Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Jak zadbać o flotę? Przestój jednej ciężarówki w okresie jesienno-zimowym może być kosztowny

Zmiana warunków pogodowych na bardziej wymagające zwiastuje częstsze kontrole na drodze. W tym roku GITD sprawdził blisko 160 000 pojazdów powyżej 3,5 t., z czego skontrolowano ponad 18 000 tzw. solówek i ponad 141 000 zespołów pojazdu. Nieprawidłowości z powodu stanu technicznego wykryto w blisko 2 000 ciężarówkach i 4 600 samochodach z naczepą. Co więcej, duża część z nich (łącznie aż 4 400 pojazdów) otrzymała zakaz dalszej jazdy. GITD zatrzymał również blisko 4 700 dowodów rejestracyjnych naczep lub przyczep, a w ponad 3 200 przypadkach nie zezwolił na dalsze poruszanie się po drodze.[1] Najczęstsze stwierdzone naruszenia w zakresie stanu technicznego to , m.in. nadmierne zużycie bębna lub tarczy hamulcowej czy pęknięcia na jej powierzchni, zniszczone opony, niesprawne oświetlenie czy wycieki płynów eksploatacyjnych.[2] Okres jesienno-zimowy to moment, w którym przewoźnicy powinni przyjrzeć się swojej flocie – z jednej strony po to, by zadbać o bezpieczeństwo, a z drugiej strony – żeby uniknąć potencjalnych dużych strat finansowych, spowodowanych unieruchomieniem ciężarówki w firmie.

Burzliwy okres na Morzu Czerwonym utrudnia przepływ towarów

Fracht morski przeżywa obecnie dość burzliwy okres, a jeden z najważniejszych szlaków żeglugowych zmaga się z rosnącymi zagrożeniami, które utrudniają swobodny przepływ towarów. Morze Czerwone, tak ważne dla połączeń między Europą, Azją i Afryką, w wyniku nasilających się ataków na statki od listopada ubiegłego roku, stało się newralgicznym punktem na mapie głównych szlaków morskich.

Wypadek na drodze – za co kierowca zawodowy jest odpowiedzialny?

W 2023 roku kierowcy ciężarówek byli sprawcami blisko 1500 wypadków, co stanowiło blisko 8 proc. wszystkich zdarzeń drogowych, z tragicznym bilansem ponad 190 ofiar śmiertelnych (12 proc.) i ponad 1 700 rannymi (8 proc.)[1]. Według raportu PITD, 19 proc. kierowców zawodowych odczuwa stały stres w pracy.[2]

Rola ekojazdy w dekarbonizacji transportu

Priorytetem dla sektora usług transportowych jest dekarbonizacja dostaw na długich dystansach. Firmy inwestują w rozwój nowych technologii, takich jak pojazdy elektryczne (BEV), zasilane wodorem czy napędzane HVO. Jednak wciąż kluczowe znaczenie dla osiągnięcia szybkich i wymiernych efektów mają kierowcy i ich umiejętność ekologicznej jazdy. Potwierdzają to wyniki najnowszej edycji programu motywacyjnego dla kierowców Eco League, od kilku lat organizowanego przez Girtekę, największego przewoźnika drogowego w Europie, z flotą 6000 samochodów ciężarowych. To dzięki właściwemu przygotowaniu i przeszkoleniu kierowców, przy wsparciu zaawansowanych technologii, firma osiąga znaczący postęp w zakresie zrównoważonego transportu.  

Jak kontrolować i zwiększać wydajność floty w transporcie?

Firmy zlecające transport często korzystają z KPI, czyli kluczowego wskaźnika efektywności. Na jego podstawie zleceniodawcy określają, m.in. terminowość załadunków, dostaw, a także koszty w przeliczeniu na paletę, przesyłkę lub kilogram. Ze wskaźnika KPI z powodzeniem mogą korzystać także firmy transporrtowe, po ustaleniu obszarów wymagających badań wydajności. Według firmy Coyote Logistics[1], aż ⅔ przewoźników określa KPI manualnie, czyli na podstawie danych pochodzących z e-maili lub tabel Excela. Tylko nieco ponad połowa respondentów korzysta w tym celu z systemów TMS, które pozwalają znacznie szybciej i efektywniej badać wskaźnik KPI firm transportowych. Podpowiadamy, jak w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych narzędzi, aby określić i sprawdzać kluczowe wskaźniki efektywności w firmach transportowych.

W jaki sposób zlecić krajową spedycję towarów?

Spedycja krajowa to coś więcej niż sam transport – to kompleksowe zarządzanie całym procesem logistycznym, od odbioru towaru po jego dostarczenie do odbiorcy. Wybierając spedycję, zyskujesz pełną obsługę, która obejmuje planowanie trasy, przygotowanie dokumentów, a także wybór najodpowiedniejszego środka transportu. Korzystając z usług spedycyjnych, masz pewność, że każdy etap dostawy będzie odpowiednio zaplanowany, a Twój ładunek dotrze bezpiecznie i na czas, co pozwala uniknąć problemów. Zobacz, jak zlecić krajową spedycję towarów, aby cały proces logistyczny przebiegał szybko i płynnie.

Strefy niskich emisji w Europie

Strefy niskiej emisji, które regulują dostęp do obszarów miejskich na podstawie emisji z pojazdów silnikowych, są jednym z podstawowych środków ochrony powietrza w europejskich miastach. Pierwsze z nich pojawiły się dwie dekady temu, a do 2025 roku w Europie będzie funkcjonować 507 stref LEZ, co oznacza wzrost o 58% w porównaniu do czerwca 2022 roku. W każdym z krajów, w których ustanowiono je do tej pory, strefy niskich emisji funkcjonują na podstawie odrębnych przepisów. 

Rewizja zakazu silników spalinowych od 2035 roku ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE

Zakaz stosowania silników spalinowych po 2035 roku wymaga rewizji – podkreślają posłowie do Parlamentu Europejskiego z Koalicji Obywatelskiej. Ich zdaniem przegląd przepisów powinien się odbyć wcześniej niż w 2026 roku, bo perspektywa zmian już dziś mocno uderza w europejski przemysł motoryzacyjny. UE traci tym samym konkurencyjność, przede wszystkim na rzecz Chin.

Subskrybuj to źródło RSS