Zaloguj się

WIEDZA

Podejście modelowe a rzeczywistość - zjawisko decouplingu w polsce

Streszczenie: Do końca ubiegłego wieku dążenie do zrównoważenia rozwoju społecznogospodarczego zostało uznane za priorytet polityki gospodarczej w wymiarze zarówno globalnym, jak i regionalnym. Osiągnięcie zgodności kierunków rozwoju europejskiego systemu transportowego z zasadami zrównoważonego rozwoju jest też wiodącym celem Wspólnej Polityki Transportowej realizowanej przez Unię Europejską. W tym kontekście pojawia się pojęcie decouplingu, czyli zerwania zależności między rozwojem gospodarki i transportu. Uznano bowiem, że między sprzężeniem transportu i gospodarki a procesem równoważenia rozwoju transportu zachodzi sprzeczność, jednak na ile te zjawiska wzajemnie się wykluczają jest już przedmiotem dyskusji specjalistów.

Key functional areas of the logistics centre

The article presents the basic characteristics of the functional areas of the logistics center photographically illustrated examples 1. WSTĘP Każdy obiekt logistyczny, niezależnie od tego czy jest to mały magazyn. zakład produkcyjny, centrum dystrybucyjne lub logistyczne, składa się z poszczególnych stref funkcjonalnych, które w zależności od przeznaczenia obiektu, są mniej lub bardziej rozbudowane. W niektórych obiektach, takich jak magazyny przyzakładowe małych przedsiębiorców, liczba tych stref jest mała i często składa się tylko z powierzchni składowej i ciągu transportowego. Obiekty bardziej rozbudowane, takie jak centrum dystrybucyjne lub logistyczne są o wiele bardziej rozbudowane funkcjonalnie. Artykuł przedstawia i opisuje podstawowe strefy funkcjonalne, które znajdują się lub powinny znajdować się w typowym centrum logistycznym.

On the problem of valuation of transport firm

In connection with market economy development that brought necessity of fair value application into legal relation, there comes request to use the market value determination determined in expert opinion as a relevant base. For the firm value determination there are some basic terms needed for the valuation process core understanding, beginning with the object of valuation and finishing with the market value. The basis of market value determination is objectification of reproduction cost using chosen methods to the market value. For chosen asset items the reproduction cost is connected with their technical end economic core. Proposed and applied fair value determination process of chosen railway firm (ŽS, a.s.) assets revealed problems of traditional application of valuation methods of firm without specification of relationship with surroundings and the valuation field.

Metoda oceny efektywności monitorowania stanów pojazdu szynowego typu wagon

Streszczenie: Artykuł ten opisuje metodykę oceny efektywności systemu monitorowania stanów pojazdu szynowego w aspekcie wymagań dotyczących sprzętowej części układu. Zawarte w nim wymagania powinny być spełnione w wypadku budowy każdego układu, jaki ma być zamontowany na pojeździe szynowym. Dotyczą one wymagań środowiskowych opartych na obowiązujących normach oraz wymagań funkcjonalnych związanych z właściwościami pomiarowymi stosowanej aparatury, które zagwarantują poprawne działanie systemu, a co za tym idzie jego wysoką sprawność i wiarygodność otrzymywanych informacji diagnostycznych.

Oporność erozyjna powłok poliuretanowych modyfikowanych nanonapełniaczami

W artykule przedstawiono wyniki badań wpływu modyfikacji powłok poliuretanowych trzema rodzajami nanonapełniaczy na ich odporność erozyjną. Jako materiał erozyjny zastosowano elektrokorund granulowany, o rozmiarach cząstek 0,6 - 0,7 mm. W przypadku powłok starzonych, niezależnie od rodzaju zastosowanego nanonapełniacza, wszystkie powłoki poliuretanowe modyfikowane nanonapełniaczem wykazały większą odporność erozyjną, niż powłoki niemodyfikowane. Zaobserwowano większą odporność erozyjną starzonych powłok poliuretanowych w porównaniu niestarzonymi. Wzrost odporności erozyjnej powłok starzonych może być tłumaczony zwiększeniem ich twardości.

Metody optymalizacji wykorzystywane przez miejskie systemy sterowania ruchem

Artykuł przedstawia przegląd zagadnień związanych z opracowywaniem optymalnych strategii sterowania w miejskich systemach sterowania ruchem (UTC systems). Zwraca się uwagę na złożoność zadania optymalizacji i metody jego uproszczenia. Cechy obecnie stosowanych, w wielu sieciach transportowych, adaptacyjnych strategii sterowania są omówione i wskazano metody rozwiązania zadania poszukiwania najlepszego przebiegu sterowania. Wybrane rozwiązania są krótko naszkicowane ze wskazaniem wpływu różnych uproszczeń na zadanie optymalizacji. Podsumowanie artykułu wymienia inne metody znajdowania optymalnych strategii sterowania o obiecujących własnościach implementacyjnych.

Możliwości wykorzystania panelu dotykowego dla obsługi stanowiska kontroli dyspozytorskiej

Streszczenie: Niniejszy artykuł opisuje technologie wykonania urządzeń sterowniczych, możliwych do zastosowania w aplikacjach kolejowych wykorzystywanych na nastawniach i w dyspozyturach. Przedstawione zostały nakładki dotykowe na monitory i aplikacje umożliwiające sterowanie mową i gestem, z określeniem ich ograniczeń, kwalifikujących je, bądź nie do zastosowania.

Przykład kształtowania właściwości wibroizolacyjnych pasywnego układu zawieszenia siedziska

W niniejszej pracy przedstawiono przykład kształtowania właściwości wibroizolacyjnych pasywnego układu zawieszenia siedziska. Obiektem badań jest seryjnie produkowane siedzisko z pasywnym zawieszeniem lepko-sprężystym, którego właściwości wibroizolacyjne są kształtowane poprzez zmianę kształtu charakterystyki siły amortyzatora hydraulicznego wraz z połączeniem sprężyny powietrznej z dodatkowym zbiornikiem przez odpowiednio dobrany opór pneumatyczny.

Pomiary batymetryczne na potrzeby produkcji śródlądowych elektronicznych map nawigacyjnych obszaru RIS Dolnej Odry

W 1996 r. w porozumieniu AGN (European Agreement on Main Inland Waterways of International Importance) ustalono sieć europejskiego systemu dróg wodnych w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Trzy drogi wodne o znaczeniu międzynarodowym znajdują się na terenie Polski, z czego jedna to droga E łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem, która w Polsce przebiega Odrzańską Drogą Wodną od Świnoujścia poprzez Szczecin i Wrocław do granicy z Czechami. Jeszcze do niedawna Polska sieć dróg śródlądowych stanowiła białą plamę na mapie UE. Oprócz nieuregulowanych rzek brak było kompleksowych badań batymetrycznych jak i map nawigacyjnych na polskie śródlądowe trasy żeglugowe.
Subskrybuj to źródło RSS