Zaloguj się

EKSPERT RADZI

Tachograf w śmieciarce, czyli czy w przewozie odpadów istnieje obowiązek korzystania z tachografu?

PYTANIE Z FORUM: Nurtuje mnie pewna kwestia związana z rejestracją czasu pracy kierowców za pomocą tachografu w przypadku działalności usługowej jaką jest oczyszczanie. Jeżeli chodzi o tzw. "śmieciarki" ze specjalną zabudową oraz ścianą przesuwną to nie mam wątpliwości, że jest to pojazd specjalny, którego nie obowiązuje rejestracja czasu pracy kierowców. Co z innymi pojazdami typu HDS/kontener, które na własne potrzeby przewożą odpady z punktu wyładunkowego do centrum utylizacji? Czy w tym przypadku zachodzi konieczność stosowania tachografu?
I drugie pytanie, dotyczące zarówno śmieciarek jak i HDS - czy na pracodawcy spoczywa obowiązek zgrywania danych z tachografów cyfrowych i ich przechowywania?


Arbitraż w transporcie drogowym - czy jest możliwy?

Czy arbitraż jest możliwy w polskim systemie prawnym w przypadku umów transportowych? Czy umieszczona w umowie klauzula o arbitralnym sposobie rozwiązywania potencjalnych konfliktów będzie miała zastosowanie i będzie zgodna z prawem? Do jakich rodzajów przewozów możemy go stosować?

Czy można zastosować 0% VAT w eksporcie bez posiadania komunikatu IE599?

Pewna firma wysyła swoje towary na eksport do Rosji i na Ukrainę, w związku z czym wykazuje 0% VAT. Niestety, nowo wybrany przewoźnik, przekraczając granicę z UE, nie dopilnowuje zamknięcia eksportu w granicznym urzędzie celnym, przez co nie zostaje wygenerowany dokument elektroniczny IE599. Czy można zamknąć wywóz w Urzędzie Celnym bazując na alternatywnych dokumentach potwierdzających dostawę? Jakie to są dokumenty?

Kto powinien zarejestrować się w rejestrze EORI?

Firma, zarejestrowana w Chile, planuje wysłać transport z Polski do Chile. W związku z tym przedstawiciel firmy chciałby wystąpić o przyznanie numeru EORI. Czy taki numer może być wystawiony na firmę zagraniczną bez adresu w Polsce i bez standardowego polskiego NIP-u?

Tarcze w podwójnej obsadzie

W firmie transportowej zdarzyła się taka sytuacja - dwóch kierowców (doświadczony oraz nowy, który odbywał praktyki) rozpoczęło pracę o godzinie 7.00 (czas włożenia tarczy do tachografu), jeżdżąc z transportem do godziny 14.00 (czas zjazdu do bazy). Po tym czasie kierowcy się rozdzielili - jeden ruszył do miasta, drugi został na miejscu, realizując załadunek. Co w takiej sytuacji powinno się zrobić z tarczą w tachografie? Czy dopuszczalna jest sytuacja, w której kierowca, który wyjechał do miasta, wraca po dwóch godzinach i kontynuuje załadunek innym pojazdem? Czy dopuszczalne jest rozdzielanie kierowców, którzy zaczynają pracę w załodze dwuosobowej?

Czy można anulować zlecenie gdy pojazd stoi już na załadunku?

Zleceniobiorca odwołał transport w momencie, kiedy auto było na miejscu załadunku. Przewoźnik wystawił fakturę w wysokości całości frachtu, która została odesłana bez uiszczenia opłaty. W związku z anulowaniem zlecenia przewoźnik poniósł stratę, bo samochód i tak musiał wykonać trasę, ponieważ połowa chłodni była przeznaczona na inny przewóz, gdzie część trasy się pokrywała. Czy w związku z tym przewoźnik może żądać pokrycia kosztów odwołanego transportu?

Odpowiedzialność odbiorcy przesyłki za zapłatę wynagrodzenia przewoźnika

Firma produkcyjna zamówiła elementy do swoich maszyn u dostawcy, z którym umówiła się na daną cenę za zamówione towary. W otrzymanej fakturze zakupowej nie było należności za przewóz, który z uwagi na wysoką wartość zamówienia miał już być wliczony w cenę. Transport został odebrany bez zastrzeżeń. Po pewnym czasie przewoźnik, który realizował przewóz zwrócił się do firmy produkcyjnej o zapłatę za usługę. Czy miał do tego prawo?

Odpowiedzialność przewoźnika za opóźnienia w dostawie

Klient zlecił przewóz dwóch palet towaru. Nie wybrał usługi transportu dedykowanego środkiem transportu z gwarantowanym terminem dostawy, tylko zwykłą usługę przewozu dostępną w katalogu usług przewoźnika/spedytora. Według informacji mailowej od konsultanta ze strony przewoźnika przesyłka powinna dotrzeć na miejsce odbioru za trzy dni. Przesyłka dotarła jednak do odbiorcy czwartego dnia. Czy doszło do opóźnienia w przewozie?

Import towarów wrażliwych a obowiązek rejestracji przewozu w systemie SENT

Pewna firma importuje alkohol z różnych części świata, a następnie dystrybuuje go na rodzimym rynku. W najbliższym czasie firma planuje sprowadzać alkohol ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Zgodnie z zapisami ustawy o monitorowaniu przewozów towarów wrażliwych towar ten trzeba będzie zgłosić do rejestru SENT. Kto powinien dokonać takiego zgłoszenia - dostawca alkoholu czy firma, która go kupuje?

Subskrybuj to źródło RSS