Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Struktura usług logistycznych w przemyśle portowym

Istota i znaczenie usług logistycznych w gospodarce
Warunkiem zidentyfikowania specyfiki usług, które w sposób znaczący wskazują na ich odmienność od dóbr materialnych, stanowi zestaw ich cech (niematerialność, jednoczesność procesu świadczenia i konsumpcji, niejednolitość, nietrwałość, brak możliwości nabycia usług na własność, substytucyjność i komplementarność). Ciężar gatunkowy poszczególnych cech bywa zmienny i jest on uzależniony między innymi od rodzaju usługi, miejsca i czasu jej świadczenia oraz podmiotu, który daną usługę świadczy. Niekiedy na te cechy wpływają sami usługobiorcy, jak i inne czynniki, takie jak: uwarunkowania historyczne, społeczne, ekonomiczne itp.
Te same warunki odnoszą się do usług logistycznych, których głównym zadaniem jest zaspokajanie potrzeb logistycznych podmiotów gospodarczych i ludności. Usługa logistyczna jest swoistym produktem, który zawiera zbiór życzeń i oczekiwań klienta. W takiej interpretacji usługa logistyczna stanowi zorganizowanie przez firmę zewnętrzną procesu transportowania i magazynowania produktów wraz z pełną obsługą formalno - prawną. W takim rozumowaniu należy podkreślić, że usługa logistyczna nie jest tożsama z klasyczną usługą transportową czy spedycyjną, ze względu na to, że zawiera w sobie znacznie szerszy zakres obsługi. Analogicznie, przedsiębiorstwa logistyczne świadczą znacznie szerszy zakres usług niż przedsiębiorstwa świadczące podstawowe usługi transportowe czy czystą spedycję. Należy jednakże za znaczyć, że w palecie usług logistycznych zazwyczaj znajduje się usługa transportu, co wynika z substytucyjności usług logistycznych wobec usług transportowych. Stąd też, w zakres usług logistycznych wchodzą wykonywane zarobkowo różnorodne usługi z branży spedycji, transportu, magazynowania, wraz z pełnym zakresem tak zwanych usług pokrewnych oraz takich, które wspomagają i usprawniają proces przepływu dóbr w systemie logistycznym.
Rola usług w gospodarce nabrała szczególnego wymiaru w chwili, gdy rozwój przedsiębiorstw uwarunkowany został dążnością do posiadania jak najnowocześniejszych (w tym najsprawniejszych) rozwiązań techniczno - organizacyjnych. Wynikiem tego jest coraz powszechniejsze korzystanie przez przedsiębiorstwa produkcyjne jak i usługowe z ofert firm zewnętrznych (outsourcingu), również w od niesieniu do usług logistycznych.

Wspólne prognozowanie sprzedaży partnerów w strategii CPFR

Koncepcja CPFR zakłada współdziałanie przedsiębiorstw w łańcuchu logistycznym, w trzech obszarach prowadzonej działalności: planowania, prognozowania i uzupełniania zapasów. Największe znaczenie dla podejmowanej idei współdziałania ma jednak, zdaniem autorki, etap wspólnego tworzenia prognoz sprzedaży. Od jakości prognoz zależy bowiem wysokość utrzymywanych stanów magazynowych oraz związany z tym poziom obsługi klienta. Dlatego też podjęcie przez partnerów trudu współdziałania w tym obszarze przynosi zaangażowanym stronom wielostronne korzyści.

Opakowania gotowe na półkę (SRP-Shelf Ready Packaging) z punktu widzenia pracowników operacyjnych sklepów i merchandiserów

Opakowanie gotowe na półkę - SRP (Shelf Ready Packaging) - jest opakowaniem zbiorczym, zaprojektowanym w sposób umożliwiający jednoczesne wystawienie większej ilości jednostek konsumenckich na półkę sklepową bez potrzeby ich wyjmowania, ułatwiające przemieszczanie, szybką identyfikację produktów w obrębie sklepu oraz zwiększające atrakcyjność zakupową.
SRP stosowane są przeważnie do opakowywania towarów szybko rotujących. Do najczęściej występujących form tych opakowań zaliczamy tacki tekturowe i z tworzyw sztucznych, pudełka tekturowe, skrzynki z tworzyw sztucznych.

