Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Analiza możliwości ograniczenia emisji gazów cieplarnianych ze statków dalekomorskich

Rozwój przemysłu na świecie, zmierzający do zaspokajania konsumpcyjnych potrzeb ludzi, prowadzi do emisji do atmosfery groźnych dla zdrowia związków chemicznych. Są to przede wszystkim gazowe produkty spalania paliw kopalnych. Część z tych związków, jak tlenki węgla, przyczynia się do wzmagania efektu cieplarnianego, natomiast inne – jak związki z grupy tlenków azotu i siarki – zakwaszają glebę i wpływają negatywnie na zdrowie ludzi i zwierząt.

Innowacyjny środek transportu - Hyperloop jako odpowiedź na współczesne problemy komunikacyjne

Celem artykułu jest teoretyczno-empiryczne przedstawienie innowacyjnego środka transportu - Hyperloop. W pierwszej części zaprezentowano problemy, z którymi zmaga się współczesny transport oraz aspekt teoretyczny środka transportu - Hyperloop. Druga część artykułu ma charakter empiryczny. Przedstawiono w niej propozycję połączenia wybranych polskich miast za pomocą technologii Hyperloop, a następnie oszacowano czas przejazdu między miastami w wariancie optymistycznym oraz pesymistycznym przy użyciu tego środka transportu (Hypeloop’a).

Transport i ICT jako obszar smart city

Celem artykułu jest teoretyczno-empiryczne przedstawienie transportu i ICT (ang. Information and Communication Technologies) jako obszaru smart city. W części teoretycznej artykułu przedstawiono idee i pojęcie smart city, scharakteryzowano jeden z obszarów smart city - transport i ICT (smart mobility) oraz charakter inwestycji w sektorze ICT. W części praktycznej pracy zaprezentowano rozwiązania z zakresu transportu i ICT jako jednego z obszarów smart city, wykorzystywane w mieście Edynburg. Próbę przybliżenia powyższych zagadnień podjęto ze względu na ich ciągły rozwój oraz atrakcyjność.

Automatyzacja procesu monitorowania stanu środków transportu

Monitorowanie stanu środków transportu odbywa się obecnie na podstawie wiedzy użytkowników lub ograniczonej interpretacji stanów układów przez diagnostyczne urządzenie pokładowe. W celu zwiększenia efektywności eksploatacji środków transportu należy w konstrukcji pokładowego systemu monitorowania stanu wykorzystać nowoczesne narzędzia diagnostyki technicznej, a w tym przede wszystkim reguły wnioskowania diagnostycznego generowane przez odpowiednie procedury monitorowania stanu środków transportu. Powinno stanowić to podstawę do automatyzacji procesu monitorowania stanu oraz oceny bezpieczeństwa działania środków transportu. Przedstawione opracowanie stanowi próbę rozwiązania powyższych problemów.

Interoperacyjność transportu kolejowego w krajach Unii Europejskiej - wybrane aspekty

Przystąpienie państw członkowskich do UE, na mocy traktatów międzynarodowych, zobowiązuje poszczególne państwa do transpozycji zapisów dyrektyw i rozporządzeń Unii Europejskiej do swojego prawa krajowego. Utworzenie wspólnego rynku przewozów i usług w transporcie kolejowym jest wprowadzane na mocy dyrektyw i rozporządzeń Komisji i Rady Europejskiej. Jednym z ważniejszych aktów prawnych w tym obszarze jest dyrektywa nr 2008/57/WE, tzw. dyrektywa interoperacyjności, która uregulowała zapisy dotyczące integracji sieci kolejowych poszczególnych państw UE poprzez wdrażanie wymagań zasadniczych interoperacyjności.

Dylematy bezpieczeństwa w transporcie lotniczym

Wzrastający ruch lotniczy oraz potrzeby związane z zapewnieniem bezpiecznej żeglugi powietrznej wymuszają badania nad problematyką bezpieczeństwa w transporcie lotniczym. Jeszcze kilka lat temu badania w zakresie bezpieczeństwa dotyczyły analizy zdarzeń, wypadków i poważnych incydentów oraz realizacji wniosków i zaleceń z nich płynących. Działania te miały charakter reaktywny - zapobiegawczy i były one podejmowane po wystąpieniu zdarzeń, aby ograniczyć ich powtórzenie w przyszłości.

Analiza dynamiki ruchu drogowego z uwzględnieniem transportu ładunków ponadnormatywnych

Przez lata niezawodność, terminowość i dostępność pozostaje główną przyczyną rozwoju nowych segmentów usług przewozowych świadczonych transportem drogowym. Na przełomie XX i XXI w. zanotowano szybki wzrost zainteresowania przewozami ładunków ponadnormatywnych AIL (ang. Abnormal Indivisible Loads). Zgodnie z Europejską Dyrektywą jest to ładunek, który nie może być przewożony w całości pojazdem samochodowym ze względu na jego wymiary lub masę, ani nie może być podzielony na dwa lub więcej ładunków bez ponoszenia nadmiernych kosztów lub ryzyka uszkodzenia.

Subskrybuj to źródło RSS
Strony internetowe