Działanie systemu logistycznego, rozumianego jako zespół powiązanych ze sobą węzłów decyzyjnych i wykonawczych, zależy od wielu, wzajemnie na siebie wpływających parametrów o charakterze zarówno ilościowym, jak i jakościowym. Efektywne zarządzanie takim systemem, sprowadzające się w zasadzie do zapewnienia równomiernej dystrybucji zasobów, musi uwzględniać elementy predykcji, a więc opierać się de facto na pewnym modelu matematycznym, który będzie w stanie z wystarczającą dokładnością odwzorować działanie całego systemu.
W dobie globalizacji, podobieństwa rynków, poszukiwania najbardziej efektywnych modeli biznesowych i błyskawicznego rozprzestrzeniania się ich na całym świecie również outsourcing podlega dynamicznym zmianom. Rynek usług świadczonych w modelu zewnętrznym wciąż ewaluuje. Z jednej strony sprzyja temu coraz większa dojrzałość tego segmentu biznesowego, z drugiej rosnące wymagania klientów, będące konsekwencją wzrostu świadomości czym jest outsourcing i jak najlepiej z niego korzystać.
Mianem przewagi konkurencyjnej określamy zbiór cenionych przez rynek atutów, będących do dyspozycji firmy, które umożliwiają jej utrzymanie wysokiej efektywności w długim przedziale czasu oraz harmonijny rozwój. Wyraża się to w niższej cenie, wyższej jakości produktu, lepszej obsłudze lub w bardziej kompleksowym zaspokajaniu potrzeb klienta.
Wyzwaniem dla producenta lub serwisanta jest ocena i zdefiniowanie prawdziwych oczekiwań konsumenta oraz sposób projektowania, produkcji oraz sprzedaży produktu by sprostać tym oczekiwaniom. Każdy produkt musi zapewniać właściwości operacyjne pozwalające jednostkom wojskowym na utrzymanie technicznej i logistycznej przewagi nad potencjalnym przeciwnikiem nawet jeśli jest to tylko naturalne lub narzucone środowisko, którego możemy oczekiwać w czasie operacji oraz okresu obsługiwań w ciągu okresu życia urządzenia.
Wg jednej z licznych definicji, logistyka to zaopatrywanie przedsiębiorstwa w zasoby (produkty, usługi, informacje); logistyka ma sprawić by materiały (surowce, paliwa) energia oraz towary (półwyroby i wyroby gotowe) były zawsze do dyspozycji we właściwym czasie, na właściwym miejscu, we właściwej ilości i o właściwej jakości. W odniesieniu do środków transportu wskazuje ona rolę jaką pełnią w realizacji zadań logistycznych, kiedy są narzędziem umożliwiającym osiągnięcie założonego celu działania (przepływy materialne), ale także mogą stać się podmiotem, gdy prowadzone są niezbędne prace obsługowe zabezpieczające osiągnięcie wymaganego stanu technicznego pojazdu.