Zaloguj się
Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Import z Ukrainy - T1 czy karnet TIR

Import z Ukrainy - T1 czy karnet TIR 8 lata 2 miesiąc temu #7429

  • Agata_1981
  • Agata_1981 Avatar
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Posty: 6
  • Oklaski: 0
Witam,
Przygotowuję się do importu/przywozu prób biologicznych z Ukrainy i Bośni do PL. Nie do końca jestem świadoma całej procedury. Produkt będzie przewożony samochodem chłodnią, VW Caddy, do 3,5 tony.
Jak byłoby lepiej to zrobić w naszym przypadku? Na karnecie TIR czy wg procedury tranzytowej?
Czy dokument T1 wystawi nam agencja celna wyjścia, np. w Zaporożu czy powinniśmy się o niego 'upominać' dopiero na granicy UKR-PL?
Jak nawiązać kontakt z agencją celną graniczną, jeśli z usług żadnej nie korzystaliśmy?
Czy z taką agencją potrzebna jest umowa lub upoważnienie i czy można taką agencję upoważnić bezpośrednio na granicy czy jednak z uprzedzeniem?

Wydaje mi się, ze mogę mieć mnóstwo pytań.
Z góry dziękuję za odpowiedzi na powyższe :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Import z Ukrainy - T1 czy karnet TIR 8 lata 2 miesiąc temu #7441

  • Lukasz
  • Lukasz Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • Posty: 3688
  • Otrzymane podziękowania: 200
  • Oklaski: 159
Witam,
Procedura karnetu TIR dotyczy międzynarodowego przewozu towarów i może być realizowana w zakresie przywozu towarów z Ukrainy lub Bośni. Każdy z tych krajów należy bowiem do stron konwencji w sprawie karnetu TIR. Niemniej procedura ta jest realizowana odpowiednio przystosowanymi środkami transportu posiadającymi świadectwo uznania ( jest ono wpisywane do karnetu) i oznaczonymi tablicami TIR. Wydaje się, że wskazany przez Panią środek przewozowy nie spełnia ww. wymagań, a zatem opisywana procedura będzie niedostępna.
Zatem pozostaje uruchomienie procedury tranzytu wspólnotowego T1. Procedurę tą może zainicjować na Pani rzecz spedycja lub agencja celna na granicy UE. Powyższe będzie wymagało przekazania ww. podmiotowi danych dotyczących przemieszczanego towaru oraz importera w celu złożenia PDS (przywozowej deklaracji skróconej). Powyższa procedura jest realizowana po stronie UE. Wcześniej zaś trzeba dokonać formalności wywozowych w kraju eksportu na podstawie odprawy wywozowej dokonanej przez sprzedawcę.
Końcowo zaś wspomnieć należy, że przywóz towarów z przeznaczeniem na próby może być podstawą do ubiegania się o odprawę czasową pozwalającą uwolnić się od zapłaty cła i podatku. Warunkiem jest jednak powrotny wywóz towaru po zakończeniu prób. Powyższe ma sens gdy na przywożonym towarze ciąży wysokie cło.

Pozdrawiam
Roman Andrzejewski
Instytut Logistyki i Magazynowania
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): Agata_1981

Odp: Import z Ukrainy - T1 czy karnet TIR 8 lata 1 tydzień temu #7562

  • Agata_1981
  • Agata_1981 Avatar
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Posty: 6
  • Oklaski: 0
Dziękuję bardzo za odpowiedź. Rzecz stała się na tyle realna, ze w piątek ruszamy do Bośni i Serbii ze transportem sprzętu. W agencji celnej w Łodzi zasugerowano mi karnet tir ale nasz pojazd nie jest przystosowany i podejrzewałam, że karnet tir nie jest rozwiązaniem w naszym wypadku. Czy na tym konkretnym przykładzie mogę prosić o wskazówki?

Odprawimy się w Łodzi - odprawa czasowa i Ex. Dojedziemy szczęśliwie do granicy Chorwacja-Bośnia.
- jak należy postąpić w tym miejscu?
- jak znaleźć agencję spedycyjną?
- czy trzeba będzie przedłożyć jakieś upoważnienie?
- kto i gdzie zamyka T2?
Następnie z Bośni jedziemy do Serbii. I kolejna granica :/ I podobne pytania...
Z Serbii odbieramy kolejny sprzęt i wracamy do Polski. Na granicy Serbia-Węgry rozumiem, że znów należy zgłosić się do agencji spedycyjnej, tym razem po T1. I z tym spowrotem do Łodzi.

