Zaloguj się

WIEDZA

Wykorzystanie logistyki na potrzeby agroturystyki (na przykładzie oferty gastronomicznej gospodarstw agroturystycznych z województwa podlaskiego)

W gospodarce coraz większe znaczenie ma logistyka. Zarządzanie przepływem ładunków "z jednego miejsca" pozwala na oszczędność w kosztach i czasie. Logistyka umożliwia pokonywanie czasu i przestrzeni w realizacji przepływu dóbr.

System zarządzania jakością w jednostkach samorządu terytorialnego na przykładzie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego

Zmiany dokonujące się w gospodarcze w ciągu ostatnich lat, sprawiły, że jakość produktów i usług stała się dość istotnym kryterium decydującym o sukcesie przedsiębiorstw na rynku. Błędna identyfikacja źródeł pojawiających się problemów a także niedostateczna jakość oferowanych produktów i usług oraz brak odpowiedniej wiedzy wśród kadr zarządzających spowodował, że wiele firm podejmujących próby na rzecz uzyskania lepszych efektów pracy, niestety nie osiągnęło zakładanych celów. Aby uniknąć tego typu problemów w przyszłości, należy położyć nacisk na pogłębienie znajomości teoretycznych podstaw doskonalenia organizacji oraz na zastosowanie praktycznych i sprawdzonych metod.

Assessment of observer positions for given behavior of drivers

In a series of recent papers [1, 2, 3] the concept of tracing stolen cars was introduced and developed. Generally, the aim is to intercept wanted cars, hence course prediction is a crucial issue. Unlike e.g. ballistic missiles, the route of a road vehicle is controlled continuously by decisions of its driver. In this paper, we develop several models of drivers’ behavior and analyze their impact on the predictability of future positions. Next, two sets of observation points are compared with respect to their hit rate on a sample of vehicle paths generated according to a given type of behavior.

Rachunek kosztów działań sterowany czasem (TDABC) w warunkach sezonowości i nierównomiernego zapotrzebowania na czynniki produkcji w rolnictwie

Do skutecznego zarządzania kosztami potrzebna jest rzetelna wiedza o nich, ich rodzaju, strukturze, cechach, zachowaniu itd. Prawidłowe wykorzystanie zasobów będących w dyspozycji jednostki, utrzymanie płynności finansowej, poprawa ekonomicznej efektywności ich działania wymagają zaprojektowania i sprawnego funkcjonowania systemu informacyjnego. Niesprawne zarządzanie, niewłaściwa organizacja produkcji, problemy z dostawcami i kooperantami, błędy technologiczne wcześniej czy później, znajdą odzwierciedlenie w wynikach ekonomiczno-finansowych i mogą zagrozić kontynuowaniu działalności.

Bezpieczeństwo ekologicznew zapleczu technicznym transportu samochodowego

Treść artykułu obejmuje ogólną charakterystykę problemów ekologicznych jakie występują w zapleczu technicznym transportu samochodowego. Praktyka obsług technicznych pojazdów dowodzi, że zagadnieniom z tego zakresu poświęca się zbyt mało uwagi. Dominują sprawy ekonomiczne kosztem postępującej degradacji środowiska. Przedstawiono zagrożenia otoczenia środowiskowego generowane przez zaplecze techniczne transportu, uwarunkowania legislacyjne oraz sposoby zapobiegawcze. Zasygnalizowano również możliwość wykorzystania metody taksonomicznej do analizy problemów ekologicznych w bazach transportowych.

Magazynowanie jabłek jako proces logistyczny w rolnictwie

Magazynowanie określane jest jako zespół czynności związanych z czasowym przyjmowaniem, składowaniem, przechowywaniem, kompletowaniem, przemieszczaniem konserwacją, ewidencjonowaniem, kontrolowaniem i wydawaniem dóbr materialnych (zapasów). Magazyn jest więc miejscem (węzłem) w systemie logistycznym, w którym firma składuje albo utrzymuje surowce, półprodukty lub wyroby gotowe w różnym czasie. Istnienie węzłów zwanych magazynami wynika z faktu, iż przepływ dóbr materialnych przez wszystkie fazy działalności przedsiębiorstwa nie może być ciągły. Konieczne jest tworzenie zapasów, które muszą być składowane. W ujęciu procesowym magazynowanie jest niewątpliwie jednym z procesów logistycznych przedsiębiorstwa. Jak zauważa B. Słowiński procesy logistyczne, niezależnie od świadomości ich istnienia, funkcjonują w każdym przedsiębiorstwie, które jest na tyle efektywne, na ile sprawne są jego procesy. Według H. G. Tonndorfa żadne przedsiębiorstwo nie jest lepsze niż procesy logistyczne. Można stwierdzić zatem, iż te same prawa dotyczą przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego.

Pojęcie partnerstwa publiczno-prywatnego

władz lokalnych zależy, w jakich obszarach aktywności podmioty prywatne będą z nimi współpracowały. Jednocześnie tworzenie struktur partnerskich dla zaspokajania potrzeb mieszkańców lokalnej wspólnoty samorządowej jest zjawiskiem nowym w polskich warunkach ekonomicznych, co oznacza, iż podejmowane dotychczas procesy decyzyjne nie są wolne od błędów.

Wybrane problemy pomiarów dynamicznych drgań wagonów kolejowych zgodnych z normą uic 518

Artykuł przybliża problem opóźnień czasowych, które występują w pomiarach dynamicznych drgań pojazdów szynowych a zgodnych z normą UIC Problem ten wynika ze zdefiniowania przez normę transmitancji operatorowej filtra środkowo-przepustowego ograniczającego badane częstotliwości drgań i nieprzewidującego szybkich pomiarów. Zaprezentowano założenia normy UIC 518 oraz przyczyny powstawania błędów pomiaru ze szczególnym uwzględnieniem błędów powodowanych przez definiowany filtr.

Problematyka doboru wskaźników oceny infrastruktury transportowej w aspekcie komodalności

Streszczenie: W artykule przedstawiono wybrane sposoby definiowania wskaźników oceny infrastruktury transportowej w aspekcie realizacji usług logistycznych. Wskazano, że podstawą do formułowania różnych wskaźników efektywności funkcjonowania systemu w tym i systemu transportowego powinien być zadany zbiór celów i zadań jakie ma realizować ten system. Wybrane wskaźniki mogą być wykorzystywane w pracach analitycznych dotyczących komodalności transportu. Wskaźniki podzielono na trzy grupy: wskaźniki do oceny udziału pracy przewozowej różnych gałęzi transportu w poszczególnych rodzajach transportu, syntetyczne wskaźniki dostępności sieci transportowych oraz wskaźniki oceny infrastruktury transportu w aspekcie jego komodalności.

Opis systemu transportu wewnętrznego w zakładzie produkcji stali

System produkcyjny huty surowcowej stali jest układem o niezwykłej wprost złożoności. Z jednej strony mamy agregaty technologiczne o bardzo zróżnicowanych czasach operacji i ściśle określonych parametrach podawanego materiału, z drugiej strony mamy rozbudowany system transportu, w którym niestety występują konflikty maszynowe. Jest to uciążliwe zwłaszcza podczas obsługi urządzeń pracujących w sposób ciągły. Dodatkowo dywergencyjny charakter produkcji sprawia, że poprawność działania transportu wewnętrznego w zakładzie jakim jest huta surowcowa stali jest niezwykle istotna.
Subskrybuj to źródło RSS