Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Nietypowe odprawy celne

Odprawy celne to nie tylko rutynowe procedury związane z typowym handlem międzynarodowym. – W naszej branży każdy dzień może przynieść zupełnie nowe wyzwanie. Nietypowe towary, jak lwy z Ukrainy, skrzypce czy zestaw breachingowy wymagają znajomości przepisów i umiejętności rozwiązywania niestandardowych problemów – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Czy branża motoryzacyjna może odejść od pojazdów spalinowych?

Dla 65 proc. menedżerów z branży motoryzacyjnej proces odchodzenia od pojazdów spalinowych będzie skomplikowany, a cele trudne do zrealizowania. Produkcja w modelu mieszanym pod nowe modele elektryków to szereg wyzwań. Producentów mają jednak wesprzeć sztuczna inteligencja, automatyzacja oraz elastyczne systemy wytwarzania – wynika z globalnego badania ABB i Automotive Manufacturing Solutions.

Przyspieszenie rozwoju transportu niskoemisyjnego w Europie

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Niskoemisyjny transport profili aluminiowych elektryczną ciężarówką

Rohlig SUUS Logistics realizuje dla Grupy Kęty S.A. codzienne dostawy profili aluminiowych pomiędzy zakładami produkcyjnymi w Kętach oraz Bielsku-Białej. W operacjach wykorzystywana jest elektryczna ciężarówka – eActros 300. Rozwiązanie to pozwala na redukcję emisji CO2 o 53%, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej efektywności operacyjnej. Projekt wpisuje się w strategie ESG zarówno SUUSa, jak i Grupy Kęty S.A.

Dlaczego elektryczny wózek widłowy to najlepszy wybór dla nowoczesnych firm logistycznych i produkcyjnych?

Magazyny, centra dystrybucyjne i zakłady produkcyjne nie mają dziś marginesu błędu. W dobie globalizacji, presji czasowej i rosnących kosztów operacyjnych, konieczne jest korzystanie w nich z rozwiązań, które gwarantują precyzję, przewidywalność oraz minimalizację strat. W tym kontekście wózek widłowy elektryczny zyskał status niezbędnego elementu infrastruktury transportu wewnętrznego. Decyzja o jego wdrożeniu nie wynika z mody, lecz z chłodnej kalkulacji opłacalności i zgodności z przyszłymi wymogami środowiskowymi.

Ostatni dzwonek na wymianę tachografu

Nawet 30 tys. euro grzywny grozi przewoźnikowi, który wciąż nie wymienił tachografu w samochodzie ciężarowym na model G2V2. Dla zdecydowanej większości pojazdów termin upłynął z końcem 2024 roku, a te najnowsze, zarejestrowane między 2019 a 2023 rokiem, mają czas tylko do 18 sierpnia 2025. Finansowe kary to tylko początek problemów, które mogą spotkać przewoźników ignorujących obowiązek wymiany.

Efektywność energetyczna i ochrona zasobów w strategii Renault Trucks

W najnowszym raporcie zrównoważonego rozwoju, opublikowanym w czerwcu 2025 r., Renault Trucks szczegółowo opisuje strategię efektywności energetycznej i ochrony zasobów wdrożoną w swoich zakładach. Od 2019 r. emisje gazów cieplarnianych zostały zmniejszone o 26%. Celem producenta jest osiągnięcie neutralności węglowej we wszystkich swoich zakładach do 2040 roku.

Subskrybuj to źródło RSS