Zaloguj się

EKSPERT RADZI

Czy można anulować zlecenie gdy pojazd stoi już na załadunku?

Zleceniobiorca odwołał transport w momencie, kiedy auto było na miejscu załadunku. Przewoźnik wystawił fakturę w wysokości całości frachtu, która została odesłana bez uiszczenia opłaty. W związku z anulowaniem zlecenia przewoźnik poniósł stratę, bo samochód i tak musiał wykonać trasę, ponieważ połowa chłodni była przeznaczona na inny przewóz, gdzie część trasy się pokrywała. Czy w związku z tym przewoźnik może żądać pokrycia kosztów odwołanego transportu?

Odpowiedzialność odbiorcy przesyłki za zapłatę wynagrodzenia przewoźnika

Firma produkcyjna zamówiła elementy do swoich maszyn u dostawcy, z którym umówiła się na daną cenę za zamówione towary. W otrzymanej fakturze zakupowej nie było należności za przewóz, który z uwagi na wysoką wartość zamówienia miał już być wliczony w cenę. Transport został odebrany bez zastrzeżeń. Po pewnym czasie przewoźnik, który realizował przewóz zwrócił się do firmy produkcyjnej o zapłatę za usługę. Czy miał do tego prawo?

Odpowiedzialność przewoźnika za opóźnienia w dostawie

Klient zlecił przewóz dwóch palet towaru. Nie wybrał usługi transportu dedykowanego środkiem transportu z gwarantowanym terminem dostawy, tylko zwykłą usługę przewozu dostępną w katalogu usług przewoźnika/spedytora. Według informacji mailowej od konsultanta ze strony przewoźnika przesyłka powinna dotrzeć na miejsce odbioru za trzy dni. Przesyłka dotarła jednak do odbiorcy czwartego dnia. Czy doszło do opóźnienia w przewozie?

Import towarów wrażliwych a obowiązek rejestracji przewozu w systemie SENT

Pewna firma importuje alkohol z różnych części świata, a następnie dystrybuuje go na rodzimym rynku. W najbliższym czasie firma planuje sprowadzać alkohol ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Zgodnie z zapisami ustawy o monitorowaniu przewozów towarów wrażliwych towar ten trzeba będzie zgłosić do rejestru SENT. Kto powinien dokonać takiego zgłoszenia - dostawca alkoholu czy firma, która go kupuje?

Brak numeru referencyjnego przy przewozie towarów wrażliwych a odpowiedzialność przewoźnika

Firma otrzymała zlecenie transportowe na przewóz towarów tytoniowych na terytorium Polski. Po sprawdzeniu produktów i kodów CN stwierdzono, że podlegają one rejestracji w systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Klient został poinformowany oraz poinstruowany o konieczności przygotowania stosownych dokumentów i przekazania numeru referencyjnego z systemu SENT. Niestety, podczas załadunku okazało się, że taki numer nie został przekazany kierującemu pojazdem. Wobec tego firma podjęła decyzję o odmowie przyjęcia towaru i jego załadunku na naczepę, za co klient chce obarczyć firmę  karą za niezrealizowanie zlecenia. Czy firma była zobowiązana do wykonania tego przewozu? Czy rzeczywiście musi płacić odszkodowanie klientowi?

Czy w przypadku opóźnienia w transporcie międzynarodowym trzeba wykazywać szkodę?

Zleceniodawca obciążył firmę transportową za koszty jakie poniósł w związku z nieterminowym dostarczeniem towaru na trasie Niemcy - Holandia. Koszty te zostały scedowane na przewoźnika, natomiast przewoźnik nie chce przyjąć obciążenia twierdząc, że brak jest podstaw (dowodu), iż powstała szkoda, mimo, że zlecenie zawiera zapis o karze umownej. Kto ma rację w tej sytuacji?

Czy przewóz towaru między magazynami podlega rejestracji w systemie monitorowania drogowego?

Pewna firma produkcyjna wytwarza oleje oraz preparaty smarowe (zwane również popularnie jako oleje syntetyczne). Obecnie zamierza przystąpić do produkcji oleju syntetycznego, składającego się z oleju napędowego, nafty, oleju bazowego oraz innych dodatków (produkt o kodzie CN 3403 19 90). Towar po wyprodukowaniu zostanie przemieszczony do magazynu znajdującego się ok. 30 km od fabryki. Nie będzie to jednak sprzedaż, a zwykły ruch towaru między magazynami. Niedawno weszła w życie ustawa o monitorowaniu przewozów towarów wrażliwych, czy wobec tego taki ruch towaru między magazynami powinien zostać zgłoszony do systemu SENT?

Plan naprawczy w postępowaniu o utratę dobrej reputacji

W firmie transportowej (zatrudniającej 200 osób) została przeprowadzona kontrola, która wykazała nieznaczne uchybienia. Na tej podstawie inspektor wydał decyzję o utracie dobrej reputacji, co dla przedsiębiorcy oznacza utratę certyfikatu kompetencji zawodowych. Już wcześniej firma miała problemy z pozytywnym przejściem kontroli i jest od czterech miesięcy w okresie wdrażania planu naprawczego. Czy inspektor może zdecydować o utracie reputacji, mimo że plan naprawczy odnosi skutek (liczba i waga uchybień ulegają zmniejszeniu)?

Kiedy można dokonać rewizji towaru importowanego na obszar celny UE?

Firma handlowa zamówiła towar (maty podłogowe) od nowego dostawcy. Pracownicy nie są jednak pewni czy towar ten jest dobrze klasyfikowany i czy przypadkiem nie należy go zakwalifikować do tzw. towarów wrażliwych. Czy istnieje możliwość zweryfikowania towaru już podczas samego jego deklarowania do urzędu celnego?

Subskrybuj to źródło RSS