Zaloguj się

WIEDZA

Wzrost logistyki na rynku mody zagrożony wojną celną Chiny-USA

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na odwrocie zyskają głównie inne kraje zlokalizowane w Azji, dlatego region ten pozostanie centrum rynku logistycznego pracującego na rzecz biznesu modowego. Po drugiej stronie Pacyfiku eskalacja wojny handlowej z Chinami może bardzo poważanie zaszkodzić operatorom w USA, gdzie import odzieży sięga 98%. Europa generująca prawie 16% przychów w logistyce obsługującej sektor odzieży, obuwia i akcesoriówów będzie rywalizować o marki, które z powodu drakońskich ceł w Stanach Zjednoczonych będą poszukiwały rozszerzenia rynków zbytu dla swoich produktów.

Czy przyszłość należy do cyfrowych bliżniaków?

Fabryka, która w wirtualnym świecie ulepsza swój układ jeszcze przed rozpoczęciem przebudowy? A może miasto, którego infrastruktura sama przewiduje awarie? Wyobraź sobie świat, w którym każdy fizyczny obiekt – od pojedynczej maszyny po całe aglomeracje – ma swój cyfrowy odpowiednik, reagujący w czasie rzeczywistym na zmiany, przewidujący problemy i optymalizujący procesy. To nie scenariusz filmu science fiction – ta wizja staje się realna! Wszystko dzięki takim projektom jak digital twins, które rewolucjonizują sposób, w jaki projektujemy i zarządzamy infrastrukturą. Znaczenie tej technologii w różnych sektorach gospodarki rośnie – według Fortune Business Insights wartość globalnego rynku cyfrowych bliźniaków wynosiła w 2024 r. 17,73 mld dolarów, a do 2032 r. wzrośnie do 259,32 mld dolarów. Na czym polega i jaką rolę w tej rewolucji odgrywają polscy eksperci?

Jednolita sieć dystrybucji to przepustka do eksportu na światowym poziomie

W dobie globalizacji eksporterzy mierzą się z rosnącymi wymaganiami logistycznymi. Standaryzacja procesów, spójne procedury i przejrzystość łańcucha dostaw to kluczowe czynniki zapewniające skuteczność i efektywność transportu międzynarodowego. Jak sprawić, by polskie firmy nie tylko konkurowały, lecz także wyprzedzały globalnych graczy? Czy jednolita sieć dystrybucyjna może być kluczem do sukcesu?

Aluminium w służbie nowoczesnej kolei

Dynamiczny rozwój transportu szynowego w Polsce to nie tylko rosnąca liczba uruchamianych pociągów i modernizowanych tras. To również transformacja technologiczna, która dzieje się tu i teraz – w dużej mierze dzięki zastosowaniu nowych materiałów konstrukcyjnych. Aluminium odgrywa w tym procesie kluczową rolę, a Hydro Extrusion Poland jest jednym z liderów tej rozpędzonej rewolucji.

Nowoczesne rozwiązania IT dla logistyki: jak automatyzacja zwiększa wydajność

Logistyka to obszar, w którym liczą się precyzja, szybkość i koordynacja. Transport ładunków już dawno przestał ograniczać się do zwykłego transportu z jednego punktu do drugiego. Przedsiębiorstwa spedycyjne zmuszone są szukać nowych sposobów optymalizacji transportu, magazynowania i innych procesów. Duża liczba takich firm powoduje konkurencję, a nowoczesne technologie stają się przyczyną konkurencyjności. Rozwiązania informatyczne stały się w ostatnich latach nie tylko narzędziem, ale wręcz koniecznością dla efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. W naszym artykule omówimy nowoczesne technologie w firmach logistycznych, które są wykorzystywane w praktyce.

Jak ocenić wiarygodność przewoźników przed podpisaniem umowy?

Ponad 11 mln złotych - fikcyjne faktury na tę kwotę w latach 2023-2024 wystawiła jedna ze świętokrzyskich firm transportowych. Skala procederu, wykrytego przez Krajową Administrację Skarbową, nie pozostawia wątpliwości, że problem oszustw w branży TSL jest nie tylko aktualny, ale też poważny. Podstawowym sposobem na zmniejszenie ryzyka współpracy jest weryfikacja kontrahentów jeszcze przed jej rozpoczęciem.

Najważniejsze zastosowania AI w e-commerce

Sztuczna inteligencja na stałe zagościła w branży e-commerce i coraz częściej odpowiada nie tylko za automatyzację procesów, ale także za tworzenie strategii, optymalizację ścieżki zakupowej i wspieranie decyzji konsumenckich. Eksperci Netplace wskazują cztery kluczowe obszary, w których AI zmienia sposób prowadzenia sprzedaży internetowej.

Polscy przewoźnicy i cyfryzacja floty na tle Europy

Polski transport drogowy nadrabia zaległości cyfrowe – to odpowiedź na rosnące wymagania rynku, zmieniające się warunki prawne, konieczność zwiększenia efektywności operacyjnej. Choć nadal w rankingach dotyczących digitalizacji plasujemy się na dalszych miejscach od innych europejskich krajów, takich jak np. Hiszpania, Węgry czy Chorwacja, to zmiany w polskim sektorze TSL wyraźnie przyśpieszyły. W latach 2021-2023 wskaźnik cyfryzacji wzrósł o 9,5 punktów procentowych[1]. Wyższym poziomem wzrostu intensywności cyfrowej mogą pochwalić się jedynie Węgry i Łotwa. Czy dynamiczny rozwój digitalizacji w sektorze transportu drogowego pozwoli sprostać wyzwaniom na konkurencyjnym rynku europejskim?

Osiadanie jako zagrożenie dla centrów logistycznych

Branża logistyczna, kluczowa dla handlu międzynarodowego, została wyceniona na ponad 8,4 biliona euro w 2021 roku i prognozuje się, że do 2027 roku przekroczy 13,7 biliona euro. W tym sektorze opóźnienia są niedopuszczalne; menedżerowie obiektów muszą zapewnić płynność operacji, aby globalny łańcuch dostaw funkcjonował bez zakłóceń. Paul Garthwaite, dyrektor handlowy w firmie geotechnicznej Geobear, omawia skutki finansowe osiadania w centrach logistycznych, potencjalne koszty zakłóceń oraz strategie skutecznego zarządzania przy jednoczesnej realizacji celów operacyjnych.

Jak operatorzy logistyczni dążą do zerowej emisyjności?

Neutralność klimatyczna stała się jednym z priorytetowych celów także dla sektora logistycznego, a znaczącą rolę w jego osiągnięciu odgrywa ograniczenie emisji dwutlenku węgla z działalności magazynowej. Procesy realizowane w obiektach logistycznych wiążą się z wysokim zapotrzebowaniem na energię, a jednocześnie emitują znaczną ilość gazów cieplarnianych, generują odpady oraz przyczyniają się zwiększonego zużycia wody. Choć obiekty magazynowe przeszły istotne zmiany mające na celu ograniczenie ich wpływu na środowisko, droga do satysfakcjonujących rezultatów pozostaje długa. Operatorzy logistyczni, ich klienci oraz podwykonawcy muszą mierzyć się z szeregiem wyzwań natury technologicznej, infrastrukturalnej i prawnej.

Subskrybuj to źródło RSS