Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Najlepsze praktyki w logistyce i zarządzaniu łańcuchami dostaw szansą wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw i wsparcia zrównoważonego rozwoju

Logistycy i wszyscy inni pracownicy odpowiedzialni za logistykę przedsiębiorstw oraz zarządzanie łańcuchami dostaw potrzebują wciąż nowej wiedzy o najlepszych praktykach w tych obszarach. Ta kwestia jest od lat przedmiotem szeregu publikacji, roboczych spotkań i dużych konferencji.

Logistyczny model przedsiębiorstwa, jako strategia sprzedaży bezpośredniej - na przykładzie firmy Avon

Dzięki prawidłowo funkcjonującym systemom logistycznym możliwe jest osiąganie podstawowych celów przedsiębiorstwa. Zdefiniowane w najprostszy sposób systemy logistyczne to celowo zorganizowane i połączone zespoły elementów takich jak: produkcja, transport, magazynowanie czy odbiorca.

IWO - Indeks Współpracy Outsourcingowej

Od wielu lat podejmowane są próby doskonalenia przepisów prawa w zakresie gospodarczej współpracy sektora publicznego z prywatnym. Zapisy wielokrotnie nowelizowanej Ustawy - Prawo Zamówień Publicznych - okazują się wciąż niewystarczające do zagwarantowania warunków zapewniających oczekiwany poziom jakościowy pozyskiwanych towarów/usług.

Koopetycja - współczesna forma współpracy w łańcuchu dostaw

Funkcjonowanie przedsiębiorstw na rynku sprowadza się do traktowania biznesu jako gry. W grze tej, zyski w postaci pieniędzy są reprezentowane przez punkty. Wygrywa to przedsiębiorstwo, które zgromadzi największą liczbę punktów. Jest to proste odniesienie do teorii gier.

Przejawy rozwoju koncepcji logistyki i jej miejsce w zarządzaniu przedsiębiorstwem w świetle badań

Fazy rozwoju koncepcji logistyki
W odniesieniu do rozwoju logistyki w ostatnich dziesięcioleciach charakterystyczne jest przesuwanie akcentu w pojmowaniu logistyki od koncepcji zorientowanej na transformację czynności w sferze przepływów towarów w kierunku wzrostu jej znaczenia i rozwoju, jako zintegrowanej koncepcji zarządzania, której istotą jest integracja oraz kształtowanie i optymalizowanie procesów i systemów przepływów w skali przedsiębiorstwa i całego łańcucha dostaw. W okresie prawie 60-ciu lat logistyka rozwijała się w kierunku wielowymiarowej dyscypliny, charakteryzując się wysoką dynamiką rozwoju i integracji oraz przewartościowań zarządczych.

Harmonogramowanie dostaw wyrobów alkoholowych na obszarze UE - rozpoznanie problemu - cz. 2

Harmonogramowanie dostaw wyrobów alkoholowych na obszarze UE - rozpoznanie problemu - cz. 1

Harmonogramowanie dostaw wyrobów alkoholowych na obszarze UE - rozpoznanie problemu - cz. 3

Kryteria optymalizacji, jakie należałoby uwzględnić dokonując planowania, to:
1. Minimalizacja poziomu zapasów w całym łańcuchu dostaw, na którą składają się następujące podkryteria:

Kryteria oceny źródeł zaopatrzenia dostawców jako element doskonalenia procesów logistycznych

Międzynarodowa konkurencja, presja kosztowa i w związku z nią korzystanie z offshoringu oraz outsourcingu (global sourcing), rewolucja informacyjna, a także nowe rozwiązania techniczne to główne siły prowadzące do wzrostu złożoności dzisiejszych łańcuchów dostaw. Powstające sieci dostaw nabierają coraz większego stopnia skomplikowania, który w warunkach globalnych oznacza dla przedsiębiorstw pojawienie się nowych form ryzyka. Przykładowo, posiadanie przez organizację partnerów gospodarczych zlokalizowanych w znacznej odległości od niej oznacza zawężoną możliwość ich nadzoru i wzrost niepewności towarzyszącej współpracy gospodarczej.

Subskrybuj to źródło RSS