Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Problematyka jakości usług transportowych

W artykule omówiono znaczenie jakości usług transportowych w obliczu wielu zagrożeń dotyczących przede wszystkim bezpieczeństwa i jakości przewozów. Uwagę zwrócono na podstawowe problemy jakości, charakteryzując różne jej definicje. Przedstawiono główne postulaty zarówno klientów, jak i przewoźników w aspekcie ich oczekiwań dotyczących jakości otrzymywanych i świadczonych usług. Omówiono też przykładowe charakterystyki jakości usług transportowych.

Modelowanie popytu oparte na podróżach pojedynczych

W artykule przedstawiono modele popytu na usługi przewozowe wykorzystujące opis podróży indywidualnych (trip-based traveldemand models). Modele te mają zastosowanie praktyczne głównie na poziomach planowania rozwoju systemów transportowych (strategicznego, studium wykonalności oraz taktycznego). Trip-based travel-demand modelling Abstract The paper presents trip-based travel-demand models. These models are applicable in practice for strategic transport planning, feasibility studies and tactical planning.

Wdrożenie outsourcingu logistycznego w procesie transportu zbiorników na gaz skroplony

Obecnie o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstw decydują kluczowe kompetencje. Zarządy przedsiębiorstw powinny się skupić na realizacji funkcji uwarunkowanych tymi kompetencjami. Idea wykorzystania zasobów zewnętrznych oparta na partnerstwie, specjalizacji i odnoszeniu korzyści przez obie strony jest na tyle atrakcyjna, że przedsiębiorstwa coraz chętniej wykorzystują outsourcing pozwalający obniżyć koszty, skupić się na kluczowych kompetencjach, podnieść jakość obsługi klienta czy zwiększyć elastyczność działania. W artykule przedstawiono, na przykładzie przedsiębiorstwa produkującego zbiorniki na gaz skroplony, analizę możliwości wydzielenia na zewnątrz funkcji transportu wyrobu gotowego do klientów.

Ocena i rola technologicznych aspektów przeładunku samobieżnych zestawów drogowych w transporcie intermodalnym

W pracy dokonano oceny istniejących technologii poziomego przeładunku samobieżnych zestawów drogowych oraz roli jaką pełnią w transporcie intermodalnym. Przedstawiono krótką charakterystykę istniejących technologii oraz dokonano porównania systemów przeładunkowych Flexiwaggon, Modalohr, a także Systemu Wagonów Rynnowych - Ro-La. Uzasadniono ponadto potrzebę stosowania tego typu rozwiązań oraz konieczność ich rozwoju, poprzez wskazanie towarzyszących im zalet, z uwzględnieniem wyeliminowania energochłonnego przeładunku pionowego przy użyciu kosztownych urządzeń dźwigowych.

Transport intermodalny na rynku przewozów ładunków w Polsce

W artykule dokonano ogólnej charakterystyki rynku przewozów ładunków. Opisano kształtowanie się wielkości przewozów poszczególnymi gałęziami transportu. Przedstawiono sytuację na rynku kolejowym, pokazano największych przewoźników ładunków i omówiono ich udział w ogólnej masie przewiezionych ładunków i wykonanej pracy przewozowej. Ponadto scharakteryzowano rynek przewozów intermodalnych w Polsce, zaprezentowano najważniejsze podmioty na nim funkcjonujące oraz wskazano bariery rozwoju.

Zastosowanie teorii kolejek do analizy i oceny procesu transportowego w centrum logistycznym

W artykule przedstawiono zastosowanie teorii kolejek (masowej obsługi) do analizy przepływu ładunków w centrum logistycznym. Zidentyfikowano podstawowe pojęcia dotyczące teorii kolejek. Przedstawiono model procesu przemieszczania jednostki ładunkowej w centrum logistycznym w notacji teorii kolejek. Dla zilustrowania zagadnienia przeanalizowano przykład dwuwejściowej, pięciostopniowej sieci kolejkowej.

Własności transportowe pojazdu szynowego w badaniach modelowych

Artykuł zawiera wyniki badań modelu pojazdu szynowego. Celem badań jest zwiększenie efektywności transportowej pojazdu szynowego na etapie jego projektowania. Użyto komercyjnego oprogramowania komputerowego VI-Rail dedykowanego do badań symulacyjnych modeli pojazdów szynowych. Spośród wielu kluczowych parametrów modelu pojazd szynowy - tor decydujących o własnościach eksploatacyjnych przyszłego pojazdu, tutaj skupiono się na określeniu wpływu zmian szerokości toru na własności dynamiczne układu. Przy stałym rozstawie kół zestawów kołowych zbadano własności modelu dla czterech szerokości toru. Dla każdego przypadku określano prędkość krytyczną oraz własności układu w zakresie pod i nad krytycznych wartości prędkości ruchu. Badania obejmowały zarówno ruch po torze prostym jak i złożonym obejmującym odcinek prosty krzywą przejściową i łuk kołowy. Wyniki przedstawione są w postaci par wykresów przemieszczeń poprzecznych pierwszego zestawu kołowego w funkcji prędkości ruchu oraz wartości międzyszczytowych tych przemieszczeń również w funkcji prędkości.

Wpływ czasów trwania sygnałów pomocniczych w sygnalizacji świetlnej na hamowanie pojazdów ciężkich

Artykuł dotyczy zagadnień związanych z projektowaniem sygnalizacji świetlnej. Opisano w nim wpływ długości sygnałów pomocniczych (sygnał żółty) na hamowanie pojazdów ciężkich przed sygnalizatorem, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów transportu publicznego. Scharakteryzowano problem, przedstawiono wyniki obliczeń obrazujących możliwe scenariusze zachowania kierujących przy różnych wskazaniach sygnalizatorów. Przedstawiono aktualny stan prawny w dziedzinie projektowania długości sygnałów pomocniczych w sygnalizacji wraz z rysem historycznym. Przeanalizowano możliwości poprawy bezpieczeństwa ruchu, w tym rozwiązania stosowane w innych krajach i możliwość ich zastosowania na terenie Polski.
Subskrybuj to źródło RSS