Zaloguj się

Komentarz tygodnia

Polski kapitał coraz śmielej wchodzi w magazyny

Polski kapitał coraz śmielej wchodzi w magazyny. W ciągu 2 lat udział polskiego kapitału w magazynach może się potroić. Jak duży jest udział krajowych nabywców w magazynach? Kiedy widoczna jest najwyższa aktywność kapitału? Komentarza udziela Joanna Sinkiewicz, dyrektorka zarządzająca Accolade w Polsce.

Szczyty przewozowe 2025

Przełom lata i jesieni to dla globalnej logistyki czas próby. To kulminacyjny okres przewozowy, kiedy na rynki docelowe zaczynają spływać towary przeznaczone m.in. na Black Friday, Mikołajki czy Boże Narodzenie. Czym charakteryzują się tegoroczne szczyty? Komentarza udziela Tomasz Jeleń, Chief Commercial Officer, Rohlig SUUS Logistics.

Branża TSL w coraz większych tarapatach finansowych

Sektor transportu, spedycji i logistyki (TSL), będący jednym z kluczowych filarów polskiej gospodarki, zmaga się z narastającymi trudnościami finansowymi. Jak wynika z najnowszych danych opublikowanych przez BIG InfoMonitor oraz Biuro Informacji Kredytowej (BIK), na koniec sierpnia 2025 roku zaległości przedsiębiorstw z tej branży osiągnęły poziom aż 3,3 miliarda złotych. To znaczący wzrost w porównaniu do poprzednich lat, który budzi obawy wśród ekspertów rynku finansowego. Jakie są istotne ryzyka dla branży TSL? Jak wiele przedsiębiorstw boryka się z opóźnieniami w płatności? Komentarza udziela  dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor, profesor Szkoły Głównej Handlowej.

Rynki wschodzące coraz ważniejsze dla rynku magazynowego w Polsce

W pierwszej połowie 2025 roku na rynkach wschodzących oddano do użytku ponad 120 000 m kw. nowoczesnej powierzchni magazynowej. Rosnąca liczba powierzchni w budowie jest odpowiedzią na wysoki popyt. Jak ożywienie popytu oraz wpływa na uzupełnienie lokalizacji magazynowych? Jak wiele realizowanej powierzchni zostało już zabezpieczone umowami najmu? Komentarza udziela Przemysław Jankowski, dyrektor działu wynajmu powierzchni magazynowych w Knight Frank.

Co dalej z cenami paliw w Polsce?

Firmy transportowe obecnie zaopatrują się w paliwo zgodnie ze starannie opracowanymi planami strategicznymi, które traktują jako niezbędne narzędzie skutecznego zarządzania kosztami operacyjnymi. Kluczowe czynniki kształtujące przyszłą sytuację to ceny ropy oraz kurs dolara amerykańskiego. W polskich realiach kluczowym czynnikiem pozostaje kurs złotego wobec dolara, który bezpośrednio wpływa na koszty importu ropy i paliw. Czy osłabienie złotego może przełożyć się na wzrost cen na stacjach? Co dalej z cenami paliw w Polsce? Komentarza udziela Marcin Wawrzkiewicz, Country Manager Malcom Finance w Polsce

Firmy przygotowane do wymogów CBAM zyskają strategiczną przewagę

CBAM to unijny mechanizm regulacyjny, którego znaczenie dla globalnego handlu będzie systematycznie rosło w najbliższych latach. Wprowadza dodatkowe opłaty za emisje CO₂ związane z produkcją wybranych towarów importowanych do Unii Europejskiej. Czy ze względu na skalę obowiązków, wpływ na ceny oraz łańcuchy dostaw, CBAM stanowi wyzwanie dla wielu firm? Komentarza udziela Dagmara Barwa, Deputy Customs Product Director, Rohlig SUUS Logistics.

Restrukturyzacja a ciągłość działania w firmach TSL

W transporcie, spedycji i logistyce nawet kilka godzin przestoju może oznaczać tysiące utraconych ładunków i dotkliwe kary umowne. Odpowiedzią na kryzys jest dobrze poprowadzona restrukturyzacja, która pozwala utrzymać ruch towaru, odbudować zaufanie kontrahentów i uporządkować finanse bez wyłączania silników. Warunek jest jeden: najpierw zabezpieczamy paliwo, pracowników i systemy. Potem negocjujemy resztę. Jak praktycznie podejść do kwestii restrukturyzacji w TSL? Komentarza udziela Mateusz Haśkiewicz - kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny, radca prawny, prezes zarządu Haśkiewicz Dyła Restrukturyzacje Upadłości sp. z o.o.

Nowe strategie na rynku magazynowym i logistycznym w Europie

Popyt na powierzchnie w sektorze przemysłowym i logistycznym w Europie ustabilizował się – wynika z najnowszego raportu CBRE. W drugiej połowie roku oczekiwana jest poprawa wyników w sektorze. Jednak absorpcja netto, czyli wielkość powierzchni wchłoniętej przez rynek, jest niższa ze względu na strategie racjonalizacji i relokacji stosowane przez najemców. Firmy kalkulują ryzyka geopolityczne i wdrażają nowe podejście. Czy rynek przywykł do ryzyk geopolitycznych? Jak wpływa to na dostępne powierzchnie i czynsze? Komentarza udziela Przemysław Piętak, dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw CBRE.

Subskrybuj to źródło RSS