Prowadząc wywiady i dyskusje z menedżerami reprezentującymi przedsiębiorstwa z różnych sektorów gospodarki, zazwyczaj słyszy się opinie, że decyzje dotyczące przyszłej działalności ich zakładów chcą oni opierać "na faktach popartych liczbami".
Współcześnie obsługa klienta w łańcuchu dostaw opiera się na zasadzie 7R, nie tylko właściwy produkt, ale pozostałe 6R mają większe znaczenie. Przedsiębiorstwa starają się uzyskać szereg korzyści przy współpracy z operatorami logistycznymi jak: oszczędność czasu, ograniczenie ryzyka, efektywny przepływ informacji, wspólne rozwiązania problemów technicznych i organizacyjnych. Klienci instytucjonalni ograniczają liczbę dostawców, z którymi współpracują wykorzystując analizę stanów ABC/XYZ.
Od początku lat 90. XX wieku w gospodarce światowej zachodzą dynamiczne zmiany. Produkcja podlega alokacji ze Stanów Zjednoczonych i Europy do Azji, a w gospodarce światowej coraz większą rolę odgrywają procesy logistyczne. Od ponad 20 lat następują dynamiczne zmiany w morsko-lądowych łańcuchach logistycznych. Drogą morską transportuje się ponad 80% towarów (a w ujęciu wartościowym około 70%) przemysłowych i konsumpcyjnych.
Systemy logistyczne stanowią istotną strukturę zarządzania logistycznego, pojmowanego jako "strategiczne i operacyjne planowanie, kontrola, organizacja oraz wdrożenie przepływu i umiejscowienia ludzi, dóbr, informacji oraz czynności wspierających w ramach systemu zorganizowanego w celu zrealizowania wymogów klienta, biorąc pod uwagę czynniki ekonomiczne, społeczne i środowiskowe".