Rhenus i logistyka projektów związanych z energią odnawialną
W latach 2024–2025 firma Rhenus była odpowiedzialna za logistykę bębnów kablowych w ramach projektu niemieckiego korytarza transportowego.
W latach 2024–2025 firma Rhenus była odpowiedzialna za logistykę bębnów kablowych w ramach projektu niemieckiego korytarza transportowego.
EasyCargo to nowoczesne narzędzie do planowania załadunku, które wspiera firmy transportowe w maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni ładunkowej i podnoszeniu efektywności operacji. Dzięki precyzyjnym obliczeniom i intuicyjnej wizualizacji 3D można łatwo zaplanować optymalny układ towaru w kontenerze czy ciężarówce, unikając pustych przestrzeni i niepotrzebnych kosztów. Aplikacja pomaga nie tylko w lepszym wykorzystaniu zasobów, ale też w usprawnieniu całego procesu załadunku – od planowania po komunikację z zespołem.
Jedynie w I kwartale 2025 r. Polacy kupili 450 mld opakowań leków, czyli aż 3,5% więcej niż jeszcze rok temu. Zgodnie z najnowszymi danymi – prawie 90% polskich pacjentów deklaruje, że regularnie kupuje leki na receptę, a co więcej - Polska znajduje się w czołówce Europy pod względem spożycia medykamentów. Wszystko wskazuje, że zapotrzebowanie na nie stale będzie rosło ze względu na starzenie się społeczeństwa, choroby cywilizacyjne czy rosnącą świadomość i diagnostykę. Jak w odpowiedzi na zwiększające się zapotrzebowanie radzi sobie logistyka farmaceutyczna?
Europejski system transportowy stoi w obliczu bezprecedensowego wyzwania: braku zawodowych kierowców, co już teraz zakłóca łańcuchy dostaw na całym kontynencie. W 2024 r. w Unii Europejskiej pozostawało nieobsadzonych ponad 426 000 stanowisk kierowców samochodów ciężarowych, a liczba ta ma się niemal podwoić do 2028 r.. Za tymi liczbami kryje się złożona kombinacja czynników — od zaostrzających się przepisów wizowych i coraz starszej siły roboczej po malejącą atrakcyjność zawodu wśród młodszych pokoleń. Jeśli branża i decydenci nie podejmą wspólnych działań, europejska gospodarka może spowolnić nie z powodu braku towarów, lecz ludzi, którzy mogliby je przewozić.
Odprawy celne to nie tylko rutynowe procedury związane z typowym handlem międzynarodowym. – W naszej branży każdy dzień może przynieść zupełnie nowe wyzwanie. Nietypowe towary, jak lwy z Ukrainy, skrzypce czy zestaw breachingowy wymagają znajomości przepisów i umiejętności rozwiązywania niestandardowych problemów – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Przedsiębiorcy w odpowiedzi na wyzwania, takie jak rosnące koszty pracy, coraz częściej sięgają po alternatywne formy współpracy z kierowcami, które z jednej strony oferują większą elastyczność i potencjalne oszczędności, z drugiej – wymagają dobrej znajomości przepisów i skutecznego unikania błędów formalnych. Wokół tego typu umów narosło jednak wiele nieporozumień, uproszczeń, a czasem mitów, które nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością.
Transport kontenerów morskich stanowi jeden z filarów międzynarodowej wymiany towarowej. To właśnie on odpowiada za przewóz większości ładunków w globalnym handlu – od elektroniki, przez odzież, po maszyny przemysłowe. Dzięki standaryzowanym jednostkom ładunkowym, takim jak kontenery TEU i FEU, możliwa jest płynna integracja transportu morskiego z drogowym i kolejowym. W efekcie powstaje optymalny transport kontenerów, gwarantujący bezpieczeństwo, terminowość i efektywność kosztową.
Cyfryzacja logistyki nie jest już wyborem, lecz koniecznością. System TMS pozwala firmom transportowym na znaczną poprawę efektywności, ograniczenie kosztów i zwiększa kontrolę nad procesami spedycyjnymi.
Do końca 2025 roku DACHSER utworzy strefy bezemisyjnych dostaw w 25 europejskich miastach. Do ośrodków, w których towary w wyznaczonych obszarach śródmiejskich dostarczane są pojazdami zeroemisyjnymi, dołączyły ostatnio Warszawa, Rotterdam i Barcelona.
Rosnąca konkurencja w handlu internetowym sprawia, że sklepy online muszą działać coraz szybciej i bardziej elastycznie. Z jednej strony konsumenci kupują w sieci częściej niż kiedykolwiek wcześniej, z drugiej – sezonowe skoki sprzedaży i rotacja pracowników stają się poważnym wyzwaniem dla utrzymania ciągłości biznesu. Dla sklepów internetowych oznacza to konieczność elastycznego skalowania zasobów. Coraz większą rolę w tym procesie odgrywają freelancerzy, którzy stają się integralną częścią ekosystemu e-commerce, wspierając firmy w momentach największego obciążenia operacyjnego i pomagając im utrzymać tempo wzrostu w zmiennych warunkach rynkowych.