Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Znaczenie transportu kolejowego w systemie logistycznym polski

Streszczenie: Praca zawiera wybrane informacje na temat transportu kolejowego będącego jednym z elementów systemu logistycznego Polski. Opisano ogólnie problemy polskiej kolei związane między innymi z rozwojem infrastruktury oraz możliwości wykorzystania potencjału przewozowego przedsiębiorstw kolejowych w realizacji zadań przewozowych. Przedstawiono potencjalne możliwości przewozowe kolei w przewozach pasażerskich i towarowych. Niniejsza praca jest wynikiem działań w ramach grantu rozwojowego pt. „Model systemu logistycznego Polski jako droga do komodalności transportu w Unii Europejskiej”.

Wpływ wdrożonego poziomu etcs na wzrost przepustowości linii kolejowych

Każda linia kolejowa posiada ograniczoną przepustowość. W celu jej określenia stosowane są powszechnie znane metody obliczeniowe. Jednakże wraz z rozwojem wyposażenia urządzeń sterowania ruchem i rozwojem technologicznym pojawia się problem zwiększenia przepustowości linii kolejowych. W referacie zaprezentowano wpływ zastosowania różnych konfiguracji aplikacji ETCS na przepustowość różnych kategorii linii kolejowych. Takie analizy należy wykonywać oddzielnie dla każdego przypadku.

Propozycje wykorzystania parametrów aktywnych

W referacie sugeruje się szersze wykorzystanie pędników aktywnych do napędu tradycyjnych typów statków. Połączenie zwiększenia mocy przeznaczonej na napęd główny z zastosowaniem wieloelementowych układów napędowych podnosi istotnie zdolności manewrowe. Ma to decydujące znaczenie w sytuacji skrajnie złych warunków zewnętrznych i na akwenach o dużym natężeniu ruchu. Zastosowanie coraz nowocześniejszych środków technicznych ułatwiających podejmowanie decyzji w sytuacjach kolizyjnych winno iść w parze z możliwościami manewrowymi statków. Dodatkowym atutem powszechnego wykorzystywania pędników aktywnych jest unikanie sytuacji awaryjnych, związanych z utratą napędu głównego lub awaryjnych zatrzymań statku związanych ze stanami zaniku napięcia w sieci okrętowej.

Analiza kosztu cyklu trwałości (lcc) w ocenie efektywności środków transportu szynowego

Artykuł dotyczy zastosowania analizy kosztu cyklu trwałości (LCC) w ocenie efektywności środków transportu szynowego. W artykule dokonano zwięzłego opisu genezy i koncepcji analizy LCC. Na podstawie zaleceń międzynarodowych norm przedstawiono metodę kalkulacji LCC dla pojazdów szynowych. Metoda ta może być stosowana do porównywania kosztów całkowitych przy zakupie nowych pojazdów jak również do porównywania kosztów różnych wariantów ich modernizacji.

Zarys metodyki projektowania syntetycznych wskaźników zrównoważonego rozwoju transportu

Transport odgrywa jedną z ważniejszych ról we współczesnym świecie i jest częścią niemal każdej działalności człowieka. Zrównoważony rozwój transportu musi być traktowany jako kolejny, logiczny krok w kierunku kompleksowego rozumienia zrównoważonego rozwoju. Syntetyczne wskaźniki stają się powszechnie akceptowalnym narzędziem stosowanym w porównywaniu wydajności, analizy przyjętych polityk oraz w komunikacji społecznej. W referacie przedstawiono założenia metodologii konstruowania syntetycznych wskaźników zrównoważonego rozwoju transportu.

Problematyka kolizji dzikich zwierząt z pociągami w aspekcie psychologii zwierząt oraz bezpieczeństwa ruchu pociągów

W artykule przedstawiono problem kolizji zwierząt z pociągami w aspekcie środowiskowym i technicznym, pokazując jego przyczyny, skutki oraz sposoby zapobiegania wypadkom. Przeanalizowano przyczyny kolizji zwierząt z pociągami wskazując na to, co skłania zwierzęta do przekraczania linii kolejowej i przebywania na torowisku, przyczyny dlaczego zwierzęta nie uciekają przed pociągiem. Pokazano skutki środowiskowe i ekonomiczne wypadków, zreferowano też metody prewencyjne: pasywne, czyli połączenie grodzenia linii kolejowej z budową przejść dla zwierząt, oraz aktywne, czyli zastosowanie elementów odblaskowych typu “wilcze oczy” i akustycznych urządzeń ochrony zwierząt typu “UOZ-1”.
Subskrybuj to źródło RSS