Bardzo ale to bardzo proszę o każdą wskazówkę, która może nas bezpiecznie przeprowadzić przez całą zaplanowaną trasę.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Import z Ukrainy - T1 czy karnet TIR 8 lata 1 tydzień temu #7564

  • Lukasz
  • Lukasz Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • Posty: 3688
  • Otrzymane podziękowania: 200
  • Oklaski: 159
Witam,
Odpowiadając na powyższe pytania trzeba podkreślić:
1. Wywóz z UE (EX) powinien zostać potwierdzony na ostatnim przejściu granicznym czyli na granicy Chorwacja - Bośnia. Powyższe nastąpi po okazaniu EAD (wywozowy dokument towarzyszący), który pozwoli aby towar opuścił UE.
2. Wywóz z UE powinien zaowocować procedurą odprawy czasowej (czasowy pobyt towaru) lub ostatecznego importu (docelowy przywóz) po stronie Bośni. Odpraw tych można dokonać na samej granicy lub w miejscu przeznaczenia. Ta ostatnia opcja wymagać będzie uruchomienia procedury tranzytu bośniackiego pod którą towar będzie mógł przemieszczać się do ww. urzędu przeznaczenia. Procedurę tranzytu będzie mogła uruchomić samodzielnie graniczna spedycja/ agencja celna jako główny zobowiązany, zaś w przypadku procedur odprawy czasowej lub ostatecznego importu konieczne będzie upoważnienie dla ww. agencji celnej granicznej, jako, że odprawy te będą wykonywane w imieniu i na rzecz sprowadzającego towar. Część towaru przemieszczana do Serbii będzie musiała być zgłoszona do procedury tranzytu, dla którego miejscem przeznaczenia będzie urząd celny na granicy Bośnia - Serbia.
3. Na granicy Bośni i Serbii powtarzamy operacje z pkt. 2, zlecając ww. czynności agencji lub spedycji z Serbii. Agencje te działają przy spedycjach i tam należy ich szukać. Przy tym trzeba zauważyć, że wykonanie procedur w Serbii może przebiegać inaczej niż w Bośni. Oba te państwa mogą realizować ww. procedury w innym stylu niż ma to miejsce w UE i opisano powyżej. Wydaje się, że ww. standardy powinny funkcjonować na terenie całej Europy jednakże wspomniane państwa nie muszą się stosować do rygorów prawa UE i mogą w tym względzie wprowadzać swoje odmienne tryby lub regulacje.
4. Towary, które będą powracać do UE, np. po czasowym pobycie w ww. krajach powinny zostać zgłoszone w UE do dopuszczenia do obrotu właściwego dla towarów powracających. Pozwoli to na uwolnienie się od zapłaty cła i podatku. Warunkiem jest potwierdzenie, że to właśnie te towary zostały uprzednio wywiezione z terenu UE. Odbywa się to poprzez przedłożenie zgłoszenia celnego wywozowego (EX) oraz w przypadku towarów nie mających swojej tożsamości (oznaczonych jedynie co do gatunku) potwierdzonego wcześniej (w chwili wywozu) dokumentu INF-3. Procedury tej można dokonać na samej granicy w trakcie powrotnego przywozu towarów do UE lub w urzędzie przeznaczenia (np. Łódź) po uprzednim przekazaniu tam towarów pod procedura tranzytu (T1).
5. Powyższy tryb obrotu jest mocno uciążliwy zwłaszcza w kontekście przekraczania wielu granic i zamykania na nich uprzednio otworzonych procedur (tranzyt lub odprawa czasowa) oraz odnawiania na nich kolejnych procedur właściwych dla nowego kraju. Powyższe można by uprościć w sytuacji wykorzystania karnetu TIR (oba państwa należą do konwencji stosującej ww. karnet), niemniej jak pisałem wcześniej wydanie karnetu wymaga uzyskania pozwolenia IC w Warszawie oraz spełnienia warunków wymaganych przez ZMPD oraz przystosowania pojazdu do takich operacji (świadectwo uznania).

Pozdrawiam
Roman Andrzejewski
Instytut Logistyki i Magazynowania
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Import z Ukrainy - T1 czy karnet TIR 7 lata 11 miesiąc temu #7596

  • Agata_1981
  • Agata_1981 Avatar
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Posty: 6
  • Oklaski: 0
Chciałam bardzo ale to bardzo podziękować, bo nikt i nic nie pomogło mi tak bardzo jak Pana odpowiedź :) Wyjaśniła masę wątpliwości i znacznie ułatwiła mi życie. Transport się udał, odprawa na odprawie ale szczęśliwie się wszystko zamknęło. Dziękuję
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Import z Ukrainy - T1 czy karnet TIR 7 lata 11 miesiąc temu #7597

  • Agata_1981
  • Agata_1981 Avatar
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Posty: 6
  • Oklaski: 0
To może pociągnę temat. chodzi tym razem o sam karnet TIR. Naczytałam się o nich wiele a nadal niewiele wiem.
Podczas naszej podróży Polska - Bośnia - Serbia - Polska doświadczyliśmy sporo formalności, papierkowej roboty, postojów i opłat. I pytanie nasuwa się samo - kto może jeździć na karnecie TIR? Jakie samochody mogą ubiegać się o świadectwo uznania?

Czy wspomniany VW Caddy może w ogóle próbować, czy nie ma powodu, dla którego miałabym w ogóle brać karnet pod uwagę? Czy tranzyt pozostaje naszą jedyną opcją?
Proszę bardzo o podpowiedź.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
  • Strona:
  • 1
  • 2
Czas generowania strony: 0.097 s.