Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

W jaką stronę zmierza sektor pocztowy?

Kurczące się wolumeny tradycyjnej korespondencji papierowej stanowią wyzwanie dla operatorów pocztowych na całym świecie. Nie oznacza to jednak, że sektor czekają tylko złe scenariusze. Kwestii tej przyjrzał się Światowy Związek Pocztowy (UPU), który w opublikowanym niedawno raporcie przeanalizował, jak musi zmienić się branża pocztowa, by sprostać postępującej cyfryzacji i malejącej liczbie przesyłek. Przedstawione w raporcie trzy możliwe scenariusze skomentował Janusz Konopka, ekspert rynku pocztowego, a zarazem prezes firmy Speedmail, będącej największym w Polsce niezależnym operatorem pocztowym.

DACHSER Chem Logistics podsumowuje 2024 rok

Rok 2024 przyniósł wiele wyzwań dla branży chemicznej, takich jak niepewność rynkowa, rosnące koszty i dynamicznie zmieniające się regulacje. Pomimo tych trudności, DACHSER skutecznie umocnił swoją pozycję w tym sektorze wykazując się odpowiednią strategią i elastycznością. Jakie kluczowe czynniki przyczyniły się do tego sukcesu i jak operator logistyczny planuje rozwijać się w nadchodzących latach?

Girteka w testach zrównoważonej logistyki dla farmacji

Przygotowanie rozwiązań transportowych, które będą wspierać zrównoważony rozwój w logistyce farmaceutycznej, wymaga umiejętnego połączenia celów środowiskowych z rygorystycznymi wymogami organizacji łańcuchów dostaw. To było podstawą projektu zrealizowanego wspólnie przez Girtekę, największego europejskiego przewoźnika drogowego i niemiecką firmę farmaceutyczną, przy współpracy z Mercedes-Benz. W ramach partnerstwa, firmy sprawdziły czy i jak w zaprojektowaniu zrównoważonego łańcucha dostaw może sprawdzić się samochód ciężarowy z napędem elektrycznym. Teraz dzielą się wnioskami.

Czy czas na zmianę norm w transporcie ponadgabarytowym?

Transport ponadgabarytowy, przez przepisy nazywany transportem nienormatywnym, to przewóz ładunków, które wraz z pojazdem przekraczają dopuszczalne normy określone w przepisach. Każdy kraj może przyjąć własne normy – Ministerstwo Infrastruktury rozważa modyfikację tych obowiązujących w Polsce. Zgodnie z propozycją, do ruchu mogłyby zostać dopuszczone zestawy pojazdów o większej masie i długości, które obecnie, jako przekraczające normy, wymagają specjalnych zezwoleń. 

Czy polskie miasta są gotowe na obowiązkowe Strefy Czystego Transportu?

Samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin – to jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP. Zmiany te wprowadzają obowiązek tworzenia Stref Czystego Transportu (SCT), które mają poprawić jakość powietrza i zdrowie mieszkańców. Dla samorządów oznacza to również konieczność inwestycji w zeroemisyjne pojazdy w transporcie publicznym. Czy polskie miasta poradzą sobie z tak dużym wyzwaniem? Nowe przepisy to krok ku przyszłości, ale także test gotowości do zmian.

Wzrasta liczba licencjonowanych przewoźników kolejowych

W 2024 r. do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wpłynęło 11 wniosków od nowych podmiotów o udzielenie licencji przewoźnika kolejowego. 3 przewoźników wystąpiło o rozszerzenie zakresu posiadanych już licencji. Na koniec ubiegłego roku licencję posiadało 145 przewoźników – o 6 więcej niż w 2023 r.

Subskrybuj to źródło RSS