Zaloguj się

AKTUALNOŚCI: raporty i analizy

Transport potrzebuje systemowego wsparcia

Przewoźnicy oczekują lepszych regulacji, tańszego finansowania i równych zasad konkurencji. Polskie firmy transportowe nie potrafią dziś wskazać jednego priorytetu, który pomógłby im w obecnym kryzysie – potrzebują wsparcia w wielu obszarach jednocześnie.Z najnowszego badania Bibby Financial Services, zrealizowanego przez Keralla Research we wrześniu 2025 r., wynika, że37 proc. przewoźników oczekuje lepszej ochrony ze strony państwa,36 proc. liczy na łatwiejszy dostęp do finansowania,36 proc. – na zmniejszenie obciążeń unijnych, a35 proc. – na niższe koszty kredytów.

Przewoźnicy z Polski, Czech i Słowacji nie ufają polskim zleceniodawcom?

Czterech na dziesięciu przewoźników z Polski, Czech i Słowacji (40 proc.) uważa polskich zleceniodawców za najmniej wiarygodnych finansowo, a siedem na dziesięć firm (71 proc.) przyznaje, że opóźnienia w płatnościach wpływają bezpośrednio na ich decyzje biznesowe. Z badania „Strategie płynności i zarządzania ryzykiem w firmach transportowych” przeprowadzonego przez fintech Malcom Finance wynika, że płynność finansowa stała się nową walutą branży transportowej.

Jak zaoszczędzić na procesie pakowania

W obliczu rosnących kosztów zatrudnienia, wysokich cen energii (wg danych Eurostatu Polska jest w TOP3 krajów Unii Europejskiej z najwyższym wzrostem cen prądu w tym roku) i agresywnej konkurencji cenowej, polscy przedsiębiorcy szukają oszczędności w każdym możliwym obszarze. Producent opakowań Mac-Graf i platforma zakupowa B2B PakujTo.pl opublikowali bezpłatny przewodnik dla biznesu: „Skuteczne sposoby na optymalizację czasu i kosztów pakowania”. Publikacja udowadnia, że proces pakowania to jeden z najbardziej niedocenianych obszarów, które można optymalizować.

Globalny handel wytrzymuje zawirowania związane z cłami

Specjalna aktualizacja raportu DHL Global Connectedness Tracker 2025. Wydany we współpracy z NYU Stern, DHL Global Connectedness Tracker przedstawia pierwsze systematyczne spojrzenie na zmiany w globalnym biznesie w obliczu zawirowań polityki handlowej. W pierwszej połowie 2025 r. światowy handel rozwijał się szybciej niż w jakimkolwiek półroczu od 2010 r., z wyjątkiem odbicia po pandemii.Podwyżki ceł najmocniej uderzyły w prognozy wzrostu handlu w Ameryce Północnej; Ameryka Południowa i Środkowa oraz Bliski Wschód i Afryka Północna to jedyne regiony, dla których prognozy zostały podniesione.Więzi biznesowe między USA a Chinami słabną, ale nie doszło do poważnego podziału światowej gospodarki na bloki geopolityczne.

Chłodne nastroje w sektorze TSL przed końcem 2025 roku

Branżowy subindeks Barometru EFL dla sektora transportu, spedycji i logistyki (TSL) na IV kwartał 2025 roku wyniósł 53,3 pkt, co oznacza spadek o 1,1 pkt w porównaniu do poprzedniego kwartału. Choć wynik ten nadal pozostaje powyżej progu ograniczonego rozwoju (50 pkt), nastroje w branży osłabły po kilku kwartałach wzrostów. Warto jednak zaznaczyć, że to lepszy rezultat niż pod koniec ubiegłego roku, kiedy wskaźnik wyniósł 51,6 pkt. Pomimo słabszych prognoz sprzedażowych, firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne wciąż wskazują na dobrą kondycję finansową. 19 proc. prognozuje wyższy poziom płynności finansowej, a żadna firma nie wskazuje na pogorszenie w tym obszarze.

Pewny grunt nieruchomości magazynowych w Polsce

Wyniki rynku inwestycyjnego nieruchomości komercyjnych w Polsce w pierwszych trzech kwartałach 2025 r. (2,6 miliarda euro) odzwierciedlają stabilną sytuację rynkową, z wolumenem zbliżonym do ubiegłorocznego wyniku w tym samym okresie (2,8 miliarda euro). Zrealizowano 105 transakcji, co wskazuje na wzrost płynności w stosunku do roku ubiegłego (87 transakcji w tym samym okresie). Polski kapitał coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność, korzystając z atrakcyjnych cen nieruchomości. Natomiast kapitał typu „core” pozostaje ostrożny - tylko dwie transakcje przekroczyły próg 100 mln euro.

Polska elektromobilność na tle Europy

Mniej niż 4 lata dzielą Polskę od osiągnięcia poziomu rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych odnotowywanego obecnie średnio w Unii Europejskiej – wynika z najnowszej edycji cyklicznego raportu PSNM oraz F5A „Polish EV Outlook”. Punktem krytycznym dla polskiego rynku będzie rok 2026 – ostatni okres obowiązywania dofinansowania ze środków publicznych. Jak elektromobilność w Polsce będzie się rozwijać w kolejnych latach?

Kolejny numer raportu PITD “Transport w Europie. Trendy | Dane | Analizy”

Analiza ofert ładunków, stawek i aktywności przewoźników na najważniejszych trasach w Europie. Bliższe przyjrzenie się popytowi i podaży na relacjach z i do Niemiec, Polski i Włoch. To wszystko, i wiele więcej, znajdziecie w kolejnym numerze kwartalnika wydawanego przez Polski Instytut Transportu Drogowego.

Subskrybuj to źródło RSS