Wybrane aspekty zastosowania outsourcingu w logistyce firm, w tym dla firm sektora MSP - cz. 1

Wybrane aspekty zastosowania outsourcingu w logistyce firm, w tym dla firm sektora MSP - cz. 2

Artykuł omawia zastosowanie outsourcingu w obszarze logistyki organizacji, w tym organizacji sektora MSP. Prezentowane wyniki zostały opracowane na podstawie systematycznych badań autora nad zastosowaniem outsourcingu w funkcjonowaniu organizacji. Zidentyfikowano wybrane aspekty zastosowania outsourcingu w organizacjach sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP).
Szczególnie istotne wydają się zaprezentowane wnioski, dotyczące wykorzystania outsourcingu w obszarze logistyki mikro firm (firm rodzinnych, rzemieślników) w różnych sektorach. Bardzo istotnym pozostaje zastosowanie outsourcingu funkcji logistycznych w sektorze usług, w którym funkcjonuje wiele mikro firm.

Współpraca w łańcuchach dostaw na rzecz poprawy ich walorów ekologicznych - przykład portów morskich

Współpracę w łańcuchach dostaw interpretuje się najczęściej w wymiarze wertykalnym, to jest poprzez pryzmat relacji między dostawcą a klientem, rzadziej w wymiarze horyzontalnym, analizując relacje między konkurentami i innymi uczestnikami łańcucha. Podkreśla się, że dopiero kombinacja tych dwóch wymiarów współpracy może być źródłem znaczących korzyści, a zakresy i obszary potencjalnego współdziałania uczestników łańcuchów dostaw są niemal nieograniczone.

Zielona logistyka, ekologistyka, zrównoważony rozwój w logistyce

Czy kolejnym czynnikiem decydującym o rozwoju logistyki będzie ekologia ściśle powiązana ze zrównoważonym rozwojem? Czy Lean Management ("wyszczuplona logistyka"), TQM, wpiszą się w nowe tendencje rozwojowe?

Kryzys, czy szansa dla branży logistycznej

Globalny kryzys finansowy znacząco wpłynął na kondycję ekonomiczną polskich przedsiębiorstw. Według danych GUS, w marcu 2009 roku wskaźnik krajowego i zagranicznego portfela zamówień spadł z poziomu + 12 przed rokiem do poziomu -32 czyli najniższego od dziesięciu lat. W wielu branżach (szczególnie w motoryzacyjnej, metalurgicznej i odzieżowej) nastąpiło znaczne ograniczenie poziomu produkcji. Limitowana dostępność finansowania zewnętrznego spowodowała również zmniejszenie zdolności przedsiębiorstw do bieżącego regulowania zobowiązań.
Spadek koniunktury jest również wyzwaniem dla logistyki i zarządzania łańcuchami dostaw. Planowanie produkcji i dostaw w oparciu o statystyczne prognozowanie popytu staje się trudniejsze, bo historyczne dane o trendach sprzedaży nie odzwierciedlają bieżącego spadku zamówień. Zmniejszenie zamówień powoduje wzrost zapasów, których nadmiar może utrudniać operacje załadunkowe w magazynach i centrach dystrybucyjnych. Zmniejszenie wolumenu transportowanych towarów stanowi zagrożenie utraty płynności przez firmy przewozowe i w konsekwencji zagraża realizacji dostaw do klientów. Kryzys ekonomiczny jest zatem okresem próby dla logistyków, którzy powinni w krótkim czasie umieć zidentyfikować możliwości redukcji kosztów i dostosowania operacji do gwałtownie zmieniających się warunków rynkowych, w celu złagodzenia ich negatywnego wpływu na rentowność firmy.

Usprawnienie procesów logistycznych z wykorzystaniem terminali Windows CE/Windows Mobile i mobilnych czytników kodów kreskowych

Niezbędnym elementem infrastruktury każdego operatora logistycznego jest park czytników kodów kreskowych (lub czytników RFID), ze względu na konieczność zarządzania magazynami, przygotowywania zamówień, śledzenia trasy przesyłek, itp. Pracownicy operatora są z reguły wyposażeni w przenośne terminale, pracujące pod systemem operacyjnym Windows CE lub - w przypadku nowszych urządzeń - Windows Mobile. Typowymi przedstawicielami tej grupy są produkty firm Psion Teklogix (Workabout Pro, 7535), Intermec (CK30), Symbol (MC9090).

Subskrybuj to źródło RSS