Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Centra logistyczne - można i tak

W Polsce, kraju o powierzchni ponad 312,6 tys. km kw., zamieszkiwanym przez ponad 38 mln mieszkańców, od wielu lat dużo się mówi na temat konieczności budowy centrów logistycznych, o ich lokalizacji, funkcjach, zasięgu działania itd. Trzeba jednak stwierdzić, że efekty tych dyskusji nadal nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości gospodarczej.

Między teorią a praktyką zarządzania zapasami - cz. 3

Między teorią a praktyką zarządzania zapasami - o znaczeniu prawidłowego określania czasu cyklu uzupełnienia

Między teorią a praktyką zarządzania zapasami - cz. 2

O skutkach wynikających z błędnego założenia o typie rozkładu popytu w cyklu uzupełnienia zapasu.

Artykuł jest kolejnym z cyklu prezentującego typowe błędy, popełniane przy wyznaczaniu parametrów podstawowych systemów odnawiania zapasów i skutków, jakie te błędy niosą dla dotrzymania założonych poziomów dwóch kluczowych wskaźników oceny: poziomu obsługi i kosztów.

Projekty logistyczne w outsourcingu usług logistycznych - cz. 2

Projekty logistyczne w outsourcingu usług logistycznych - cz. 1

Pozostaje jednak konieczność przedstawienia odpowiedzi na zadane we wstępie pytanie, czym jest właściwie projekt logistyczny? Jak już wspomniano, stopień złożoności otoczenia, zarówno najbliższego jak i dalszego, w którym obecnie działa logistyka, jest bardzo duży. Wymaga to stworzenia dedykowanej metodologii zarządzania projektem logistycznym, uwzględniającej wszystkie uwarunkowania tej dziedziny zarządzania. Należy jednak tutaj rozróżnić projekty realizowane na rzecz logistyki od projektów logistycznych. Projektem na rzecz logistyki jest projekt, którego cele niekoniecznie są zbieżne z celami logistycznymi określonego podmiotu, lecz który warunkuje funkcjonowanie logistyki w tym podmiocie. Przykładami tego typu projektów mogą być szkolenia na rzecz działu logistyki lub też infrastrukturalne, takie jak drogi i węzły komunikacyjne budowane na potrzeby specjalnych stref ekonomicznych czy też współfinansowane z Funduszy Strukturalnych.

Organizacyjne aspekty przeładunku kompletacyjnego w łańcuchu dostaw

Łańcuch dostaw dysponuje różnymi możliwościami w zakresie usprawnienia i przyspieszenia przepływu produktów pomiędzy jego poszczególnymi ogniwami. Możliwości usprawnień można znaleźć w różnych sferach jego funkcjonowania: informacyjnej, komunikacyjnej, czy organizacyjnej. W ostatniej z nich ważną rolę pełnią rozwiązania organizacyjne, związane z przepływem produktów przez magazyny, znane pod ogólnym pojęciem przeładunku kompletacyjnego. Jego realizacja wykracza jednak poza sferę organizacji magazynu. Dotyczy przede wszystkim jego relacji zewnętrznych, a powodzenie realizacji przeładunku kompletacyjnego zależy w dużej mierze od sfery mentalnej, ponieważ wymaga od partnerów handlowych daleko idącej integracji, zdolności do kompromisu w zakresie współdzielenia kosztów i korzyści oraz niezawodności w działaniu.

Koncepcja zamkniętej pętli łańcucha dostaw

Rosnąca świadomość negatywnego wpływu przemysłu wytwórczego na równowagę środowiska naturalnego przyczynia się do wzrostu zainteresowania środowisk naukowych i biznesowych problemem ekologii. Kluczową kwestią staje się poszukiwanie narzędzi sprzyjających zrównoważonemu rozwojowi, który zakłada, iż cele społeczne, gospodarcze i ekologiczne powinny być równie ważne, a ograniczanie się do jednego z tych obszarów, bądź koncentracja na jednym z nich w dłuższym horyzoncie czasu, jest szkodliwa dla przedsiębiorstw i otoczenia, w którym funkcjonują.

Filozofia ekologistyki w gospodarowaniu odpadami komunalnymi stałymi - cz. 2. Ekologistyka w przestrzeni urbanistycznej

W poprzednim numerze Logistyki przedstawiono cz. 1 - Wstęp do ekologistyki, w której dokonano m. in. obrachunku z zawężeniem pola ekologistyki. Ekologistyka nie jest problemem li tylko sanitacyjnym i wiązką procesów postępowania z odpadami, acz sanitacja środowiska, rozumiana jako dbałość o jego higienę komunalną oraz logistyka odpadów, należą do fundamentalnych kwestii zarządzania środowiskiem. Odniesienie ekologii tylko do procesu logistyki utylizacji odpadów, to zajmowanie się problemem "końca rury", czyli zwracaniem uwagi na zakończenie procesu, który uwarunkowany bywa stosownymi decyzjami w całym łańcuchu logistycznym.

Modelowanie wewnętrznego łańcucha dostaw w w wybranym przedsiębiorstwie

Rosnące wymagania rynku oraz wzrost poziomu konkurencji wymuszają na przedsiębiorstwach zmiany prowadzące do skrócenia czasu reakcji na potrzeby klientów. Aby sprostać wymaganiom klientów, a tym samym wykazać przewagę konkurencyjną na danym rynku, przedsiębiorstwa muszą produkować wiele asortymentów produktów o wysokiej jakości oraz dostarczać je zgodnie z zamówieniem zapewniając wysoki poziom obsługi klienta. Punktem wyjścia jest zatem budowa strategii opartej na kluczowych kompetencjach i jak dowodzi praktyka logistyka może stać się taką wyróżniającą kompetencją.
Prorynkowa strategia przedsiębiorstwa narzuca potrzebę właściwego ukształtowania wewnętrznego łańcucha dostaw uwzględniającego podstawowe cechy techniczno-organizacyjne, ekonomiczne i społeczne produkcji. Należy również mieć na uwadze to, iż procesy technologiczne i procesy logistyczne są ściśle ze sobą powiązane, a częściowo nawet zintegrowane.
Wewnętrzny łańcuch dostaw można zdefiniować jako uporządkowane fazy produkcyjne złożone z operacji technologicznych, kontrolnych, transportowych i magazynowych, powiązane strumieniami materiałowymi, energetycznymi i informacyjnymi umożliwiającymi taki przepływ materiałów i półwyrobów przez stanowiska, aby możliwe było otrzymanie wyrobu gotowego.
Subskrybuj to źródło RSS