na płaszczyźnie technicznej, technologicznej i organizacyjnej. W zależności od potrzeb transportowych, na które wpływają: rozmiary dostaw, rodzaj przemieszczanego ładunku, rozmieszczenie rynków zbytu, dostępność infrastruktury, czas przewozu oraz lokalizacja zasobów, wykorzystuje się różne środki transportu. Nie bez znaczenia pozostaje także aspekt finansowy, bezpieczeństwo i terminowość dostaw, a w ostatnim czasie także wpływ jego realizacji na środowisko naturalne.

Subskrybuj to źródło RSS
Strony internetowe