Zaloguj się

EKSPERT RADZI

Odbiorca nie chce odebrać towaru - co może zrobić przewoźnik?

W trakcie wykonywanego transportu z Francji do Niemiec doszło do kolizji na drodze. Na miejscu zdarzenia była policja, a po załatwieniu formalności przewoźnik kontynuował transport. Podczas rozładunku okazało się, że część towaru na palecie (worki z cementem) była uszkodzona, skutkiem czego odbiorca odmówił odbioru całej palety. Przewoźnik skontaktował się z nadawcą po wytyczne, a on kazał wracać ciągnikiem z powrotem do Francji, pomimo tłumaczeń przewoźnika, że uszkodzona naczepa jest niezdolna do jazdy. Klient przewoźnika nie ma dalszej woli porozumienia ani chęci współpracy i wydaje się, że sprawa jest nierozwiązywalna. Co w takiej sytuacji mówią przepisy?

Mobbing - jak postępować w razie zgłoszenia nękania przez pracownika?

Pracownik kilkukrotnie zgłosił Prezesowi firmy, że jest nękany psychicznie i jest stosowany wobec niego mobbing. Sprawa nie jest jednoznaczna, ponieważ nie udało się znaleźć potwierdzenia stosowania mobbingu. Mało tego, przełożony pracownika sądzi, że oskarżenia są bezpodstawne. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Czy bezpodstawne oskarżenia o mobbing mogą posłużyć jako powód wytoczenia sprawy o pomówienie pracodawcy?

Kto odpowiada za tzw. "rozjechanie się" towaru na paletach podczas transportu?

Podczas międzynarodowego transportu dachówki jedna z palet "rozjechała" się, przez co uszkodzeniu uległ przewożony na niej towar. Kierowca wcześniej brał udział w załadunku. Co zrobić w takiej sytuacji? Kto ponosi odpowiedzialność za uszkodzenia i jak się ewentualnie bronić przed zarzutami kontrahenta?

Awaria tachografu cyfrowego a odpowiedzialność przewoźnika

Podczas międzynarodowego przewozu towarów kierowca zauważył, że tachograf cyfrowy nie pracuje poprawnie i na wyświetlaczu pojawił się piktogram usterki wczytywania danych. Co w takiej sytuacji ma zrobić kierowca: czy ma zjechać do bazy przedsiębiorstwa, czy należy naprawić tachograf na drodze?

Czy wystarczy wysłać storno by anulować zlecenie?

Firma zawarła umowę przewozu krajowego, jednak okazało się, że towar, po który przyjechała ciężarówka, był niezgodny ze zleceniem. Transport nie mógł się odbyć. Zleceniodawca wysłał STORNO mailem następnego dnia po godz. 12.00 i zapowiedział, że nie zwróci kosztów poniesionych przez zleceniobiorcę. Czy faktycznie wystarczy wysłać storno by anulować zlecenie? Czy jest szansa na odzyskanie straconych pieniędzy?

Tachograf w śmieciarce, czyli czy w przewozie odpadów istnieje obowiązek korzystania z tachografu?

PYTANIE Z FORUM: Nurtuje mnie pewna kwestia związana z rejestracją czasu pracy kierowców za pomocą tachografu w przypadku działalności usługowej jaką jest oczyszczanie. Jeżeli chodzi o tzw. "śmieciarki" ze specjalną zabudową oraz ścianą przesuwną to nie mam wątpliwości, że jest to pojazd specjalny, którego nie obowiązuje rejestracja czasu pracy kierowców. Co z innymi pojazdami typu HDS/kontener, które na własne potrzeby przewożą odpady z punktu wyładunkowego do centrum utylizacji? Czy w tym przypadku zachodzi konieczność stosowania tachografu?
I drugie pytanie, dotyczące zarówno śmieciarek jak i HDS - czy na pracodawcy spoczywa obowiązek zgrywania danych z tachografów cyfrowych i ich przechowywania?


Arbitraż w transporcie drogowym - czy jest możliwy?

Czy arbitraż jest możliwy w polskim systemie prawnym w przypadku umów transportowych? Czy umieszczona w umowie klauzula o arbitralnym sposobie rozwiązywania potencjalnych konfliktów będzie miała zastosowanie i będzie zgodna z prawem? Do jakich rodzajów przewozów możemy go stosować?

Czy można zastosować 0% VAT w eksporcie bez posiadania komunikatu IE599?

Pewna firma wysyła swoje towary na eksport do Rosji i na Ukrainę, w związku z czym wykazuje 0% VAT. Niestety, nowo wybrany przewoźnik, przekraczając granicę z UE, nie dopilnowuje zamknięcia eksportu w granicznym urzędzie celnym, przez co nie zostaje wygenerowany dokument elektroniczny IE599. Czy można zamknąć wywóz w Urzędzie Celnym bazując na alternatywnych dokumentach potwierdzających dostawę? Jakie to są dokumenty?

Kto powinien zarejestrować się w rejestrze EORI?

Firma, zarejestrowana w Chile, planuje wysłać transport z Polski do Chile. W związku z tym przedstawiciel firmy chciałby wystąpić o przyznanie numeru EORI. Czy taki numer może być wystawiony na firmę zagraniczną bez adresu w Polsce i bez standardowego polskiego NIP-u?

Tarcze w podwójnej obsadzie

W firmie transportowej zdarzyła się taka sytuacja - dwóch kierowców (doświadczony oraz nowy, który odbywał praktyki) rozpoczęło pracę o godzinie 7.00 (czas włożenia tarczy do tachografu), jeżdżąc z transportem do godziny 14.00 (czas zjazdu do bazy). Po tym czasie kierowcy się rozdzielili - jeden ruszył do miasta, drugi został na miejscu, realizując załadunek. Co w takiej sytuacji powinno się zrobić z tarczą w tachografie? Czy dopuszczalna jest sytuacja, w której kierowca, który wyjechał do miasta, wraca po dwóch godzinach i kontynuuje załadunek innym pojazdem? Czy dopuszczalne jest rozdzielanie kierowców, którzy zaczynają pracę w załodze dwuosobowej?

Subskrybuj to źródło RSS